2004-02-05, 23:54
Medlem
Kalimans avatar
Ass jag har lnge funderat p knark o droger r det samma sak om det inte r det vad r det som gr skillnad p om det r knark eller drog

egna tankar: jag tycker att droger r allt som pverkar en positift som frtrs p ngot stt allt frn kaffe till heroin o droger r det som r lite starkare jag anser att maja r en drog (riktigt starkt hash r uppe o nosar p knark linjen) men vad tycker annat folk skulle vara kul att veta det kanske finns lagar om snt hr men jag har inte hittat ngon bra beskrivning.

(om det jag har inte gr er nge klokare s kan det bero p sjuk dom o fr lite smn men jag tror att det r begripligt)
Citera
2004-02-06, 00:09
Medlem
Nemesis1s avatar
Som man hr p namnet s kommer ju "knark" frn "narkotika"... Dvs, alla narkotikaklassade preparat r "knark", t.ex. smntabletter... Cannabis r "knark" i de flesta lnder men i vissa lnder r det inte "knark"...

"Droger" r i min mening alla uppiggande, nedlugnande och hallucinogena mnen...
Citera
2004-02-06, 02:08
Medlem
T.R.I.C.s avatar
narkotika= illegala drogsubstanser
knark= ondska o ond brd dd
droger= allt som stimulerar din hjrna vare sig du frtr det eller inte
Citera
2004-02-06, 13:43
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Vad jag kommer ihg s r det bara svenskan som har ett ord ssom knark, allts ett rent negativt ord. Hatar nr de skriver KNARK i tidningarna. Det borde st narkotika eller droger.
Citera
2004-02-07, 19:52
Medlem
Nemesis1s avatar
Det r synd att "knark" har ftt s negativ laddning genom att s mnga missledda/obildade mnniskor anvnt det... Igentligen borde det inte vara mer fel att sga "knark" istllet fr "narkotika" n att sga "hasch" istllet fr "haschish"...
Citera
2004-02-07, 23:52
Medlem
Zeromatics avatar
Har fr mig att vi fick lra oss att "knark" betydde typ knarrande, p vra
latinlektioner. "Gamla knarkande gubbar", sa man om gamla gubbar som satt
och sp, och gjorde 'knarrande'/mumlande lten, eller ngot i den stilen.
Citera
2004-02-08, 00:04
Medlem
En drog r en substans som har psykoaktiva effekter p mnniskan. Narkotika (knark) r en drog som r illegal. Legala droger r exempelvis alkohol, koffein och nikotin.
Citera
2004-02-09, 18:22
Medlem
mankots avatar
Stmmer

Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Har fr mig att vi fick lra oss att "knark" betydde typ knarrande, p vra
latinlektioner. "Gamla knarkande gubbar", sa man om gamla gubbar som satt
och sp, och gjorde 'knarrande'/mumlande lten, eller ngot i den stilen.

Det dr stmmer, kollade upp det i "Vra svenska ord", ordet "knark" kommer inte frn ordet "narkotika" utan det ligger till precis s som Zeromatic sger.
Citera
2004-03-09, 07:39
Medlem
atzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
narkotika= illegala drogsubstanser
knark= ondska o ond brd dd
droger= allt som stimulerar din hjrna vare sig du frtr det eller inte

WORD!
Citera
2004-03-09, 15:38
Medlem
jag tycker iofs det r lite kul att knark r ett s vrdelattat ord, det r mycket roligare att frga sina kompisar om de vill med och knarka lite istllet fr att bara frga om de vill rka en joint.. ord fr helt enkelt den betydelse de anvds i (oavsett om detta var den ursprungliga betydelsen eller ej)..
Citera
2004-03-09, 15:46
Medlem
Nemesis1s avatar
Piller r ocks ett roligt ord... Det fr tankarna till fjortisar/missbrukare/obildate personer... "Kommer du ver till mig och kkar lite piller??"
Citera
2004-03-09, 19:14
Bannlyst
Det mest idiotiska r vl nd att medierna skiljer mellan alkohol och droger. Bda r ju solklart droger.

Fr mig r allt droger som ger ett rus. Spelar ingen roll om det r alkohol eller cannabis. Droger som droger. Vissa r legaliserade: medicin (ngestdmpande, antidepp mfl) andra r det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in