2023-04-11, 12:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jänkarna har full koll på situationen. Vi får se vad som framkommer om dokumenten och om man får reda på vem som läckt. Det där med fem personer läste jag någonstans i förbifarten.
Jo, jag läste det också, men det var förmodligen en spontan lögn för att trixa lite.
Citera
2023-04-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
UAF soldater visar varför SMO behövdes, mor och son blir beskjutna av UAF för.. ja vem vet?

https://t.me/the_Right_People/15709

The Khokhlyas had a disagreement over the road and decided to harass a mother and child by shooting up their car.

It all happened on one of the highways and continued on a country road.
The woman was on her way to her village when she was followed by a car with armed AFU soldiers. When they caught up with the mother, they started insulting her and later shot at her car.
The child sitting in the back seat did not embarrass the Ukrainian soldiers at all.

Det är ett krig, det har Putin själv sagt.

https://amp.cnn.com/cnn/2022/12/22/europe/putin-uses-word-war-fighting-ukraine-russia-intl-hnk/index.html
Citera
2023-04-11, 12:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jag skulle skratta gott med dig om det inte vore för Ukrainas sinande luftförsvar.

Något som också framkom i läckan.

Om nu Ukrainas försvar är så dåligt hur kommer det sig att Ryssland inte kommer en mm framåt och måste tvångsrekrytera straffångar och mobilisera 300000 nya?
Citera
2023-04-11, 12:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nu är det fyra dagar sedan du svarade på mitt inlägg, och jag tänkte samma sak som du (ukrainsk maskirovka). Sedan dess har ju amerikanerna gjort uttalanden som pekar på att det 50-tal dokument som spritts på nätet är i huvudsak autentiska, med mindre taffliga korrigeringar.

Det verkar dessutom som läckan är amerikansk.

Det här med att bara fem personer skulle ha känt till planerna tar jag f.ö. med en nypa salt — det vore en upprepning av ett av de största misstag ryssarna gjorde inför invasionen. Jag är övertygad om att i alla fall Pentagon sitter på detaljerad information om den ukrainska offensiven.

Hmm, jag tror ju att det är en avsiktlig läcka från amerikanarna, de håller upp spegeln och vill ju gärna att ryssarna ska tro att det de ser är äkta och sant vilket gör att de motdrag ryssarna kommer att göra blir felaktiga.

Om ryssarna tror att Ukraina är svagare än vad som hitintills framkommit så kommer de ju inte att förstärka på rätt sätt när det behövs, jag tror allt är bara ännu en krigslist i det stora spelet.
Citera
2023-04-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Fan vilken koll du har! Imponerande. Det låter som den där snubben vet hur man gör. Det mesta man behöver veta om Ryssland, om inte allt, finns i Ryssland. Bara man tar sig tid att läsa ryska källor med ett kritiskt öga.

Med ryska källor plus uppgifter från institut i USA och Storbritannien tror jag att man kommer långt.
Jag är dock osäker på hur pass "ärliga" amerikanerna var i sina analyser inför invasionen. Det kan hända att man inte alls missbedömde den ryska förmågan, utan att det låg i Ukrainas intresse att inte alltför mycket kom ut. Ryssarna förväntade sig uppenbarligen minimalt motstånd, så på så sätt var det en lyckad strategi. Dock solklart underkänt för ryska underrättelsetjänster verksamma i Ukraina.

Ja, Bulgarien har blåst ryssarna, liksom grannen Turkiet (turken har spelat skjortan av nästan alla). Till och med från Serbien har det officiella stödet vacklat. Bara en sådan sak...

Ja, problemet är ju att få läser ryska källor då de inte kan ryska. Jag tror man överdrev, dock inte medvetet. Det fanns olika röster, sa allt i från lite starka till jättestarka. Jag har följt föreläsningar 10-15 år tillbaks av olika am institut, alla kopplade direkt eller indirekt till am försvarsmakten. Man tittade för mycket på de ryska övningarna och hur bra de var. De klarade att styra stor styrkor i dessa övningar. Men det var inte verkligheten.

Även Ungern börjar vackla. Serbien (Den serbiska ledningen) vet ju att enda vägen framåt är EU. Så hur fixar man Kosovo samt förklarar det för det serbiska folket? Jag tror EU får hjälpa Serbien med några riktigt fina presenter. Turkiet spelar bra men det finns en gräns för USA. Vi får se hur valet går i Turkiet. Bulgarien är intressant. Hur många val har de haft de senaste åren?

FSB-ledningen ska vara glada att inte Stalin är boss. Det bästa är ju att SVR-chefen, som Putin var sur på, om någon kommer ihåg videon, hade rätt.
Citera
2023-04-11, 12:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, jag tror ju att det är en avsiktlig läcka från amerikanarna, de håller upp spegeln och vill ju gärna att ryssarna ska tro att det de ser är äkta och sant vilket gör att de motdrag ryssarna kommer att göra blir felaktiga.

Om ryssarna tror att Ukraina är svagare än vad som hitintills framkommit så kommer de ju inte att förstärka på rätt sätt när det behövs, jag tror allt är bara ännu en krigslist i det stora spelet.
Det kan stämma! Jäkla billigt sätt att vara proaktiv, i så fall. Sprida fake-dokument på 4Chan och något skumt Minecraft-forum, haha. Noterar också fritt ur minnet att SVT skrev att ryssarna kunde ligga bakom, och att det i så fall vore den första framgången för rysk underrättelsetjänst sedan början på invasionen. Haha.
Citera
2023-04-11, 12:57
Medlem
Saxat och översatt från Sky News:

FN har verifierat 8,490 civila dödsfall och 14,244 civila skadade Ukrainare sedan Putins invasion i Ukraina startade februari 2022.

OHCHR tror att de faktiska siffrorna är avsevärt högre, eftersom mottagandet av information från vissa platser där intensiva fientligheter har pågått har försenats och många rapporter fortfarande väntar på bekräftelse.

FN-bemyndigad utredningsorgan fann förra månaden att ryska styrkor hade utfört "urskillningslösa och oproportionerliga" attacker mot Ukraina.
Ryssland förnekar att ha riktat in sig på civila eller begått grymheter.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russian-forces-struggling-to-advance-anywhere-and-why-sledgehammer-was-placed-by- war-bloggers-coffin-12541713

Men fortfarande nekar Terroristlandet Ryssland att de medvetet riktar in sig på civila och civil infrastruktur.
Ut ur Ukraina ska dessa massmördare NU!
Citera
2023-04-11, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om nu Ukrainas försvar är så dåligt hur kommer det sig att Ryssland inte kommer en mm framåt och måste tvångsrekrytera straffångar och mobilisera 300000 nya?
Försvaret håller så länge det finns ammunition, men luftvärnet är på upphällningen. Enligt läckorna då.

Vi får hoppas att det inte stämmer och att ammunitionen räcker.
Citera
2023-04-11, 13:05
Medlem
Ukraina har nu återupptagit elexporten till Europa.

Från Sky News:

Vi har återupptagit exporten", sa energiminister German Galushchenko och tillade att Ryssland "inte alls lyckades förstöra vårt energisystem".

Det är första gången exporten har återupptagits sedan den avbröts i oktober, då Ryssland började inleda regelbundna attacker mot kritisk infrastruktur.

Europeiska unionen är Ukrainas största exportmarknad för energi. Galushchenko sa att leveransen av el till den inhemska befolkningen förblev landets prioritet trots återupptagandet av exporten.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-russian-forces-struggling-to-advance-anywhere-and-why-sledgehammer-was-placed-by- war-bloggers-coffin-12541713

Slava Ukraini!
Citera
2023-04-11, 13:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja, problemet är ju att få läser ryska källor då de inte kan ryska. Jag tror man överdrev, dock inte medvetet. Det fanns olika röster, sa allt i från lite starka till jättestarka. Jag har följt föreläsningar 10-15 år tillbaks av olika am institut, alla kopplade direkt eller indirekt till am försvarsmakten. Man tittade för mycket på de ryska övningarna och hur bra de var. De klarade att styra stor styrkor i dessa övningar. Men det var inte verkligheten.

Även Ungern börjar vackla. Serbien (Den serbiska ledningen) vet ju att enda vägen framåt är EU. Så hur fixar man Kosovo samt förklarar det för det serbiska folket? Jag tror EU får hjälpa Serbien med några riktigt fina presenter. Turkiet spelar bra men det finns en gräns för USA. Vi får se hur valet går i Turkiet. Bulgarien är intressant. Hur många val har de haft de senaste åren?

FSB-ledningen ska vara glada att inte Stalin är boss. Det bästa är ju att SVR-chefen, som Putin var sur på, om någon kommer ihåg videon, hade rätt.
Det har funnits en någorlunda spridd uppfattning i USA rent allmänt om att Ryssland skulle besitta en formidabel krigsmakt, eller hur? Det är nog delvis kopplat till att olika element i det amerikanska samhället har ett intresse av att upprätthålla den "myten", och att varna för hotet från Ryssland — det gäller inte minst de hökar som byggt mer eller mindre hela sin politiska/militära karriär på synen på Ryssland som Fienden (med stort F). Nu kan det komma att förändras snabbt om konflikten kring Taiwan eskalerar ytterligare. Även bland republikanska väljare långt ut på högerkanten lever och frodas uppfattningen att Ryssland är supermäktigt, fast där är det ju relativt många som faktiskt stöttar Ryssland. De brukar å andra sidan inte gilla Kina.

Vad gäller Ungern har det ju hetat att Orbán går balansgång av inrikespolitiska skäl. Samma sak kan sägas om Turkiet, med den skillnaden att Turkiet är så mycket mer betydelsefullt och kan backa upp sin "semi-neutrala" position tack vare hållhakar på bägge sidor. Det står trots det klart att Turkiet stödjer Ukraina när det kommer till kritan. Serbien försöker väl mest utvinna fördelar efter bästa förmåga — det är ett mycket litet land med väldigt mycket attityd.

Val i Bulgarien: vi får googla det.
Citera
2023-04-11, 13:18
Medlem
Putin mer och mer desperat nu då det är brist på ryska folkmords soldater,
Nytt lagförslag på gång för att underlätta mobiliseringen av mördarpacket.

Citat:
Moskva planerar att värva in män till den ryska armén genom att skicka dem elektroniska uppringningspapper via en onlineportal – förutom traditionella brev.

När en elektronisk kallelse har tagits emot kommer medborgare som misslyckas med att dyka upp på det militära mönstringskontoret automatiskt att förbjudas att resa utomlands.

"Kallelsen anses mottagen från det ögonblick den placeras på det personliga kontot för en person som är skyldig för militärtjänst", säger Andrej Kartapolov, ordförande för det ryska parlamentets försvarsutskott.

Citera
2023-04-11, 13:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Putin mer och mer desperat nu då det är brist på ryska folkmords soldater,
Nytt lagförslag på gång för att underlätta mobiliseringen av mördarpacket.

Citat:
Moskva planerar att värva in män till den ryska armén genom att skicka dem elektroniska uppringningspapper via en onlineportal – förutom traditionella brev.

När en elektronisk kallelse har tagits emot kommer medborgare som misslyckas med att dyka upp på det militära mönstringskontoret automatiskt att förbjudas att resa utomlands.

"Kallelsen anses mottagen från det ögonblick den placeras på det personliga kontot för en person som är skyldig för militärtjänst", säger Andrej Kartapolov, ordförande för det ryska parlamentets försvarsutskott.

Det ryska folket kommer tvingas slänga sina datorer och ta sig själva offline rätt snart då. Undrar om det kommer att märkas i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in