2023-04-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nej det tror jag inte. Just när det gäller egenföretagare vill banken titta bakåt i tiden, annars skulle du ju kunna tömma företaget genom att ge dig själv en lön på massor i några månader medan du söker lån

Mjo det är sant, dock så ser de ju lätt på balansräkning o.s.v. att i takt med att lönen gått upp har även företagets omsättning och vinst. Om det vore som ovan så hade ju vinst och vinstmarginal gått åt andra hållet.
Citera
2023-04-12, 20:03
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Mjo det är sant, dock så ser de ju lätt på balansräkning o.s.v. att i takt med att lönen gått upp har även företagets omsättning och vinst. Om det vore som ovan så hade ju vinst och vinstmarginal gått åt andra hållet.

Här är lite tips på länken nedan, det finns en hel del när du söker i Google på bostadslån och egenföretagare.
Har en släkting som är egenföretagare sedan 20 år tillbaka och jag minns att det var ganska knepigt för honom när han skule söka om bolån även om hans kunder var stora företag som var återkommande kunder.

https://www.boupplysningen.se/bolan/egenforetagare
Citera
2023-04-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är inte din inkomst utan storleken av insatsen (eller din risk)

banken lånar ut max 85% av fastighetens värde (värde är ju vad du köper den för) din insatts är 15%

bankens lån har en säkerhet som motsvarar 100% av fastigheten. så även om värdet faller 15% så får banken tillbaks sina pengar.

så skiter du i att betala tillbaks dina lån, värdet på huset faller 15% så får banken tillbaks alla sina pengar när de säljer ditt hus......

du kan ta tex ett blancolån (dvs utan säkerhet) för att få ihop en större insats och däremed få ett större bolån för ett dyrare hus. så de du känner med stora lån har antigen sparat ihop en större insats, eller har tagit blancolån utöver huslånet.

edit: som någon skrev, köp bostaden med företaget. har dock dålig koll på hur det funkar i praktiken.

Finns inte en chans att de lånar ut dessa summor till ett företag för att köpa ett hus.
Citera
2023-04-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Finns inte en chans att de lånar ut dessa summor till ett företag för att köpa ett hus.

nä. jag har oxo en känsla av det. fick inte intryck av att TS verksamhet är av den typen som äger stora kapitalvaror eller liknande som kan fungera som säkerhet.

men som sagt, jag har 0 koll kring en sånt typ av uppläg.
Citera
2023-04-12, 20:34
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Testa att istället ta lånet på företaget och hyr ut bostaden till dig själv.
Du kan också låna ut kontantinsatsen till företaget om du har lite likvida medel i företaget. Bör absolut funka även om det kan bli fråga om en högre kontantinsats och kortare återbetalningstid (20 år)

Riskerar man inte att ev revisor i företaget eller skattteverket kan bedöma fastigheten som rörelsefrämmande egendom?

Uthyrningen måste rimligen ske på marknadsmässiga villkor eller efter någon form av förmånsbeskattning för att klara av en skatterevison?
Citera
2023-04-12, 20:52
Medlem
Mitt råd att boka möte med en lokal bank - tex Handelsbanken där du fortfarande kan få ett personligt möte. Lägg korten på bordet och prata vad möjligheter som finns. Med rätt bankman och din inkomst bör det inte vara några problem.
Citera
2023-04-12, 21:26
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Eller var naiv och ge miljonbelopp till en tjej som slutat gilla dig, och hellre vill knulla killen på gymmet eller grannen. Kvinnor gör slut av de mest löjliga och obegripliga anledningar...

Låter som att du projicerar dina egna problem på TS. Bara för att tjejer lämnar dig av löjliga anledningar så applicerar inte det på alla.
Citera
2023-04-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Riskerar man inte att ev revisor i företaget eller skattteverket kan bedöma fastigheten som rörelsefrämmande egendom?

Uthyrningen måste rimligen ske på marknadsmässiga villkor eller efter någon form av förmånsbeskattning för att klara av en skatterevison?

Du hyr ut till dig själv till ett rimligt pris, typ samma pris det kostar dig att köpa själv, inga konstigheter.
Jag lät mitt företag köpa mitt hus, inga konstigheter.
Citera
2023-04-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Det är två skitanmärkningar på under 1000kr totalt. Var tullavgift som gick direkt till kronkalle, dvs. ingen inkasso. Men hade inte 75k för tre år sedan.

”Det är två skitanmärkningar på under 1000kr totalt. Var tullavgift som gick direkt till kronkalle, dvs. ingen inkasso.”

Varför betalade du inte bara fogden om beloppet var så litet????
Citera
2023-04-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
”Det är två skitanmärkningar på under 1000kr totalt. Var tullavgift som gick direkt till kronkalle, dvs. ingen inkasso.”

Varför betalade du inte bara fogden om beloppet var så litet????

För jag missade breven. Hade precis gjort ett lägenhetsbyte, dessa brev kom fel mitt i adressändringen. Babben som jag bytte lägenhet med ringde 1.5 månad senare och sa att han hade post som var min. Originalkostnaden var på 39kr så hade ju såklart betalt dem om jag hade sett räkningarna i tid. Betalade ju såklart fogden så fort jag fick brev från dem, men när det är statliga grejer så får man prick direkt, dvs. man har inga 10 dagar på sig för att undvika anmärkning. Försöker inte bortförklara men det var så det gick till. Ett antal andra räkningar hade också gått till inkasso men dessa påminnelser dök upp på min nya adress även om originalen kom till gamla.
Senast redigerad av LamaLamaLama 2023-04-12 kl. 22:49.
Citera
2023-04-12, 22:43
Medlem
Är det ett aktiebolag? Isf skriver du inte i bolåneansökan att du är egenföretagare utan du skriver att du är fast anställd. För det är vad du är. Du är anställd i ditt bolag. Egenföretagare är i regel enskilda firmor och då kan det vara svårare att få lån. Så är det ett AB så är du fast anställd.

Har du en inkomst på 75.000 så kan du få ett betydligt högre lån än 2,5 miljoner. Det är väl det faktum att du ”bara” har 500k i egna pengar som gör att kalkylen visar 2,5 miljoner.

Är du gift eller sambo men inte tar med din partner i ansökan så påverkar det kalkylen då du anses vara försörjningsskyldig. Även fast din sambo bara har 120k i inkomst så är det nog bättre att ta med denne. Förutsatt att hen har en fast anställning, annars är det nog bara sämre att ta med hen.

Det bästa är att prata med banken och berätta dina förutsättningar så får dom komma med inputs. Utan kreditupplysningar givetvis.

Med din inkomst kan banken säkert hjälpa till med ett lån till insats också om det behövs.
Citera
2023-04-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Den där biten tror jag inte behöver du vara orolig för. Det har minimal till ingen påverkan för "vanligt folk", så att säga.

Vad pratar du om? Antal kreditupplysningar har en ytterst hög påverkan på ens kreditvärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in