2022-11-13, 07:06
Medlem
Muppetys avatar
Jag frågade för ett tag sedan om detta; (FB) Är det tillåtet att äga denna radio? o jo, visst är det lagligt, så jag köpte en. Programmerade in nästan alla de 128 kanaler som den kan lagra för hand, vilket tog ett par timmar. Radion var bra, så jag köpte en till! Samt en programmeringaskabel, så att det enklare ska gå o programmera den.

Kabeln går på uppåt 200 kr, men till sist hittade jag en på eBay för £1.99; https://www.ebay.com/itm/125137482265

Men ja, programvaran var ju lite sisådär... Mapparna på CD-skivan var skrivna med kinesiska tecken, så jag fick trycka på de som liknade setup.exe. Fick igång ett program till slut men det såg typ ut så här; https://i.imgur.com/Re287cC.png Till sist hittade jag så att man kunde ställa om till engelska...

Men jag fick söka efter aktuell programvara till just det chipet som sitter i radioapparaterna o hamnade här; http://miklor.com/ UV-S9 Plus finns inte ens med bland de radioapparaterna på sidan, men efter lite YouTube-tittande så begrep jag att UV-5X3; https://www.miklor.com/BT5X3/ (o i viss mån UV-R5; https://www.miklor.com/UV5R/index.php); är nästan likadana som UV-S9 Plus.

Efter en del nedladdande av program o problem med att koppla radion till datorn så funkade det till slut. Radion hittades av programmet o jag kunde programmera in de kanaler jag vill ha, filerna till programmet blir en kinesisk xml-fil.

Men det blir lite problem, alla kanaler blir rätt frekvens på rätt kanalplats o man kan namnge kanalerna till vad man kan (det går inte vid manuell programmering). Men det verkar som om den automatiskt lägger till någon form av CTCSS eller liknande, eftersom även om man ställer de på samma kanal, så tar den ena radion bara emot den andra o inte tvärtom? CTCSS kan jag inte mycket om, bara skummat igenom det än så länge, men ska läsa på mer, men jag tryckte ju att det skulle vara avstängt?

När man skriver kanalerna till radion från datorn ändras en massa inställningar i den som jag får ändra tillbaka manuellt. T.ex. så aktiveras VOX-funktion, o när man trycker på en knapp så "pratar" radion, men rösten ändras till kinesiska efter att ha skickat kanalerna till datorn.

Så, jag tar tacksamt emot tips som rör programmering av dessa Baofeng-radios! Jag vill främst se till så att CTCSS-en försvinner när man skriver kanalerna. Allra första gången jag programmerade den första radion manuellt så råkade jag lägga till CTCSS på alla kanaler, så jag fick programmera om den igen (vilket som sagt tog ett par timmar), det är inte roligt...

O allra helst skulle jag vilja använda programvaran till Linux, den finns, men jag fick inte igång den. Men visst, det funkar i Windows i.a.f. som jag har parallellinstallerat i min dator.
Citera
2022-11-16, 06:38
Medlem
Muppetys avatar
Nu börjar jag få rätt på den, men på en radio har det blivit något fel, så man kan inte sända. Felet beskrivs här; https://www.youtube.com/watch?v=F76oSlqWqLc

Det ska gå att lösa med en fabriksåterställning, men hur gör man den? Det här funkar inte; https://www.youtube.com/watch?v=2sg3RJf1ZEA på UV-S9:an...
Citera
2022-11-16, 12:46
Medlem
Dorniers avatar
Ligger detta i rätt forum-sektion?

Det här är "kultur och media", handlar om radioprogram inte radioapparater.

Vore det inte bättre om du postade i "hobby" eller "hemelektronik" istället.
Citera
2022-11-17, 06:52
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Ligger detta i rätt forum-sektion?

Det här är "kultur och media", handlar om radioprogram inte radioapparater.

Vore det inte bättre om du postade i "hobby" eller "hemelektronik" istället.
Jag har också haft den tanken att detta forum borde delas upp.

Det står som beskrivning av forumet (om du håller muspekaren över rubriken Radio och Podcast): "Diskussioner om radio, radioprogram, piratradio, amatörradio och radiokommunikation".

Men jag håller med, teknik om radioapparater o radiosändare borde inte diskuteras ihop med vad folk snackar om i en podcast...
Citera
2022-11-17, 13:17
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag har också haft den tanken att detta forum borde delas upp.

Det står som beskrivning av forumet (om du håller muspekaren över rubriken Radio och Podcast): "Diskussioner om radio, radioprogram, piratradio, amatörradio och radiokommunikation".

Men jag håller med, teknik om radioapparater o radiosändare borde inte diskuteras ihop med vad folk snackar om i en podcast...

Det har du rätt i, det var som fasen.

Men det verkar väl inte vara nån mer än du som postar om radio-hårdvara (har inte kollat igenom hela detta forum). Bättre för din egen skull att posta i "hobby" till exempel.
Citera
2022-11-17, 15:54
Avslutad
(FB) Amatör- och piratradio är arkad.

Synd för det är en gammal prepperdröm att ta radiolicens men man får väl googla.
Citera
2022-11-22, 12:57
Moderator
Carlboms avatar
Radio och Podcast --> Hemelektronik, ljud och bild
/Moderator
Citera
2022-12-20, 07:49
Medlem
Muppetys avatar
Jag kan uppdatera lite...

Varning för de billiga sortens programmeringskablar! Den jag köpte för £1.99 var en dålig piratkopia. Det är inte bara en USB-kabel, utan det sitter lite elektronik i kontakten också. Köp INTE t.ex. denna kabel för endast 2 pund; https://www.ebay.com/itm/125137482265 Det är p.g.a. den som radion låstes, o kanske aldrig mer går att låsa upp!

Ni kanske inte behöver köpa den dyraste kabeln, men kolla denna videon; https://www.youtube.com/watch?v=A7JtSHgtqvE I kommentarerna rekommenderas denna kabel; https://www.amazon.com/dp/B00HUB0ONK/ för $22.49, så jag köpte den. Det går att programmera helt felfritt med den. Jag använder programmet CHIRP för att programmera radioapparaterna o har även fått igång det till Linux.

Jag försöker på alla sätt låsa upp den låsta radion, men jag har halv gett upp, o beställde en till radio istället...
Citera
2023-01-02, 06:52
Medlem
Muppetys avatar
Uppdatering!

Jag köpte en ny radio, de kostar inte mycket. Har slängt piratkopian av sladden som sabbade den första radion. Jag spar batteriet från den kassa radion, bra att ha ett extra. Finns det fler roliga grejer man bör spara som reservdelar?
Citera
2023-04-12, 22:51
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Uppdatering!

Jag köpte en ny radio, de kostar inte mycket. Har slängt piratkopian av sladden som sabbade den första radion. Jag spar batteriet från den kassa radion, bra att ha ett extra. Finns det fler roliga grejer man bör spara som reservdelar?

Har du köpt en ny på Jula? Jag tycker inte att den är billig. Vilken kinesradio som helst för 200:- på Aliexpress är bättre.

Alla Baofeng Baofeng UV-XX Pro kostar en bråkdel av radion Topcom Twintalker 9500 i länken till din trådstart.
Citera
2023-04-13, 06:18
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Har du köpt en ny på Jula? Jag tycker inte att den är billig. Vilken kinesradio som helst för 200:- på Aliexpress är bättre.

Alla Baofeng Baofeng UV-XX Pro kostar en bråkdel av radion Topcom Twintalker 9500 i länken till din trådstart.
Nja, först köpte jag de där två på Jula, men inser att jag inte hade behövt de, eftersom Baofengerna är mycket billigare. Så jag köpte totalt 3 st Baofeng UV-S9, men en av dem gick sönder när jag programmerade den med den billiga programmeringskabeln, det gick inte längre att sända med den. De två andra har jag nu programmerat med en äkta programmeringskabel.

Så jag har nu totalt 4 radios, de två från Jula på 0,5 W med halva PMR-bandet, vilka fungerar helt ok, samt två Baofenger på runt 5 W. Vill man hålla sig helt enligt lagen får man bara använda de på 0,5 W. Det går att dra ner effekten på Baofengerna också till ca 1 W, o jag tror ingen hade brytt sig om man har god radiodisciplin.
Citera
2023-04-13, 15:30
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Nja, först köpte jag de där två på Jula, men inser att jag inte hade behövt de, eftersom Baofengerna är mycket billigare. Så jag köpte totalt 3 st Baofeng UV-S9, men en av dem gick sönder när jag programmerade den med den billiga programmeringskabeln, det gick inte längre att sända med den. De två andra har jag nu programmerat med en äkta programmeringskabel.

Så jag har nu totalt 4 radios, de två från Jula på 0,5 W med halva PMR-bandet, vilka fungerar helt ok, samt två Baofenger på runt 5 W. Vill man hålla sig helt enligt lagen får man bara använda de på 0,5 W. Det går att dra ner effekten på Baofengerna också till ca 1 W, o jag tror ingen hade brytt sig om man har god radiodisciplin.

Okej, jag missuppfattade uppenbarligen din trådstart. Har den ena gått sönder, eller går det kanske att göra en återställning av apparaten?

Det är nog ingen som bryr sig om effekten på PMR bandet, såvida du inte kör med ett slutsteg på 100 W eller drar på med 1 kilowatt.

Jag hittade igen en gammal VHF handapparat som jag köpte i början av 90-talet i en butik på kanarieöarna. Batteriet var inte så bra, så jag tog ur cellerna och satte in en batterihållare för vanliga AAA batterier. Nu går den i alla fall att använda.

Jag blev lite förvånad vid uppstarten av apparaten att den har alla funktioner som moderna radioapparater plus lite extra finesser. Apparaten har ett ID och om man anropar den, så sänder den sedan sitt ut eget ID. Det är en marinradio, så det kanske är någon funktion för båtar.

Jag fick lite blodad tand av detta och beställde en handapparat för US $21.88 i den här butiken.

Man behöver Aliexpress appen för detta pris, annars så kostar radion US $39.09.

BaoFeng UV-13 PRO V1 10W Powerful Dual Band Walkie Talkie

Citat:
BaoFeng UV-13 PRO V1 10W Powerful Dual Band Walkie Talkie Type-C Charger 16KM Long Range UV13 Pro.

US $39.09
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in