2023-04-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Fair enough. Men jag är ändå tveksam om det kan bedömas som omöjligt att man kan lyckas själv, samt att det i sin tur räcker som bevisning att det då måste ha varit MH.

Ja, det är jag också tveksam till. Nu är rättegången över för denna gång och den gick lite väl snabbt tycker jag.

Men inför en hovrättsförhandling kan läget se helt annorlunda ut. J drar troligen tillbaks sitt erkännande, då det är det mest logiska ur hennes synvinkel. Åklagaren kanske kallar in ett expertvittne för att styrka tesen att en person omöjligt kan åstadkomma denna form av strypning på egen hand. Då spelar det mindre roll vad tjejerna säger.
Citera
2023-04-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det är jag också tveksam till. Nu är rättegången över för denna gång och den gick lite väl snabbt tycker jag.

Men inför en hovrättsförhandling kan läget se helt annorlunda ut. J drar troligen tillbaks sitt erkännande, då det är det mest logiska ur hennes synvinkel. Åklagaren kanske kallar in ett expertvittne för att styrka tesen att en person omöjligt kan åstadkomma denna form av strypning på egen hand. Då spelar det mindre roll vad tjejerna säger.

Ja, jag har nämnt det tidigare i tråden. Det känns som ett stort misstag av JJ att erkänna strypningen. Om det hade varit ord mot ord så hade rättsläget varit mycket besvärligare.
Citera
2023-04-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, jag har nämnt det tidigare i tråden. Det känns som ett stort misstag av JJ att erkänna strypningen. Om det hade varit ord mot ord så hade rättsläget varit mycket besvärligare.

Hur skulle det annars ha gått till? Är övertygad om att CS håller fast vid sin tes att det handlar om en grov misshandel, men det dör man inte av, på det sätt som TT dog. Att bortförklara mordet kommer inte fungera. JJ får livstid för mord och gravfridsbrott och MH för gravfridsbrott och ev medhjälp (att hon har hållit ner TTs armar, kanske suttit på TTs ben för att JJ skulle kunna utföra mordet).

Det är det mest troliga, så det tror jag.
Senast redigerad av zilvereko 2023-04-11 kl. 16:27.
Citera
2023-04-11, 15:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Men det stämmer ju inte tidsmässigt.

1. Duns.
2. 2-3 minuter (fajt)
3. Sparkar
Allt enligt grannens estimat.

Med ditt scenario duns, tar det lugnt och chillar i några minuter sedan startar fajt med sparkar? Hur förklarar du tidsutdräkten mellan duns och sparkar?
Jag har inte tiderna i huvudet,så de kanske inte stämmer.

1. Duns
2. 2-3 min misshandel - händer, huvud öga, ben
3. J sätter sig på T, håller hennes armar
4. sparkar
5. förflyttning
6. J avslutar
Citera
2023-04-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur skulle det annars ha gått till? Är övertygad om att CS håller fast vid sin tes att det handlar om en grov misshandel, men det dör man inte av, på det sätt som TT dog. Att bortförklara mordet kommer inte fungera. JJ får livstid för mord och gravfridsbrott och MH för gravfridsbrott och ev medhjälp (att hon har hållit ner TTs armar, kanske suttit på TTs ben för att JJ skulle kunna utföra mordet).

Det tror jag.

Hon skulle kunna hävda att TT levde när hon åkte till Mc men var död när hon kom tillbaka. Det finns liksom inget större bevis som gör det omöjligt för henne att komma med en ny rövarhistoria och skylla allt på MH, då ingen av dom kan bindas till gärningen förutom JJs ”erkännande”. Drar hon tillbaka det i HR och säger att TT levde när hon åkte till mc men var död när hon kom tillbaka så är det inte en mer galen historia än MHs. Sparkarna skyller hon likt initialt på stupfulla MHs fall i badrummet.
Citera
2023-04-11, 16:01
Medlem
Citat:

Det tror jag.

Som sagt, vad som verkligen har hänt och vad som håller som bevisning i rätten är två helt olika saker.
Vad jag menade var att JJ hade kunnat dra samma historia som MH, att hon låg och sov och när hon vaknade var Tove död. Där finns ingen teknisk bevisning som binder JJ till strypningen mer än att hon själv sagt att det var så det gick till. Om man tar bort hennes vittnesmål och hon blånekar så kan man bara konstatera att alla 3 var i lägenheten och att en dog. Då blir det besvärligt att få någon fälld för mordet.
Citera
2023-04-11, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dilemmat är att det finns ingen teknisk bevisning för att J mördat T heller.
Herregud , dom båda har mördat Tove
Citera
2023-04-11, 16:28
Avslutad
Citat:
Precis. Att INTE göra något, att bara stå och se på tills ens "master" begär handgriplig hjälp. Vad räknas det som, i så fall? Likgiltighet och passiv medhjälp?
I andra fall brukar man säga att om man inte protesterar så instämmer man.

Edit: den som tiger samtycker, är ju uttrycket
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-11 kl. 16:48.
Citera
2023-04-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man ändrar sig fram och tillbaka hela tiden om förväntat utfall men här är jag just nu

Med tanke på att MH ändrat sin berättelse över tid samt att den framstår som komplicerad och ger minsta möjliga skuld till henne så måste rätten se med stor skepsis på hennes berättelse.

JJs berättelse har också ändrats över tid men den är mindre komplicerad och stämmer överens med vittnens uppgifter. Så den är i alla fall i vissa delar styrkt. Sen stämmer den också överens med rättsläkarens utlåtande utom på en punkt, hur länge strypningen pågick. Där kommer rätten gå på rättsläkarens uppgift. Johannas uppgift är endera omedvetet felaktig eller medvetet felaktig för att minska hennes skuld.

Jag tror att rätten kommer resonera som att JJs berättelse är trovärdig i många stycken, då den får stöd från andra vittnen och framstår som sammanhängande och rimlig. När det gäller MHs delaktighet i badrummet tror jag dock att rätten kommer säga att här går det inte att acceptera JJs berättelse. Den är inte styrkt och det går inte att döma någon för mord baserat på vad en GM säger, som kan ha anledning att ljuga för att ”dela ansvaret med någon” eller av hämndskäl.

När det gäller MHs delaktighet i badrummet tror jag rätten kommer att gå på att MH var delaktig i händelserna före och efter mordet, samt i absolut fysisk närhet av själva mordet. Jag tror att det räcker med detta för att döma henne för mord i samförstånd. Vad jag förstår behöver hon inte fysiskt ha deltagit utan det räcker med ”moraliskt stöd”, alltså att inte invända, protestera eller att heja på. Då spelar det ingen roll om hon hållit i händerna eller ej.

Håller med dig i ditt resonemang. Blir väldigt hypotetiskt när man försöker hitta på möjliga scenarion där MH är ”oskyldig”. Tycker åklagaren har lyckats med sin bevisbörda mot både JJ & MH. Då ligger förklaringsbördan på de båda åtalade. De har olika strategi. JJ försöker skapa tvivel kring själva dödsorsaken medan MH väljer att helt förneka delaktighet. De behöver dock styrka detta genom teknisk bevisning, vittnesmål eller liknande och det tycker jag att de har misslyckats med. Båda har varit delaktiga i inledningen av händelseförloppet (bråket vid Nöjet och att lura med T till lägenheten), båda har varit på plats i lägenheten och båda har varit delaktiga i att göra sig av med kroppen och att dölja spår av brottet. Eftersom ingen av de åtalade har lyckats presentera en godtagbar förklaring så borde båda dömas för mord i samförstånd samt grovt brott mot gravfriden. Att JJ förmodligen (men knappast bevisligen) har varit mest drivande har egentligen ingen betydelse.
Citera
2023-04-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Underlåtenhet att rapportera brott kanske?
Skyddande av brottsling med andra ord
Citera
2023-04-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Skyddande av brottsling med andra ord

Jag är ingen expert men tror det är två separata gärningar.

Underlåtande att anmäla brott är under pågående brott och skyddande av brottsling kanske är efter gärningen?
Citera
2023-04-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Hon skulle kunna hävda att TT levde när hon åkte till Mc men var död när hon kom tillbaka. Det finns liksom inget större bevis som gör det omöjligt för henne att komma med en ny rövarhistoria och skylla allt på MH, då ingen av dom kan bindas till gärningen förutom JJs ”erkännande”. Drar hon tillbaka det i HR och säger att TT levde när hon åkte till mc men var död när hon kom tillbaka så är det inte en mer galen historia än MHs. Sparkarna skyller hon likt initialt på stupfulla MHs fall i badrummet.

Men vad det verkar så har väl MH inget uppsåt att döda TT?
Undrar om rätten kommer tro på JJ om hon kommer med en ny historia, kanske dikterad av CS? Den kvinnan litar jag inte ett dugg på. Hon gör allt för att toppa sin karriär, en obehaglig person i mina ögon. Av det jag har sett och hört från henne. Inte minst hennes dissande av rättsläkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in