Citat:
"I slutändan vet inte vi hur Ukrainas offensiv kommer att gå. Krig är inte schack utan mer poker där slump, okunskap och tur spelar roll"
Där tycker jag tvärtom.
Slump, okunskap och tur spelar roll skriver du.
Planering, kunskap, övning och förutse och planera för oväntade alternativ spelar roll.
Exempel. Ryzzlands fiasko dag 1 -3 av invasionen berodde på stora brister i de sistnämnda faktorerna.
Och sedan dess agerar ryzzland som en punchdrunk tungviktsboxare som någon borde ha vett att tu ur ringen, genom att slänga in handduken.
Där tycker jag tvärtom.
Slump, okunskap och tur spelar roll skriver du.
Planering, kunskap, övning och förutse och planera för oväntade alternativ spelar roll.
Exempel. Ryzzlands fiasko dag 1 -3 av invasionen berodde på stora brister i de sistnämnda faktorerna.
Och sedan dess agerar ryzzland som en punchdrunk tungviktsboxare som någon borde ha vett att tu ur ringen, genom att slänga in handduken.
Precis det du skriver kan minimera slumpen och turen. Men den försvinner aldrig. Det är därför NATO när de tittar på någon fiendes beredskap, moral och annat som är svårt att mäta så räknar man upp motståndarens. I nästan alla skrivbordsplaner så utgår man i från att fienden har mycket högre beredskap, moral än vad de har. Ett annat ex Bilder på ryska försvarshinder i betong då utgår man i från att hindren är korrekt gjorda med bra kvalité tills motsatsen har bevisats. Då utgår man att man behöver x tid för bryta igenom. I verkligheten tar det halva den tiden.
Titta på nästan på alla västerländska experter, utom en halvfnoskig bulgar, innan kriget, sa att Ryssland vinner detta krig. Då räknade de med att Ryssarna hade bra beredskap och bra planering. Ryssarna hade egentligen låg beredskap och en usel planering. Ukraina hade relativ OK beredskap och OK planering.
När det gäller Ukrainas planering så har det sipprat ut att de interkulturella konflikter inom militären. Det gamla sovjettänket emot NATO-tänk. Det kan vara ett stort problem inför en offensiv.
Allt detta sagt. Försöker Ukraina och Väst lura ryssarna att tro att Ukraina inte kan göra det? Kanske? Jag har ingen aning och det är bra. Det vore dåligt om jag visste.