Citat:
Ursprungligen postat av
HappySnowman
Men det här begriper jag inte? Var det en gåva till henne då? För arvet kan ju inte fördelas innan bouppteckningen är klar? Var arvet så stort att han utan problem kunde fördela gåvor strax innan han dog? Hade han bröstarvingar? De ska ju ha ut sin laglott, dvs hälften av arvslotten.
Och hur länge sen var det som han dog? Bouppteckning ska vara klar inom tre månader efter ett dödsfall. Jag inser att många säkert töjer på den regeln av olika skäl. Men det får väl finnas gränser... Tycker att jag har hört om det där arvet väldigt länge nu.

Ja det måste varit en gåva han ville ge henne. Det hände långt innan han dog och huset sålde hon för länge sedan..
Han och hans fru har inga barn, möjligen lever hans bror eller ev brorsbarn men brodern bodde iaf tidigare i Tyskland, så kanske inte fanns några starkare band.
Det har varit hårt tryck på Skatteverkets bouppteckningsavdelning, så även om man lämnat in i tid så har det dröjt innan registrering. Någon jag känner fick nog tom vänta på att få påbörja bouppteckningen pga Skatteverket skulle starta upp ett ärende och det tog tid osv.