2010-12-29, 14:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Malmö och Östersund.

Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Tråkig historia! kommer ihåg Micke Djuret från början av 80-talet när vi punkare hängde på gågatan i Malmö. Hörde ryktet om att han skulle blivit skjuten i Stockholm, då var det alltså sant....

Ja tyvärr. Han efterlämnade en nyfödd son som aldrig fick träffa sin far. Drabbade också hans mamma och båda systrar väldigt hårt.

Samma dag som han blev ihjälskjuten så var jag själv i Östersund - en stad som han också hade stark anknytbing till via sin far.
Citera
2011-03-01, 03:32
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Natten mot torsdagen den 2 mars 1989 sköts den 21-årige skin-headen Micael Jonasson till döds på en gångväg mellan Igelboda och Fisksätra i östra Stockholm av en för honom okänd yngre man.

Han hade så sent som i december 1988 flyttat från Malmö till Stockholm och bosatt sig i en lägenhet tillfälligt i Igelboda, Saltsjöbaden.

Vid 1.30-tiden, natten till den 2 mars kom Jonasson och två (2) andra skinheads gående. De var alla på väg hem till bostaden. Offret gick i mitten.

På den asfalterade gångvägen mellan Fisksätra centrum och Igelboda stötte dessa unga män på en ensam annan ung man. Denne yngling stod och rökte en cigarett samtidigt som han sköt med ett avsågat och dubbelpipigt hagelgevär.

De tre skin-headsen var röksugna varvid de bad denne yngling om en cigarett, eftersom de själva saknade rökverk.

GM snurrade då runt, siktade på dessa tre och ropade: "Kommer ni närmare så skjuter jag". En häftig ordväxling utbröt.

Efter denna ordväxling sköt mannen. Hagelsvärmen träffade Malmöbon i halsen och han avled omedelbart. Därefter tog "Gevärsmannen" till flykten och försvann springande in i skogen.

Detta rapporterades omdelbart till polisen i Nacka. Deras arbete försvårades dock av att de saknade hund.

Samma dag, den 2 mars, hittades GM. Han hittades i en bergskreva på en bergsluttning mellan två hyreshus, där han låg död. Han hade skjutit sig själv.

Det framkom vid utredningen att GM var 22 år och en mycket ensam ung man. Han brukade på nätterna gå omkring ensam och övningsskjuta med sitt hagelgevär i detta område.

Micael Jonasson efterlämnade bl.a. en nyfödd son i Malmö som han tyvärr aldrig fick träffa.

Är det någon anna som har hört talats om detta fall? Kanske med ytterligare info?

Ha, vilket sammanträffande att jag råkade på den här tråden Även om den är gammal

Jag har då många gånger hört om denna tragiska händelse. Kan lägga tilll lite extra detaljerad info.

Vad jag minns hette GM Adler. Offret Micke lånade en lägenhet på ljuslärrsberget av, vad jag tror, var hans flickvän/flört/väldigt nära vän. Micke och två vänner till honom blev röksugna och begav sig således från bostaden på ljuslärrsberget till fisksätra, där hans "flickvän" bodde i sin nya lägenhet. Motivet för promenaden var således att de skulle låna lite cigg av "flickvännen".

Tragiskt det där.
Citera
2011-03-01, 03:34
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ja Fisksätra var redan 1988-89 mångkulturellt. Dock var Igelboda annorlunda -iaf vid denna tidpunkt.

Igelboda är fortfarande "lite finare"
Citera
2011-03-01, 03:39
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbyrnes
Nja, egentligen var det närmare till husen på igelbodaplattån tex, men de som sprang för att kalla på hjälp tog sig till första huset i fisksätra. Och från mordplatsen till hörnet på den gata som heter karpgatan borde det vara ca 1500 meter.

(En tanke om varför de flyende sprang mot fisksätra kan ju vara att gärningsmannen var kvar på platsen och helt enkelt stod mellan dem och igelbodaplatån som högst kan vara 300 meter bort, vilket också skulle kunna stämma med vart GM senare hittades död, dvs strax nordöst om brottsplatsen)

Nja, det sprang hem till offrets "flickvän", själva anledningen till att de överhuvud taget begav sig ut den natten.
Citera
2011-03-01, 03:49
Medlem
Ubangi_Stomps avatar
Citat:
Ja tyvärr. Han efterlämnade en nyfödd son som aldrig fick träffa sin far. Drabbade också hans mamma och båda systrar väldigt hårt.

Samma dag som han blev ihjälskjuten så var jag själv i Östersund - en stad som han också hade stark anknytbing till via sin far.

Det drabbade nog även "flickvännen", hon har fortfarande kvar hans gamla tandborste.

Min mamma och pappa bodde på samma gata och var på den tiden vän med "flickvännen".
Vi flyttade 6 år senare en bra bit utanför stockholm, men var där och hälsade på ett par gånger, varvid jag fått höra om detta.
Var ganska liten då, men minns väl det där om "tandborsten"
Citera
2016-07-29, 16:34
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Finns det mer information om gärningsmannen vid namn "Adler"?
Bodde han i Fisksätra eller var han granne med GM vid Igelboda? Var han narkoman eller psykiskt sjuk? Osv...
Citera
2016-07-29, 20:57
Medlem
Tragisk historia utan vinnare men frågan som dröjer sig kvar är vad Micael och hans polare tänkte med när dom tog kontakt med den här profilen?

Jag har själv varit stenad bortom all redlighet och gjort skumma grejer men att storma fram mot någon gök som på kvällskvisten går runt och spontanskjuter med en hagelbrakare. Dessutom i numerärt överläge och klädda som skinheads. Nej där är min gräns nådd..
Citera
2017-10-06, 01:15
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Finns det mer information om gärningsmannen vid namn "Adler"?
Bodde han i Fisksätra eller var han granne med GM vid Igelboda? Var han narkoman eller psykiskt sjuk? Osv...
Om uppgifterna ang namn stämmer så var GM med stor sannolikhet en B* Th*mas Adl*rtz (o, e), f 1967. Han var vid tiden för sin död skriven på Ålgatan i Saltsjöbaden.

Utöver Jonassons kamrater fanns det ju inga vittnen till dådet. Polisen hade en teori om att GM av någon anledning blivit rädd för denna trio skinheads. Bråk hade uppstått och när någon ur trion sökt avväpna GM skulle ett vådaskott gått av som dödat Jonasson.
Att kamraterna helst skulle vilja glömma, eller i a f "ändra", en sådan historia är förståeligt. Säger inte att det gick till på detta sätt, men det är en teori polisen hade.

Vet ej huruvida GM var narkoman eller psykiskt sjuk.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-10-06 kl. 01:23.
Citera
2017-10-06, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Åldern stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Om uppgifterna ang namn stämmer så var GM med stor sannolikhet en B* Th*mas Adl*rtz (o, e), f 1967. Han var vid tiden för sin död skriven på Ålgatan i Saltsjöbaden.

Utöver Jonassons kamrater fanns det ju inga vittnen till dådet. Polisen hade en teori om att GM av någon anledning blivit rädd för denna trio skinheads. Bråk hade uppstått och när någon ur trion sökt avväpna GM skulle ett vådaskott gått av som dödat Jonasson.
Att kamraterna helst skulle vilja glömma, eller i a f "ändra", en sådan historia är förståeligt. Säger inte att det gick till på detta sätt, men det är en teori polisen hade.

Vet ej huruvida GM var narkoman eller psykiskt sjuk.

Jag tror att du har lyckats få fram rätt person. Tycker mig ha ett svagt minne av detta ovanliga efternamn. Åldern stämmer också.

Har fått höra att GM inte skulle ha varit psykiskt frisk men om detta stämmer vet jag inte.
Citera
2018-01-04, 11:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag tror att du har lyckats få fram rätt person. Tycker mig ha ett svagt minne av detta ovanliga efternamn. Åldern stämmer också.

Har fått höra att GM inte skulle ha varit psykiskt frisk men om detta stämmer vet jag inte.

Det verkar stämma. Dödsdatumet stämmer också.
Citera
2023-04-10, 12:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat.

Från SVENSKA MORDFALL.

Citat:

"2 mars 1989. Micael Jonasson (1967.10.10) sköts till döds med avsågat hagelgevär på en gångstig i Igelboda i Nacka. Bo Thomas Adlertz (1967.09.02) begick självmord efter dådet."

BO och GM var födda samma år och nästan samma månad. Båda avled samma datum 1989.
Citera
2023-04-12, 15:47
Medlem
Att skytten redan planerat att ta sitt liv var det jag hörde om denna tragiska händelse.

Vidare var R*bban en av de som var med Micael, även med Ronny Öhman på Maria Kyrkogård strax före Ronny misshandlades och lämnades att dö. Alltså inte som gärningsman, utan i egenskap av polare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in