2023-04-13, 15:10
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihela
Bachmut ligger i en fyrvägskorsning med en av de större vägarna M03 vilket ändå måste ses som en väldigt strategisk punkt. Sedan ligger Bachmut väldigt centrerat melland Doetsk, Luhansk, Kramatorsk och Sievjerdonesk vilket möjliggör för de som har kontroll över staden att snabbt kunna allokera trupper till olika positioner.

Sen ifall ryzzarna klarar av att ta över Bachmut är en helt annan femma, men att kalla punkten ostrategisk kan man väl knappast.

Jag har inte hört många militärstrateger kalla Bachmut strategisk.
2023-04-13, 15:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Zelensky själv säger att det handlar om att vinna eller försvinna. Så helt oviktigt verkar det inte.
2023-04-13, 15:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Zelensky själv säger att det handlar om att vinna eller försvinna. Så helt oviktigt verkar det inte.

Ja, för exakt allt som sägs offentligt från en krigförande part måste vara - och är alltid - till 100% med sanningen överensstämmande.
2023-04-13, 15:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han vill väl att ryssarna ska fortsätta trycka in kött i kvarnen där. Det har ju visat sig vara ett utomordentligt ställe att nöta ner den ryska militären på. Nu är dom livrädda för Ukrainas offensiv ryssarna. Troligtvis för att dom inte har tillräckligt med folk att försvara hela frontlinjen mera. Bakhmut lyckades dom inte heller ta.
2023-04-13, 16:06
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Nu har Ukraina i princip förlorat hela sin arme i den "minst viktiga" staten i hela världen.

2-3 månader till sedan har Ukraina förlorat hela kriget.

Vad har du för underlag för den briljanta analysen..
2023-04-13, 18:26
Bannlyst
Citat:
Lol
Varför ska jag spekulera om dina fantasier?
Surt sa räven
2023-04-13, 18:34
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Har du missat intyervjun med Zelensky där han förklarar att det bara handlar om att inte Putin ska kunna skryta över en vinst, han tycker dock att det är synd att så många dör. Smart kille eller hur!
Länka gärna till den intervjun!
2023-04-13, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Länka gärna till den intervjun!
Jag ska se lom jag hittar den, men du kan hjälpa till om du vill.

Sök på något i stil med intervju, Zelensky tåg samt CNN tror jag det var men är inte helt 100

Här en bit av den
https://www.youtube.com/watch?v=Bmbo5k1P6kQ
Senast redigerad av etonjohn 2023-04-13 kl. 18:47.
2023-04-13, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så Ryssarna har slagits emot hela Ukrainas arme i över ett år och det visade sig att armen var extremt liten men ändå lyckades man inte ta över Ukraina eller ens avancera med sin offensiv? Jävlar vad värdelösa Ryssen är på att kriga.

Vad påstår du, var Ukrianas arme liten???
2023-04-13, 18:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Har du missat intyervjun med Zelensky där han förklarar att det bara handlar om att inte Putin ska kunna skryta över en vinst, han tycker dock att det är synd att så många dör. Smart kille eller hur!

Du har länk till intervjun?
2023-04-13, 18:49
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Klart att västmedia gärna döljer stora nederlag för Ukraina. Precis som när tyska pressen rapporterade om wehrmachts stora framgångar i Östeuropa som konstigt nog skedde närmare och närmare Tyskland för varje vecka.

Med det sagt, hur kan man stå på Rysslands sida? Asså jag står väl inte på någons sida men Ukraina är ju faktiskt de som försvarar sitt hem. Det känns som att alla ryssvänner hejar på ryssland bara för att de avskyr västvärldens politik. Men du är inte based bara för att du alltid går emot globalisterna och väst. I detta fallet finns bara en based sida i konflikten och det är på läktarstolen, i hopp om att skiten tar slut så snart som möjligt.

Men som principsak så står jag på försvararnas sida, precis som hur varje klok individ tog Stormcloaks sida i Skyrim. Det finns bara ett svar mot en annan nations försök att ockupera ens hem och det är att slå tillbaka med allt man har även om oddsen är emot en, även om de IMPERIET vill att alla ska sitta lugnt i båten och inte eskalera någonting.
2023-04-13, 18:52
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Som en del skrivit innan pga. vägar.
Och om jag förstått det rätt har mycket resurser tidigare lagts på fortifikationen av staden.
Att så mycket resurser lagts på att försvara och anfalla plus påföljande mediafokus ihop med att markförhållanden försvårar en bredare aktivitet/framryckning så har Bakhmut fått mer värde än vad den egentligen har.

Stor "förbrukning" av material och människoliv på platsen påverkar kriget i stort.

Uttalandet Zelenskyy själv gjorde om att krigets utgång bestäms av resultatet i Bakhmut bättrar oavsett om det stämmer eller ej också på "hypen" av stadens betydelse, defacto så är Bakhmut sedan länge hotspot på kartan så någon strategisk betydelse har staden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in