2023-04-12, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då hade T haft fnas under naglarna.
Hon kanske bara hann vifta med händerna innan de var låsta av MH.
Citera
2023-04-12, 23:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ursäkta att jag använder fel ordval. Menar självklart att hon gör försök till försvar som jag klumpigt skrev som fäktande.
Då behöver inte ursäkta dig för om. T inte fäktat i luften hade J fått motvärnsskador.
Citera
2023-04-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack!

Ja - har det gått till så här skulle det förklara i stort sett alla funna skador på Ts kropp, alla dunk- och sparkljud, MHs telefonrörelser, att ingen öppnade när det ringde på och med viss frisering även stämma med JJs vittnesmål.

Dessutom förklara varför JJ inte hade några motvärnsskador - i mitt tycke ett väldigt viktigt observandum.

Det är bara MHs berättelse om sin icke-närvaro och sovstund som sticker ut och skiljer sig.
En berättelse vars sanningshalt nog måste övervägas ordentligt och ifrågasättas.

Förlåt, har inte hunnit läsa ikapp här inne sen rättegången och klarade inte av att läsa hela obduktionsrapporten. Skulle du vilja vara vänlig och punkta upp de skador som framkommit?
Läste något om (vänstra?) ögat? Vad sägs ha hänt med detta? Mvh
Citera
2023-04-12, 23:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tycker det är lättare att se J sk lögner ganska tydligt
Hennes redogörelse är mer tydlig
M lögner är väldigt snurriga
Är du helt säker på att du upptäckt dem?
Citera
2023-04-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag förstår vad du vill säga och kanske har du rätt. - Kan du tänka dig att det räckte med att J var fysiskt överlägsen, nykter och utan skador som 0,5 cm djup huvudskada och ett troligt finger i ögat? Överfallet kom dessutom överraskande.

Tänka mig att J ströp T utan M s hjälp? Nej, det kan jag faktiskt inte. Tro mig, jag ser hellre M som oskyldig till mordet än skyldig. Men jag har vridit och vänt på varenda möjlighet för att kunna utesluta M utan att lyvkas.

Jag har ganska bra koll på vad som krävs av en gm för att lyckas strypa någon. Hur jobbigt det är rent fysiskt att bemästra en annan människa under flera minuter som kämpar med allt den har. Det är nästintill omöjligt för en kvinna att strypa en annan kvinna framifrån med sina händer. Och dom få gångerna dom lyckas har dom rivsår på händer, armar, bröst och hals. Det är dom kroppsdelar som offret kommer åt med sina händer som blir skadade helt enkelt.

Strypning orsakar oftast inte kvävning, utan det leder oftast till att att blodtillförseln till hjärnan stängs av. Hade inte dödsorsaken varit kvävning hade jag inte varit så säker på att M var behjälplig. Det tar lång tid att dö av kvävning och sparkljuden vittnar om en utdragen kamp där T var vid medvetande flera minuter. Det där hade inte J klarat själv.
Citera
2023-04-12, 23:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Men varför ljuger M ? Hon är ju helt oskyldig .
Hon kanske inte tycker att hon ljuger, bara undanhåller lite?
Citera
2023-04-12, 23:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limieb
Förlåt, har inte hunnit läsa ikapp här inne sen rättegången och klarade inte av att läsa hela obduktionsrapporten. Skulle du vilja vara vänlig och punkta upp de skador som framkommit?
Läste något om (vänstra?) ögat? Vad sägs ha hänt med detta? Mvh

Beklagar men jag orkar inte punkta upp alltihop, är lite för trött för det just nu. Har läst hela obd.protokollet i FUP men för att spalta upp det punktvis här måste det ju göras exakt korrekt.

Om man tumlar runt och brottas på badrumsgolvet - 2 mot 1 - där det gäller livet för en, är det nog rätt troligt att någons finger, tumme eller annat skadat Ts öga. Avsiktligt eller oavsiktligt, mest troligt med avsikt - T skulle ju skadas illa.
Låg ju även några lösa nedmonterade vassa duschstänger på golvet där allt skedde.
Citera
2023-04-12, 23:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon kanske bara hann vifta med händerna innan de var låsta av MH.
Det behövs inte många sekunder för att rivas eller dra i håret.
Citera
2023-04-12, 23:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tänka mig att J ströp T utan M s hjälp? Nej, det kan jag faktiskt inte. Tro mig, jag ser hellre M som oskyldig till mordet än skyldig. Men jag har vridit och vänt på varenda möjlighet för att kunna utesluta M utan att lyvkas.

Jag har ganska bra koll på vad som krävs av en gm för att lyckas strypa någon. Hur jobbigt det är rent fysiskt att bemästra en annan människa under flera minuter som kämpar med allt den har. Det är nästintill omöjligt för en kvinna att strypa en annan kvinna framifrån med sina händer. Och dom få gångerna dom lyckas har dom rivsår på händer, armar, bröst och hals. Det är dom kroppsdelar som offret kommer åt med sina händer som blir skadade helt enkelt.

Strypning orsakar oftast inte kvävning, utan det leder oftast till att att blodtillförseln till hjärnan stängs av. Hade inte dödsorsaken varit kvävning hade jag inte varit så säker på att M var behjälplig. Det tar lång tid att dö av kvävning och sparkljuden vittnar om en utdragen kamp där T var vid medvetande flera minuter. Det där hade inte J klarat själv
.

Så bra skrivet! Tack!
Instämmer, det är precis det här ovan fetade, som gör att jag också kommit fram till att JJ inte kan ha utfört mordet utan hjälp av MH.

Världen vore bättre med bara en kvinnlig mördare i tjugoårsåldern, men tyvärr är jag övertygad om att det finns två här.
Citera
2023-04-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Beklagar men jag orkar inte punkta upp alltihop, är lite för trött för det just nu. Har läst hela obd.protokollet i FUP men för att spalta upp det punktvis här måste det ju göras exakt korrekt.

Om man tumlar runt och brottas på badrumsgolvet - 2 mot 1 - där det gäller livet för en, är det nog rätt troligt att någons finger, tumme eller annat skadat Ts öga. Avsiktligt eller oavsiktligt, mest troligt med avsikt - T skulle ju skadas illa.
Låg ju även några lösa nedmonterade vassa duschstänger på golvet där allt skedde.

Ok tack ändå, du behöver givetvis inte , orkar du berätta vad som framgick hur ögat va skadat?
Citera
2023-04-13, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det behövs inte många sekunder för att rivas eller dra i håret.
Du tänker efter man åkt i golvet baklänges, slagit i huvet och blivit påhoppad på magen? Jag tror det kan bli att man viftar, slår blint, ålar sig osv men knappast att man har sinnesnärvaro nog att gå in för att rivas, dra i hår eller för den delen koppla stryptag.
Citera
2023-04-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Men teori är att både Johanna och Maja blev arga på Tove på Nöjet. Johanna för att hon hatat Tove länge och kände sig kränkt och Maja för att hon känner med Johanna som hon ser upp till.
Medan de två väntar på Tove utanför Nöjet planerar de båda att de ska lura med Tove (först en bit på vägen bort från vittnen för att sen ändra sig till att gå hem till Johanna) för att Johanna (och Maja?) ska slå Tove. Eftersom det tar en stund innan Tove kommer ut har ilskan byggts upp inom Johanna (istf att sjunka som hos de flesta individer) och hon börjar se sin chans till ngt värre, detta utan Majas vetskap.
När väl de kommer hem till Johanna tror Maja fortfarande på en misshandel medan Johanna senare ska styra det till mord.
Men först lämnar nog Maja Johanna och Tove i köket medan Johanna läxar upp Tove.
Majas inblandning börjar nog när hon hör dunsarna och går ut från sovalkoven för att se vad som står på. Och när grannen ringer på förstår hon att hon måste "hjälpa" Johanna i badrummet.

Jag tycker det saknas några delar i förhören (kan iofs vara jag som missat) och det är bl.a frågor angående hur och när Maja ska ha kommit in i badrummet. Var det sådan tumult och Johanna upptagen med misshandeln för att uppfatta det? Skulle Maja isf klivit över Tove och Johanna för att hamna i position enligt skiss?

Sen har jag ej heller hittat när Tove ska ha kräkts. Kan det vara det som gör att det rinner över för Johanna (ifall hon från början inte planerat mord)? Hon har ju tidigare stört sig på Toves beteende då Tove var full samt att hon är pedantisk och nu fått ett nyrenoverat badrum.

Enligt JJ har all tre kommit in i badrummet samtidigt under den där ”husesynen”. MH och T i själva badrummet och JJ i dörröppningen. Nu ska man ta denna berättelse med en nypa salt, men det är så JJ beskriver det hela. Att MH alls har legat och sovit i sängen är någonting hon själv börjar påstå efter flera förhör (i början hävdar hon envist att hon satt i vardagsrummet och höll på med mobilen) och ingenting JJ överhuvudtaget nämner. Tror aldrig vi kommer få klarhet i det exakta händelseförloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in