2023-04-07, 23:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Dimension Zero är ett svenskt melodisk death/thrash metal-band från Göteborg. Bandet bildades redan 1995 men debutalbumet släpptes först 2002. Bandet bildades med gitarristerna Jesper Strömblad och Glenn Ljungström i sättningen, som bådar var med i In Flames då. På sångfronten kom Joakim Göthberg från Marduk in i bilden och trummorna hade Hans Nilsson från Liers In Wait ansvar för. Bara folk med rutin.

En EP släpptes 1997 men debutalbumet dröjde.

Diskografin blev:
• "Silent Night Fever" (2002)
• "This Is Hell" (2003)
• "He Who Shall Not Bleed" (2007)

Vissa medlemmar har kommit och gått, bandet har haft vilopaus vissa år. Men det är ändå Jesper Strömblad som varit mest insyltad. Nu består bandet av honom på bas och gitarr, och sångare är nu Andreas "Andy" Solveström (Within Y, Amaranthe). Hans Nilsson sitter kvar på trumpallen.

Det finns en uppdatering på deras Facebook från 2016 där det stod att planerna inför nästa platta var igång, kan inte ha blivit så värst mycket utav det.

Vissa saker har en tendens att blekna bort med tiden, men nu när jag lyssnar på Dimension Zero så är det precis lika bra som jag minns det. Vissa låtar är till och med bättre än vad jag kommer ihåg dem.

Det är första och andra DZ-plattan jag lyssnat på och fastnat för. Den tredje och sista har jag ingen relation till, alls. Kommer inte ihåg något från den. Två musikaliska smakprov här:

- Länk (YT) till "Through The Virgin Sky" (04:30)

- Länk (YT) till "Dimension Zero" (02:54)

Finns här några övervintrade Dimension Zero-fans? Är det över huvud taget troligt att det någonsin kommer bli något mer album från detta band?
Citera
2023-04-08, 07:03
Medlem
beckbrallans avatar
Skulle inte tro att det blir något mer. Jesper har ju fullt upp med dels att må bra och dels med The Halo Effect.
Citera
2023-04-13, 17:44
Medlem
NoTruces avatar
Jag tycker alla deras skivor är grymma. Ibland behöver man rensa öronen med lite hederlig gammal tvåtaktsthrash. Särskilt gillar jag "Your Darkest Hour" från Silent Night Fever. Så här ska det fan låta!

För liknande göttmos rekommenderar jag även Terror 2000, med bland andra Strid från Soilwork. De släppte ett par plattor i början på 2000-talet och är perfekta om man bara vill ha lite hederlig gasen i botten-metal med glimten i ögat-texter.
Citera
2023-04-14, 14:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tycker alla deras skivor är grymma. Ibland behöver man rensa öronen med lite hederlig gammal tvåtaktsthrash. Särskilt gillar jag "Your Darkest Hour" från Silent Night Fever. Så här ska det fan låta!

För liknande göttmos rekommenderar jag även Terror 2000, med bland andra Strid från Soilwork. De släppte ett par plattor i början på 2000-talet och är perfekta om man bara vill ha lite hederlig gasen i botten-metal med glimten i ögat-texter.

Om jag minns rätt nu var det just "Your Darkest Hour" som var Jocke Göthbergs favoritlåt med DZ. Han tyckte texten blev så väldigt bra.

Terror 2000 måste jag dock tacka nej till i all välmening. Lyssnade när bandet var på tapeten under starten av 00-talet men inget fastnade. Då var The Defaced, med sina Soilwork-kopplingar, lite bättre i mina öron.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-04-14 kl. 14:33.
Citera
2023-04-14, 17:47
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Om jag minns rätt nu var det just "Your Darkest Hour" som var Jocke Göthbergs favoritlåt med DZ. Han tyckte texten blev så väldigt bra.

Terror 2000 måste jag dock tacka nej till i all välmening. Lyssnade när bandet var på tapeten under starten av 00-talet men inget fastnade. Då var The Defaced, med sina Soilwork-kopplingar, lite bättre i mina öron.

Har du nån aning om vad Jocke gör nuförtiden, förresten? Sysslar han fortfarande med musik?
Citera
2023-04-14, 18:45
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Har du nån aning om vad Jocke gör nuförtiden, förresten? Sysslar han fortfarande med musik?

Tyvärr inte. Vet du vilken den sista metal-releasen var som han skrek sig hes på?
Citera
2023-04-14, 18:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Tyvärr inte. Vet du vilken den sista metal-releasen var som han skrek sig hes på?

Enligt Metal Archives verkar det vara en demo från 2019 med ett band som heter Absolute Bastards. Dock står han listad som aktiv i ett par band som inte verkar vara tillräckligt metal för att platsa med egna sidor på MA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in