Om du jämför med två små barn som faller och slår sig illa. Den ena skriker, den andra är tyst. Vem är svårast skadad?
Gör du dig riktigt illa, blir du som bedövad direkt. Smärtan kommer efter en stund.
En väldigt bra jämförelse! Eller som vid smärtsamma förlossningar; en del skriker rakt ut av smärta medan andra går in i en bubbla och blir närmast tysta.
Om du jämför med två små barn som faller och slår sig illa. Den ena skriker, den andra är tyst. Vem är svårast skadad?
Gör du dig riktigt illa, blir du som bedövad direkt. Smärtan kommer efter en stund.
Jag tycker det finns vissa omständigheter som kanske måste klargöras tydligare för att inte misstolkas och inte heller poängterades riktigt tydligt och klart, enligt mitt tycke, i Rättsläkarens vittnesmål.
Den medvetandepåverkan som sinus caroticus massage eller kompression kan ge, är väldigt beroende av att individen är i upprätt position - dvs står upp.
I enstaka fall kan även en sittande person påverkas. Men i princip påverkas inte en liggande frisk persons medvetande av sinus caroticus tryck/stimuli.
Sinus caroticus är som ett ärtstort nervnystan som sitter i klykan där halsartären delar sig på vardera sida om halsen. Tryck här, både lite lättare tryck av typen massage och kraftigare tryck, kan stimulerar nervnystanet att sända ut signaler som ger två effekter: sänkt hjärtfrekvens=sänkt puls och sänkt blodtryck.
Detta kan påverka en person genom att blodet ”lämnar huvudet och sjunker ner i benen” förenklat uttryckt. Personen kan då bli yr, blek, känna sig illamående och behöva lägga sig ner - varvid symptomen upphör.
Att någon som redan ligger ner skulle kunna göras medvetandepåverkad av sinus caroticus stimuli är mycket ovanligt och svårt. Att en frisk person överhuvudtaget skulle kunna bli medvetslös av enbart sinus caroticus påverkan måste vara extremt ovanligt.
T låg ner under JJ strypgrepp runt hennes hals. Strypgreppet påverkade sannolikt T alltmer successivt ,men T kan inte blivit medvetslös omedelbart enbart av tryck på sinus caroticus.
Det fungerar inte så, som om man stängde av alltihop med en knappkontakt.
Blodtrycksfall och pulssäkning uppstår ja - men där torde Ts värden redan varit skyhöga av adrenalinpåslaget.
Men medvetandepåverkan eller medvetslös i liggande uppstår i princip inte av sinus caroticus tryck hos någon för övrigt hjärt- och kärlfrisk.
Tack ”Notknapparen” för citat av Rättsläkarens vittnesmål under spoiler nedan.
Från rättegången:
Utfrågningen av rättsläkaren Alexandra Lazarevic av Clea:
(Mina fetningar)
AL: "Den viktigaste strukturen som finns i halsartären, jag vet inte om det syns så bra, men det finns en liten utbuktning här. Den strukturen kallas för sinus caroticus och det är en neurovaskulär struktur som reglerar blodtryck och puls, dvs hjärtaktivitet. Och den strukturen kan också ha en väldigt avgörande betydande roll i själva mekanismen vid yttre våld mot halsen.
Du nämner vad som, vad vagal reflex kan uppkomma i samband med yttre våld mot halsen, oftast hos äldre personer, men det kan ses även hos yngre, det är ju möjligt. Men generellt sett så är vasovagal reflex mekanismen väldigt, väldigt ovanlig, utan snarare är ju sinus carotis påverkan som har mycket större roll. Och i Toves fall så har vi ju faktiskt skador på halsartären, som ligger precis där.
Och vid tryck på den här strukturen i halsartären som heter sinus caroticus; om man trycker på det, så redan efter en eller två sekunder så sjunker hjärtfrekvensen, man blir bradycard och pulsen går ner till 60 eller till och med mindre än så och man har blodtrycksfall. Och det behöver, man behöver inte bara tryck på sinus caroticus, det räcker ju även att man trycker i närheten av det och att man på nått sätt stimulerar själva artären kring det så kommer det att reagera."
//
[i]A: "Det är två vitala funktioner.
C: "Hur händer då, då? Om man kommer åt där och trycker?
A: Man blir medvetandepåverkad."
C: "Blir man kanske medvetslös?"
A: "Kanske senare i förloppet"
C: "Medvetandepåverkad... på vilket sätt då?"
A: "Att man blir slö, att man inte behöver stimuleras kraftigt, att man inte bara svarar på tilltal utan man kanske behöver ruskas kraftigare. Beror lite på hur länge trycket varar."
Tack för en intressant redogörelse och överkurs! Menar du att man helt kan utesluta medvetandepåverkan och blodtrycksfall i och med att T låg ner?
Tror också att beskrivningen av Ts stryptag är antingen en kraftig överdrift - Ts händer fumlade i höjd med JJs hals - eller en ren lögn för att få in någon form av självförsvars tanke i det hela.
Ja, med tanke på att JJ satt grensle över TT och själv höll ett strypgrepp på TT och pressar TT neråt så vet jag inte ens om TT överhuvudtaget når JJs hals från den positionen.
Tack för en intressant redogörelse och överkurs! Menar du att man helt kan utesluta medvetandepåverkan och blodtrycksfall i och med att T låg ner?
Tack själv! Bugar och bockar med ständig beundran för dina många och värdefulla citat!
Ja medvetslöshet av enbart sinus caroticus tryck hos den 21-åriga friska T kan i princip ses som uteslutet. När T väl blev medvetslös till slut var det på grund av strypningen.
Medvetandepåverkan hos T kan ha förekommit av såväl av chocken av överfallet som av att slå i kropp och knopp mot underlaget - man kanske ”ser stjärnor” och ljusblixtar några sekunder.
Men adrenalinpåslaget slår till och hon börjar kämpa emot redan sekunderna därefter.
Jag är inne och läser förhöret (går dock inte att kopiera över text när man läser i mobilen) så därav uteblir citaten.
Men i förhöret från januari är det väldigt diffust. Nedan är vad jag lyckats skriva ihop manuellt från förhöret:
J: Ja, jag alltså jag kommer inte ihåg exakt vart händerna var faktiskt. Men först så tar ju Maja tag i Toves händer när de är liksom om min hals och sen försöker hon dra ner dem mot golvet för jag uppfattade det som det.
F: Och det här är under tiden som du håller kring Toves hals?
J: Mmm
Innan detta sker så är det tumult och JJ sitter grensle över TT. Men helt solklart är det inte i vilken ordning allt kommer. I förhöret innan detta säger hon att hon tar stryptag efter att TT tagit stryptag men i sista förhöret uppger hon att hon redan har ett stryptag när TT försöker ta stryptag på henne.
Om T hade haft armarna fria innan hon tog strypgrepp på J hade J garanterat haft motvärnsskador.
Js lögner är väl inbäddade. Den borne manipulatören. Oavsett om Ts stryptag kom före eller efter Js, går det inte ihop sig i slutändan. Att T tog stryptag är en väl anpassad lögn, men utan den blir det svårt att få in Ms medverkan.