2023-04-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Inte vet jag, vilket är roligast? Städa eller sitta på röven.. You tell me?
Hur fan ska jag veta? Jag har aldrig sökt ett städjobb

Varför ska jag blir städare?
Har jag sagt att det är kul att städa? När skrev jag det?
Varför påstår du att jag tycker städa är kul?

Jag trivs med det jag gör. Räcker inte det?
Bra så. Kom då inte och insinuera att svennebanan ska börja ta städjobb bara för att lönen för det yrket höjs med typ 10.000 kr när det finns slappare jobb för samma lön och som vilken svensk som helst kan få då de har tillgång till utbildning och utbildar sig.
Citera
2023-04-13, 20:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Det citerade förnekar jag inte och det säger fortfarande inte emot min tes.
Att vi har ett kompetensregn? Är det därför vi har utsatta områden och det krävs extrainsatser för blattar? För att de är så jävla smarta och produktiva?
Citera
2023-04-13, 20:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Bra så. Kom då inte och insinuera att svennebanan ska börja ta städjobb bara för att lönen för det yrket höjs med typ 10.000 kr när det finns slappare jobb för samma lön och som vilken svensk som helst kan få då de har tillgång till utbildning och utbildar sig.
Jag har jobbat som städare. Det var jobbigt och tråkigt så jag utbildade mig och fick ett bättre jobb. Utan bidrag. Kan inte blattarna göra det också?
Citera
2023-04-13, 20:52
Medlem
snurresprettiss avatar
Vad säger Bert Karlsson om detta?
Citera
2023-04-13, 20:52
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
5000 pers i Umeå kan promenera till sina jobb.

5000 pers i Stockholm kan inte göra det då de bor i länet och jobbar i staden.
Vad får dig att tro att folk i Umeå bor närmare sina jobb?
Citat:
Min tes har alltid varit att ingen medelklass-svenne som utbildar sig skulle bemöda sig att jobba som städare istället.
Jag har förstått det, och tycker du den är rimlig? Nu har du ändrat till "medelklass-svennar", men tidigare hette det att alla svenskar betedde sig så.
Citera
2023-04-13, 20:55
Medlem
löls avatar
Citat:

Vänta nu här.
Varför säger du att jag har insinuerat att svennebanan ska börja ta städjobb bara för att lönen för det yrket höjs med typ 10.000 kr?

Hur kunde du koka ihop den falska bilden.
Nu måste du berätta!!
Citera
2023-04-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Du borde sluta med desinformation och skaffa dig ett jobb
Ledsen, men det är så verkligheten ser ut. Gå hem till Bolund och roa dig med en plastpåse.
Citera
2023-04-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ja, det är i stort sett bara invandrare på de tjänsterna idag. Tror du på allvar att det dräller av svenskar som städare? Tror inte ens det finns 10 svenskar i Stockholm som jobbar som städare. Kanske av den äldre generationen som snart kommer gå i pension eller några samhall-fall som subventioneras av dina och mina skattepengar.

Haha. Du tror på allvar att det fungerar så här? Helt plötsligt blir städare ett höginkomstjobb för att inga andra vill ta den...

Marknadsekonomi funkar inte med andra ord enligt dej? Du verkar ha en ganska skev världbild där du tror att alla "svenskar" är högutbildade och vägrar ta låg jobb. Hur tror du saker blev gjorda innan 2015?
Citera
2023-04-13, 21:13
Medlem
Citat:
Som svar på din fråga; givetvis inte.

Men det säger inte att invandringen totalt sett lett till minus.

Alla de 100.000 bosnierna som kom på 90-talet?

Flyktinginvandring är en kostnad för Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-eso-rapport-flyktinginvandring-en-kostnad-for-sverige
Citera
2023-04-13, 21:18
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Att fråga om en källa kring det vore som att be om en källa på att det jobbar fler invandrare som pizzabagare.

Sedärja du fortsätter undvika och samtidigt försöker dumförklara andra när du kommer med påståenden utan källa.

Lycka till i fortsättningen.
Citera
2023-04-13, 21:23
Medlem
a) Invandrares närvaro proportionellt i sjukvården är lägre än deras närvaro proportionellt i samhället. Det vill säga om alla invandrare i sjukvården och alla invandrare i Sverige försvann samtidigt, så skulle det komma att existera fler läkare och fler sjuksköterskor per miljon invånare.
Detta har jag påpekat ett antal gånger. Det vill säga – att anföra att sjukvården skulle stanna utan invandrare är nonsens. Det är falsk matematik.

Invandrare belastar vården i högre grad

Utöver att invandrare som jobbar i vården är lägre än deras andel av befolkningen belastar de dessutom vården i högre utsträckning på grund av flera faktorer såsom sämre hälsa och högre brottslighet.

b) Viktigare än ovanstående enkla matematik är emellertid att invandrare, eftersom de har sämre hälsa än infödda, allting annat lika, utgör en större belastning på sjukvården. Sannolikt bidrar även att invandrare har sämre socioekonomiska förhållanden än infödda ytterligare till detta.
Tillkommer dessutom vissa typer av brottslighet som belastar sjukvården än mer, då offren i större utsträckning är invandrare och frekvensen av dessa brott i större utsträckning är förknippade med invandring.
Det vill säga, immigranter är större sjukvårdskonsumenter än de är sjukvårdsproducenter. (Och då har vi inte ens därutöver tagit hänsyn till den reform som Liberalerna i Reinfeldt-regeringen var påskyndare till, i allians med MP, och som sedan sommaren 2013 ger utlänningar som inte har rätt att vistas i landet, rätt till fri sjukvård.)

Liknande slutsats kom Västra Götalandsregionen fram till i en rapport från 2019 där de kom fram till att ”Invånare med flyktingbakgrund söker mer vård och har sämre hälsa än resten av befolkningen”.

Rapporten visar att invånare med flyktingbakgrund söker mer kroppslig vård än andra. De har också högre förekomst av diagnoserna fetma, högt blodtryck, diabetes, kranskärlssjukdom, hjärtinfarkt, mag-tarmbesvär samt symtom i muskler och leder. Sjukdomarna ökar också snabbare än hos övriga invånare.

”Politiker försöker lura er”

Även barnläkaren Mats Reimer konstaterade i en debatt att vårdbehovet är större än för den infödda befolkningen.

Asylmigration har av vissa setts som räddningen för vårdsektorns personalbrist. Detta är önsketänkande; tvärtom har de med utländsk bakgrund ett större (åldersstandardiserat) vårdbehov än den infödda befolkningen.

Forskaren Tino Sanandadji sammanfattade det hela:

För att flyktingar ska minska resursbrist måste de bidra med mer än de tar ut. Tvärtom bidrar gruppen med mindre skattepengar och färre vårdpersonal än sin befolkningsandel, och tenderar *dessutom* att ha sämre hälsa och utnyttja vården mer än sin befolkningsandel.
Flyktinginvandring förvärrar resursbrist i vården, och de politiker som hävdar motsatsen försöker lura er.
Citera
2023-04-13, 21:25
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Problemet är att den rapporten inte tar med alla med utländsk bakgrund i Sverige, och bara snöar in sig på några få flyktingar under deras etableringsår.

Det finns ingenting som visar att invandringen totalt sett, alltså alla som kommit sedan typ 1984, lett till förlust för Sverige.

Trams igen!
Enligt ESO-rapporten, som räknar på asyl-anhörig och kvotflyktingar, har det kommit 1,5 miljoner sedan 1984.
Pensionerna urholkas med 700 000 kr för varje invandrare som kommer från de ovan nämnda grupperna.
Varje individ kostar ca 70 000 kr/år livet ut. Variationer finns som att en bosnier kostar 50 000 kr/år och en somalier kostar 120 000 kr/år
Det är dessa pengar som vi i stor utsträckning tar från välfärden för att bekosta invandringen.

Det är de gamla, våra barn, de handikappade och de sjuka som betalar kalaset. Medmänskligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in