2023-03-31, 16:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarmiljonerna
Några saker han snöat in på för att nämna några:
Datorer, kök, musik, len hy, termometrar, Genesis, Michael Jackson, Sonos högtalarsystem, jogging, Airpods, Ipads, klockor, blåljusglasögon, tyngdtäcke, golf, sodastream, roddmaskin, Titanic och böcker.

Ja, det är en aspie-grej. Det är också extremt jävla tråkigt för den som inte är sådan själv.
Det som stör mig mest är nog egentligen inte att dessa personer snöar in på saker, för det gör jag också. Det tråkiga är att man vet att det blåser över på några månader, vilket egentligen är ungefär liktydigt med att intresset inte är äkta. Det fördjupas aldrig, utan blir bara en massa meningslöst rabblande av fakta. Det är ingen idé att försöka svara upp mot det, eller försöka dela intresset, för en dag vaknar man upp och hela intresset är borta.
Det är ungefär som tjejen som alltid tjatar huvudet av sina väninnor om den nya killen hon är kär i, och hur det är äkta och för evigt, och så har hon glömt honom sex veckor senare för att hon tröttnat på honom och hittat någon annan, som hon tjatar lika mycket om. Man orkar knappt ens le artigt efter ett tag.
Citera
2023-03-31, 16:16
Medlem
SnutteFia03s avatar
Funkar det inte att leda in konversationen på något annat ämne när du inte vill diskutera mer Michael Jackson då?
Citera
2023-03-31, 17:37
Medlem
Thraxxs avatar
Låter som mig när jag gick blev ordinerad Elvanse ett tag för 2 år sen, hade långa monologer och snöade in på precis allting i timmar. Tar din vän någon medicin eller?
Citera
2023-03-31, 20:19
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Låter som mig när jag gick blev ordinerad Elvanse ett tag för 2 år sen, hade långa monologer och snöade in på precis allting i timmar. Tar din vän någon medicin eller?
Okej, intressant! Nej inte någon medicin vad jag vet, tror inte det ihäller!
Citera
2023-03-31, 22:18
Medlem
Citat:
Hej,
Har en vän som konstant snöar in på olika saker hela tiden. För några åt sedan köpa han en dator, och pratade då hela tiden om vad varje timme kostat honom osv. Svårt att förklara, men hur hanterar man detta? Han bryter liksom ner ämnen och konversationer på en atomsik nivå och i timmavis kan diskutera vilken cykelsadel som är snällast mot pungen osv…

Har även hänt att han snöat in på personer, och då bara pratat kring dessa personer, livshistoria osv. Musik också, ett tag pratade han bara om Genesis ”In Too Deep”, och då alla möjliga jävla detaljer som du kan tänka dig.

Datorer, kök, musik, len hy, termometrar, Genesis, Michael Jackson, Sonos högtalarsystem, jogging, Airpods, Ipads, klockor, blåljusglasögon, tyngdtäcke, golf, sodastream, roddmaskin, Titanic och böcker.

Låter som en typ av autist du skulle kunna ha enormt stor behållning av. Har du själv något som intresserar dig lite löst och du vill veta mer om, prata entusiastiskt om detta med honom och hoppas han hakar på. Inom ett par veckor har han gjort all research du kan tänka dig om saken och berättar detta för dig.
Citera
2023-04-11, 21:52
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Hej,
Har en vän som konstant snöar in på olika saker hela tiden. För några åt sedan köpa han en dator, och pratade då hela tiden om vad varje timme kostat honom osv. Svårt att förklara, men hur hanterar man detta? Han bryter liksom ner ämnen och konversationer på en atomsik nivå och i timmavis kan diskutera vilken cykelsadel som är snällast mot pungen osv…

Har även hänt att han snöat in på personer, och då bara pratat kring dessa personer, livshistoria osv. Musik också, ett tag pratade han bara om Genesis ”In Too Deep”, och då alla möjliga jävla detaljer som du kan tänka dig.

UPDATE:
Sedan jag skrev tråden har han redan hunnit snöa in på Kostymer, Mixer, hattar, filmen Måndag hela veckan med Jim Carrey och Robert Kiyosakis Rich Dad Poor Dad…
Citera
2023-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, det är en aspie-grej. Det är också extremt jävla tråkigt för den som inte är sådan själv.
Det som stör mig mest är nog egentligen inte att dessa personer snöar in på saker, för det gör jag också. Det tråkiga är att man vet att det blåser över på några månader, vilket egentligen är ungefär liktydigt med att intresset inte är äkta. Det fördjupas aldrig, utan blir bara en massa meningslöst rabblande av fakta. Det är ingen idé att försöka svara upp mot det, eller försöka dela intresset, för en dag vaknar man upp och hela intresset är borta.
Det är ungefär som tjejen som alltid tjatar huvudet av sina väninnor om den nya killen hon är kär i, och hur det är äkta och för evigt, och så har hon glömt honom sex veckor senare för att hon tröttnat på honom och hittat någon annan, som hon tjatar lika mycket om. Man orkar knappt ens le artigt efter ett tag.
Nej asperger tröttnat inte ! Det är Adhd som ändrar intressen dåligt tålamod o påbörjar nytt
Citera
2023-04-11, 22:03
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Nej asperger tröttnat inte ! Det är Adhd som ändrar intressen dåligt tålamod o påbörjar nytt
Jasså hahaha!
Härom veckan när han var över på en lager lånade han telefonen och började spela upp ”Unforgettable” med Nat King Cole, samt Dean Martins ”Ain’t that a kick in the head” och förklarade då på en atomisk nivå vem som var producent, var det spelades in, meningen bakom texten osv, samt att ”det är så bra så att det inte går att förstå”, vilket han upprepade flera gånger.

Senast i förmiddags, strax vid lunch sade han att inte gillade Dean Martin och Nat King Cole alls längre, inte ens det minsta, och att det var Aretha Franklin och Stevie Wonder som gäller nu…

En gång skrev han till och med en text på 17 sidor och analyserade Sinatras ”That’s life” hahaha. Så det var ju inte första gången om man säger som så…
Citera
2023-04-12, 08:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld

Jag har träffat aspies som har lifelong obsessions, men ännu fler som faktiskt tröttnar efter några månader och byter grej helt. Det verkar inte ha något med tålamod att göra, eftersom detta verkar vara helt outtömligt under den period som besattheten pågår.
Citera
2023-04-12, 08:11
Medlem
Brolarens avatar
Citat:
Hej,

Haft lite bekanta som drar åt det hållet. Jag stänger av lyssningsfunktionen när den maniska monologen kommer igång. För mig brukar dessa personer försvinna ur mitt liv rätt fort då jag inte orkar med att lyssna på dom och dom tröttnar på att jag inte lyssnar.

Men det du berättar om kanske är en god vän? Testa att berätta vad du känner, om han är en bra vän kommer han att fatta.
Citera
2023-04-12, 21:05
Medlem
Jagarmiljonernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Haft lite bekanta som drar åt det hållet. Jag stänger av lyssningsfunktionen när den maniska monologen kommer igång. För mig brukar dessa personer försvinna ur mitt liv rätt fort då jag inte orkar med att lyssna på dom och dom tröttnar på att jag inte lyssnar.

Men det du berättar om kanske är en god vän? Testa att berätta vad du känner, om han är en bra vän kommer han att fatta.
Aha jag fattar! Ja väldigt god vän är han, jag hade ju kunnat berätta men vet inte om han skulle fatta eller ens vilja förstå, han kan vara väldigt egocentrisk ibland och inte vilja lyssna.

När jag säger något ibland blir det lätt ”ja, men lyssna på detta hära” eller ”ja men det fixar du”
Citera
2023-04-12, 21:22
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle också säga aspergers om det är så att han alltid varit så. Viss demensform börjar med upprepningar och att man inte kan släppa saker, då blir man sjukare tills man dör.

Alla med aspergers ältar inte alls lika mycket och många tvingar det inte på andra. Så du kan träffa en helt annan person som du kanske inte tror har aspergers för att hen inte är som din kompis, och den personen kan ha "en annan typ" av aspergers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in