Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Fan vilken koll du har! Imponerande. Det låter som den där snubben vet hur man gör. Det mesta man behöver veta om Ryssland, om inte allt, finns i Ryssland. Bara man tar sig tid att läsa ryska källor med ett kritiskt öga.
Med ryska källor plus uppgifter från institut i USA och Storbritannien tror jag att man kommer långt.
Jag är dock osäker på hur pass "ärliga" amerikanerna var i sina analyser inför invasionen. Det kan hända att man inte alls missbedömde den ryska förmågan, utan att det låg i Ukrainas intresse att inte alltför mycket kom ut. Ryssarna förväntade sig uppenbarligen minimalt motstånd, så på så sätt var det en lyckad strategi. Dock solklart underkänt för ryska underrättelsetjänster verksamma i Ukraina.
Ja, Bulgarien har blåst ryssarna, liksom grannen Turkiet (turken har spelat skjortan av nästan alla). Till och med från Serbien har det officiella stödet vacklat. Bara en sådan sak...
Ja, problemet är ju att få läser ryska källor då de inte kan ryska. Jag tror man överdrev, dock inte medvetet. Det fanns olika röster, sa allt i från lite starka till jättestarka. Jag har följt föreläsningar 10-15 år tillbaks av olika am institut, alla kopplade direkt eller indirekt till am försvarsmakten. Man tittade för mycket på de ryska övningarna och hur bra de var. De klarade att styra stor styrkor i dessa övningar. Men det var inte verkligheten.
Även Ungern börjar vackla. Serbien (Den serbiska ledningen) vet ju att enda vägen framåt är EU. Så hur fixar man Kosovo samt förklarar det för det serbiska folket? Jag tror EU får hjälpa Serbien med några riktigt fina presenter. Turkiet spelar bra men det finns en gräns för USA. Vi får se hur valet går i Turkiet. Bulgarien är intressant. Hur många val har de haft de senaste åren?
FSB-ledningen ska vara glada att inte Stalin är boss. Det bästa är ju att SVR-chefen, som Putin var sur på, om någon kommer ihåg videon, hade rätt.