Tuttosvenskan har alltid varit svårt att
titta på då de haft provocerande dålig ljussättning. Är väl endast Freddie Arnesson som lyckas se bra ut med den ljussättningen/kamerainställningarna. Dock ska sägas att det har sakta blivit lite bättre, även om det kan förbättras ytterligare. Tips från en hobbyist på ämnet.
1. De kör "hårt ljus" (liten ljuskälla utan något diffuserande filter) ovanifrån från ena sidan, vilket gör att pannan, ena axeln, och eventuell flint blir fullständigt överexponerad (kritvit utan detaljer). Den överexponerade sidan blänker på ett sätt som får det att skära sig i ögonen och övriga delar av bilden blir istället underexponerande och allmänt deppiga. Istället borde de köra ett mer "soft" ljus (större ljuskälla med diffusor). Nu vet jag inte hur mycket plats de har men paraply är en billig lösning om det får plats (
https://www.cyberphoto.se/foto-video...alvtransparent). Har de ont om plats kan de köpa nåt LED-set som inkluderar diffussionsplattor, och använda flera sådana för en jämnare exponering.
2. Någonting i kombinationen ljus+kamerainställning gör att typ alla ser helt röda ut i ansiktet. Jag är inget proffs i ljussättning, men min första gissning är att det har med underexponeringen att göra. Så fixar det fel #1 och jämnar till exponeringen så kommer panelen antagligen se mindre ut som tomater. Annars kan det vara något med kamerainställningen, att saturation är för hög eller att de behöver göra någon white balance-justering, eller helt enkelt minska på rött. Men gissar det bara är exponeringen som sagt.
Förut var även kamerapositionen osmickrande genom att placeras alldeles för högt upp, och så hade de en totalt överexponerad ljusskylt i bakgrunden, men de har iaf löst dem två grejerna. Annars får de göra ett studiebesök hos Fotbollsmorgon och kolla vilket ljus de använder, var den placeras.
Podme-kontraktet borde fan lösa detta, och det behöver ses över en gång så är det fixat. AVGÅ.