Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Det är klart att det hade varit mycket tydligare om man haft någon sms-konversation eller dylikt där en planering hade framgått. Det hade f ö även varit lättare att döma Johanna om sådan planering funnits bevisad.
Nu kan man väl döma Johanna för mord även på likgiltighetsuppsåt tänker jag. Även om attacken mot T var ett infall så borde JJ insett den möjliga effekten av sitt agerande OCH haft tid att besinna sig. Det är liksom inte ett hastigt knivstick som tog illa, det är minuter av kraftigt våldsutövande, strypning med bara händer. Det tar tid.
Bevisen mot MH är svagare men det gemensamma agerandet både före och efter måste ändå väga tungt. MHs egen berättelse är mycket svag. Jag tror att det hade krävs en stark egen berättelse för att ge ett rimligt tvivel. Ja, vi får se. Just idag ligger mina 50 cent på att hon åker dit för mord.
Ja, alltså Johanna åker nog dit på avsiktsuppsåt då en strypning kräver en konstant tryck under lång tid. Avsikten är att se Tove död. AHon fortsätter trycka även om TT till slut är medvetslös, hon stannar inte upp för att se om hon lever, ta en puls eller liknanade, fortsätter trycka fast personen ter sig livlös (medvetslös). Men drar hon tillbaka sitt ”erkännande” kan det nog gå hur som helst i hovrätten.
Ja, agerandet före och efter väger nog tungt men vid helt bristande bevisning under gärningen kan det nog bli svårt att få det till bortom rimligt tvivel. Då tänker jag så här:
- Inte säker att rätten ser JJs berättelse som mycket trovärdig då hon ljuger ibland, talar sanning ibland. JJ är vittnet som placerar MH.
- Stegräknaren säger bara att hon rör på sig, inte att hon deltar i mordet på ett aktivt sätt.
- JJs agerade, där hon i princip gör allt efterarbete själv kan också peka i riktningen att hon även själv bär ansvaret för döden men tvingar med MH som passiv deltagare som måste hjälpa till när JJ verkligen av fysiska skäl inte klarar något själv.
Det jag menar är att det är väldigt mycket JJ i efterarbetet, vittnar både MH och JJ om. Det tycker jag också ger en indikation på att MH var väldigt lite involverad i mordet alternativt passivt vittne.