2023-04-13, 21:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Flyktinginvandring är en kostnad för Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-eso-rapport-flyktinginvandring-en-kostnad-for-sverige

Sandro Scocco hade som väntat invändningen mot den rapporten:
– Människor måste få en korrekt bild av vad situationen de facto är. Nu är bedömningen hos många att detta är fruktansvärt dyrt för staten och det är inte en uppfattning jag anser att man kan stödja på den här studien och då blir det olyckligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eso-rapporten-vacker-starka-reaktioner
En »korrekt bild« ska väl då tolkas som »hans bild« kan jag tro och den överensstämmer säkert med Westerbergs.
Citera
2023-04-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Sluta blanda äpplen med päron. Att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken finns det väldigt enkla källor att tillgå till som visar det.

Det finns däremot ingen källa som säger att flesta invandrare i utanförskapsområden inte jobbar.

Om det nu är fakta som du säger, visa då upp källor som styrker detta.

Japp det är fakta, finns statistik att tillgå utan någon vidare kompetens, lycka till.
Citera
2023-04-13, 21:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Fast du hävdar ju att personen som trampar cykel kan hämta hela tjocka släkten som därefter nyttjar offentlig service?

Inte släkt, utan närstående familj, dvs hustru/sambo och minderåriga barn.
Citera
2023-04-13, 21:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Migrationsverket tillåter bara anhöriginvandring för arbetskraft ifall de tjänar minst 31000 i månaden.
Den enskilda kan inte ta del av välfärden förrän 2 + år
Tänker du på asylsökande?

Har du källa på detta?

Jag vet att SD har initierat en höjning och av ett inkomstkrav på 31000 kronor i månaden och att några av regeringspartierna har ställts sig bakom detta. Men har detta klubbats igenom ännu i riksdagen?

Ja, där fick du åtminstone en anledning till att visa SD aktning och respekt.

Tidigare har lägsta lön för att få uppehållstillstånd för arbete legat runt 14000 kronor i månaden, en lön som knappt inte går att leva på i Sverige om man inte har en sovsäck vid sin arbetsplats eller lever flera stycken i en etta.

Ett problem med uppehållstillstånd grundat på arbete är att många av kontrakten inte stämmer med verkligheten , att lönesumman som stått på kontrakten inte är vad som ges till arbetstagaren. Det har inte funnits någon kontrollfunktion för att se till att arbetstagaren får den rättmätiga lönen.

Ett annat sätt har varit att använda systemet för att sälja arbetskontrakt som uppehållstillstånd. Detta förutsåg jag redan när lagen klubbades igenom och självklart har jag fått rätt på den punkten.
Citera
2023-04-13, 21:37
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Sandro Scocco hade som väntat invändningen mot den rapporten:
– Människor måste få en korrekt bild av vad situationen de facto är. Nu är bedömningen hos många att detta är fruktansvärt dyrt för staten och det är inte en uppfattning jag anser att man kan stödja på den här studien och då blir det olyckligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eso-rapporten-vacker-starka-reaktioner
En »korrekt bild« ska väl då tolkas som »hans bild« kan jag tro och den överensstämmer säkert med Westerbergs.

Det är nationalekonomier som har beräknat att nettokostnaden för asylinvandringen är skyhög. Sandro Scocco är mig veterligen varken nationalekonom eller företagsekonom eller någon form av högskoleutbildad ekonom överhuvudtaget. Han är politiker för vänsterpartiet.
Citera
2023-04-13, 21:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är nationalekonomier som har beräknat att nettokostnaden för asylinvandringen är skyhög. Sandro Scocco är mig veterligen varken nationalekonom eller företagsekonom eller någon form av högskoleutbildad ekonom överhuvudtaget. Han är politiker för vänsterpartiet.

Bara för att understryka. Mitt inlägg var kritik mot honom.

Han är ju helt ute och cyklar:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30o4x/sverige-skulle-behova-dubblad-invandring
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-04-13 kl. 21:45.
Citera
2023-04-13, 22:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Precis

Han behöver inte göra de som ett resultat av det välfärdssamhälle vi har där svenskar levt på räkmacka efter andra världskriget. För att bibehålla dagens ekonomiska system så förutsätter det att det finns invandrare som gör skitjobben, eftersom svensken inte kommer göra de.

Se där. Vilka utförde de arbetena mellan 1945 och slutet på 1990-talet, när flyktingmottagandet tog fart på allvar, menar du då? Finnarna och italienarna/rumänerna jobbade i industrin, så de går bort.

Citat:
Det hade gått att inte ta emot någon invandrare alls om man hade en politik som inte gick ut på att sätta silversked i munnen på varenda svensk.

Mottagandet i sig har ingenting med våra socialförsäkringssystem att göra.
Citera
2023-04-13, 23:18
Bannlyst
Han blev vald till Årets Kvinnokarl av tidningen Allers läsare år 1987.
Senast redigerad av Oels 2023-04-13 kl. 23:36.
Citera
2023-04-13, 23:44
Avslutad
Bengt Westerberg är ju uppenbart en idiot som inte förstår förändringen som skett på djupet och allvaret i det som massinvandringen från främst mellanöstern
och afrika orsakat vårt land och vårt folk och inte ser den som alla normala människor ser den. Han är ännu en idiot som tycker det är bra att invandrare fyller upp taxibilarna, donken och att man använder äldreomsorgen som integrationsplats där dom äldre lider av detta och där kunniga anställda lider av detta.

Argumentet är även idiotiskt, för naturligtvis hade samhället organiserats annorlunda och vi hade naturligtvis klarat taxi, donken och äldreomsorgen utan miljoner invandrare som ockuperat vårt land från tredje världen där 700.000 står långt utanför arbetsmarknaden utöver att skapa kaos och enormt tryck på låglönejobben. Då har jag inte nämnt kriminaliteten, gängen, klanerna, stenåldersreligioner, hederskultur, barnmisshandel, syn på djur, syn på svenskar i vårt eget land, syn på relationer och sex, skjutningar, sprängningar, korankravallerna, ghetton över hela landet och runt städerna, folkutbyte så svenskarna blir minoritet i sitt eget land och hundratals till av uppenbara enorma problem I vårt land som massinvandringem så oerhört tydligt har direkt orsakat och skapat.
Senast redigerad av Krimkoll 2023-04-13 kl. 23:49.
Citera
2023-04-13, 23:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja, det kommer alltid finnas underklass. Men den underklassen är inte så pass stor att man helt kan stoppa invandringen för att täcka upp de jobben som skriker efter arbetskraft och som svensken inte är villig till att ta.

Menar du att det helt plötsligt skulle bli större konkurrens om de fina jobben om det inte fanns invandrare?
Konkurrensen skulle hårdna genom att kraven kan höjas. Befolkningen minska, då behövs det inte lika många jurister, läkare, SIF-lärare osv. Några blir då tvungna att sadla om.

Källa. Googla Brås rapport om kriminalitet bland utrikesfödda och andra generationen. https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2021-08-25-ny-brastudie-misstankta-for-brott-bland-personer-med-inrikes-respektive-utrikes-bakgrund. html Finns en bättre men hittar den inte nu.
Du behöver bara titta i våra fängelser där ca 80% är utrikesfödda eller andra generationen.

En stor del av importen är rent skräp, det går urskilja att Mena och Afrika står för större delen där.
Citera
2023-04-13, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Se där. Vilka utförde de arbetena mellan 1945 och slutet på 1990-talet, när flyktingmottagandet tog fart på allvar, menar du då? Finnarna och italienarna/rumänerna jobbade i industrin, så de går bort.

Mottagandet i sig har ingenting med våra socialförsäkringssystem att göra.

Välfärdssamhället var faktiskt som bäst innan massinvandringen ens hade kommit igång. Jag är 52 nu. Såvitt jag kan bedöma var Sverige som bäst i välfärdsshänseende när jag var i nedre tonåren, alltså runt 1985. Sedan dess har det bara blivit sämre.
Citera
2023-04-14, 00:12
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Chefsekonom för V.
Vad har han för utbildning? Vilket lurendrejeri om ej utbildad ekonom även om det inte är en skyddad titel. Ekonomisk linje på gymnasiet? Den gymnasieutbildning jag själv gick (språklig gren ) och någon ekonom är jag definitivt inte, tvärtom. Så illa kan det inte vara ned Sandro, Mauros bror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in