2023-04-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men det lär ju dröja, tills Leo1.5 kommer fram till Ukraina.

I höst tidigast som jag ser det.

Ja dom skall renoveras och servas. Men kriget kommer tyvärr att fortsätta in i höst och då blir det bra reservmateriel. Den äldre Leoparden är nog minst lika bra som T-64 och T-72 eller kanske lite bättre.

Leveranstakten är ju lite oklar. En del kanske kommer till sommaren eller tidigare och resten till hösten.

Vi får försöka hänga med och uppfatta rätt.

Om jag minns rätt har också Portugal en del gamla vagnar som skall skickas snart. Eller om det var Spanien.
Citera
2023-04-11, 23:13
Medlem
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/12ivg81/another_war_crime_the_russians_cut_off_the_head/

En annan källa från när vidriga ryssar skär huvudet av en POW om man vill slippa telegram.

Russkiy mir. Finns ingen återvändo.

Translation:

POW: It hurts, it hurts, it hurts.

russian: animal, well send you all there, you fa**ots. Put in work guys, put in the work. Cut it off. Break his spine. What, you’ve never cut off a head? Do it, do it, fucking do it. They’re the hired ones.

(Showing the vest)

You see how good they are?

Other russian: they’re all charged up.

Cameraman: they weren’t fighting, those fa**ots.

Other russian: I hear you, we’re working. That’s it, I’m turning it off

Cameraman: until the fucking end. Keep going.

Other soldier: give me the grenade.

Cameraman: that’s it. Oh wow, look how it is. Yeah, take one of the helmets, take it. Take it for your hearts desire. That’s it? Show the head for the video. I’m shook, I’ll show it to our commander. That’s it.
Senast redigerad av Kukilon 2023-04-11 kl. 23:15.
Citera
2023-04-11, 23:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja dom skall renoveras och servas. Men kriget kommer tyvärr att fortsätta in i höst och då blir det bra reservmateriel. Den äldre Leoparden är nog minst lika bra som T-64 och T-72 eller kanske lite bättre.

Leveranstakten är ju lite oklar. En del kanske kommer till sommaren eller tidigare och resten till hösten.

Vi får försöka hänga med och uppfatta rätt.

Om jag minns rätt har också Portugal en del gamla vagnar som skall skickas snart. Eller om det var Spanien.

Postade ett inlägg häromdagen där en officer ifrån Bundeswehr sa att Leo 1.5 är i samma viktklass som T72. Dvs de kan ta "matchen".

Sen har jag fått med mig att Leo2 ifrån Spanien skulle bli försenade, en till två veckor. I utgångspunkt skulle de komma under påskveckan. Så de är på gång. Angående Portugal har jag läst inget.
Citera
2023-04-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Klart det finns. Det är därför de redan tagit tillbaka hela Krim.

Krim har varit annekterat i snart 10 år. Att det skulle finnas en massa sovande rebeller är bara ett önsketänkande.

Det finns mängder av rebeller som utan att tveka skär halsen av ryzka militärer på Krim. De har svinat sig där som i övriga Ukraina. Tufft att bedriva strid där för ryzzarna..
Citera
2023-04-11, 23:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Krim har varit annekterat i snart 10 år. Att det skulle finnas en massa sovande rebeller är bara ett önsketänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Tänkte bara påpeka att när BBC reportern tog sig till Krim för att få veta hur många Krimbor som vill tillhöra Ukraina - så fick han inte fram någon. Så förslaget att det finns rebeller på Krim som skall visa ryssen var skåpet skall stå är bara en fantasi.
Ammunitionssabotaget i Azovske/Azovskoye 16/8 sades av TASS vara rebeller som utfört.

Det är 300 km fågelvägen från då närmsta UA-kontrollerade område. Det var iofs samtida med flera andra explosioner på Krim så det kan vara missiler/drönare som mörkas av båda parter.
Citera
2023-04-11, 23:34
Medlem
Citat:
Postade ett inlägg häromdagen där en officer ifrån Bundeswehr sa att Leo 1.5 är i samma viktklass som T72. Dvs de kan ta "matchen".

Sen har jag fått med mig att Leo2 ifrån Spanien skulle bli försenade, en till två veckor. I utgångspunkt skulle de komma under påskveckan. Så de är på gång. Angående Portugal har jag läst inget.

Jag har läst men hittar inte källan. Det var inte många från Portugal. Skall röra sig om 4 st men oklart om det var Leo 1 eller Leo 2. Återkommer i morgon kanske med bättre substans.
Citera
2023-04-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ammunitionssabotaget i Azovske/Azovskoye 16/8 sades av TASS vara rebeller som utfört.

Det är 300 km fågelvägen från då närmsta UA-kontrollerade område. Det var iofs samtida med flera andra explosioner på Krim så det kan vara missiler/drönare som mörkas av båda parter.

Rebellerna kommer att bli en avgörande faktor. Ryzzarna missade det. Trodde att FSB och desinformstörerns skulle fixa det. Peskov är en katastrof för ryzzarna.. men, njet. Funkade inte i ett informationssamhälle
Citera
2023-04-11, 23:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Även andra har ambitioner :

Meduza: Wagner-sjef Jevgenij Prigozjin vil ha makt i politisk parti

Jevgenij Prigozjin har ledet Wagner-gruppen i Ukraina og kommet på kanten med Putin-regimet i Kreml. Nå ser det ut til at han forsøker ta kontrollen i et av Russlands politiske partier. Det skriver det uavhengige russiske mediet Meduza.

Ifølge kilder som står Kreml nært er det partiet Rettferdig Russland Prigozjin forsøker å få en lederposisjon i, skriver den uavhengige nettavisen. Meduza melder om dette kort tid etter at partiets leder Sergej Mironov omtalte Wagner-gruppen som «heroisk».

Det skal særlig være Rettferdig Russlands avdeling i St. Petersburg Wagner-sjefen er interessert i å få makt i. Avdelingen regnes som et av partiets mest innflytelsesrike. Han ønsker trolig også å få en posisjon på føderalt nivå, skriver Meduza og Euronews.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/04/11/195915402/meduza-wagner-sjef-jevgenij-prigozjin-vil-ha-makt-i-politisk-parti

Nu börjar det bli intressant . Politiska ambitioner och uppstudsighet från såväl Girkin som Prigozhin. Det här börjar påminna lite om organiserad och planerad destabilisering Ryssland ska alltså slås sönder inifrån och inte utifrån .
Citera
2023-04-11, 23:42
Medlem
Beträffande Krim så har Ukraina arbetat långsiktigt. Man har sabotage-celler. Ibland sätter man upp Ukrainska flaggor och ibland saboterar man materiel. Det har också talats om förgiftad mat och annat gott.

Krimtatarerna är nog inte så många men det går att vända dessa mot ryssarna som svinat ned. Men jag är medveten om att mycket är oklart.

Nu vet vi inte NÄR Ukraina slår mot Krim. Men det skulle inte förvåna mig om det sker när man skurit igenom Kherson och Zaporitzia som man delar en ost.

Ryssland är nog mycket svaga på Krim. Ukraina kanske börjar intressera sig mer för Luhansk och slår strax norr om Svatove för att rulla upp linjerna där.
Citera
2023-04-12, 00:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nu börjar det bli intressant . Politiska ambitioner och uppstudsighet från såväl Girkin som Prigozhin. Det här börjar påminna lite om organiserad och planerad destabilisering Ryssland ska alltså slås sönder inifrån och inte utifrån .

Tror att Prigozin börjar leva farligt på allvar. Man har ju även börja ta makt ifrån hans "Wagner-grupp", till förmån till den ryska armen. Om Putin vill, så kan han nog med lätthet få ihop några anklagelsepunkter i form av : Korruption, försnillande av statens egendom (vapen, ammo) etc...

(det nu som krävs, för att få Wagner att fungera i Ukraina dvs..)

Få se vad som sker om någon månad, om då speciellt Wagner åker på pumpen. Det kan vara rätt tidspunkt.

Angående Girkin så har han väl ingen egentlig makt att tala om ?
(så jag tror att han får leva tillsvidare)
Citera
2023-04-12, 00:02
Medlem
TheNightTrippers avatar
Intressant ljudupptagning när general Anatoly Bibilov försöker övertala ryska soldater att stanna och åka till fronten, verkar inte finnas någon respekt och dom gör inte vad en general beordrar dom och göra.
Skall tydligen finnas en video på det, men jag har inte lagt allt för mycket tid på och hitta den, någon som har länken till den får gärna länka.

https://www.youtube.com/watch?v=siqvj6wkIsQ
Citera
2023-04-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Intressant ljudupptagning när general Anatoly Bibilov försöker övertala ryska soldater att stanna och åka till fronten, verkar inte finnas någon respekt och dom gör inte vad en general beordrar dom och göra.
Skall tydligen finnas en video på det, men jag har inte lagt allt för mycket tid på och hitta den, någon som har länken till den får gärna länka.

https://www.youtube.com/watch?v=siqvj6wkIsQ
Helt sjukt egentligen. Moralen på ryska sidan kan inte vara annat än i botten.

"Kom igen nu pojkar, åk till fronten och dö för att stoppa grannlandets självständighet. Va, vill ni inte?! Men dom är jo nazister!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in