Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
FEL. Det är Leif GW Persson som påstår detta. Du skall alltid ta allt vad denna mediapajas säger med extremt stor skepsis. Inte minst när han leker polis/utredare. Notera att han vid denna tid vill sätta sig närmast som spaningsledare och förhäver sig med att ha gjort en gärningsmannaprofil, tillsammans med Erik Åsgård (pajasen som inte ens kan tänka sig planerad och utförd brottslighet) och Jan Olsson (supersnuten som inte ens kunde hitta vad Olof Palme hade i rockfickorna vid mordet), cirka ett år efter Helenas försvinnande. Om det då saknades något centralt kunde han efterfrågat att detta utförts. I detta ingår givetvis ytterligare förhör med synnerligen intressanta personer såsom BW. GWs skarpsinne utmynnade som vi vet i ett rent felaktigt offentligt utpekande. Sedan har han bytt och nu tror fanklubben hängivet på hans två nya figurer. Han missar heller inget tillfälle att stryka under att utredningen initialt var en katastrof. Det tyckte han tydligen inte då han själv ingick i periferin och stod med svansen i vädret hos Hasse Aro i Efterlyst. Han väljer också att konsekvent glömma att detta inledningsvis var ett försvinnande och inte ett konstaterat mord varför den möjliga brottsplatsen inte undersöktes som vi alla önskar att det gjorts. I nästa sagobok kommer GW sannolikt att hävda att det var en skandal att man inte topsade alla båtar i landet samt tömde Vänern för att hitta Helena.
Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
Jag är inget fan av GW och tycker faktiskt precis som du att han höjer sig själv och som du säger ofta påtalar att utredningen var katastrofal inledningsvis fast att han själv var delaktig i att låsa sig vid PR t.ex. MEN om du lyssnar på inslaget så säger de uttryckligen att polisen vet!
divadnil: Jag har sett det där klippet säkert 100 gånger ...
Nu reder vi ut detta: När
polisen säger att de "vet" att Helena steg in i en bil, är det i Efterlyst 1996 i kölvattnet av att P*atr*ik R*uneb*erg hade varit polisens (och GW Perssons) huvudmisstänkte i flera år. Anledningen till att polisen säger så är för att de menade att PR skulle ha varit i Mariestad den aktuella kvällen/natten och varit bilburen. Av detta blev det ju till slut ingenting. I Efterlyst gick man till och med så långt att man gjorde en filmad "rekonstruktion" som visade en man och Helena i en bil och som i efterhand inte visade sig stämma - i vart fall inte angående gärningsmannen. "Rekonstruktionen" är i efterhand fel också på det sättet att GW Persson nu placerar två (!) män i bilen som enligt hans teori skulle ha fått med Helena i en bil direkt från torget.
I båda fallen har det aldrig framgått
hur polisen och/eller GW Persson "vet" att Helena skulle ha stigit in i en bil, vilket jag finner oerhört märkligt. Om det hade funnits säkra vittnesmål för en sådan iakttagelse - likt vittnesmålen från "Killarna" och "Hanna" - hade de varit kända vid det här laget. Jag personligen tror att både polisen och GW Persson har begått ett misstag på den här punkten. Anledningen till att jag tror det är att:
* Helena av allt att döma hade sagt till Ulrika att hon tänkte gå hem, varpå Ulrika ska ha sagt till Helena att hon skulle ta en taxi.
* Helena hade sagt till BW att hon skulle gå hem.
* Helena hördes fråga inne på Stadt om någon skulle gå åt hennes håll.
När vi också lägger till att Helena ska ha sagt att hon ville promenera hem för att få frisk luft, ter det sig fullständigt osannolikt att hon skulle ha nappat på skjuts hem och än mindre ha bett om skjuts. Jag ser ingen som helst förklaring till varför Helena skulle ha ändrat sig, inte ens om det var BW som skulle ha erbjudit skjuts - och i synnerhet inte om Helena hade märkt att BW var full.
I Efterlyst från 1996 säger man också att den sista iakttagelsen av Helena är när hon rundar Knallen-huset och viker av vänster ner på Österlånggatan mot Kungsgatan. Om Helena då var ensam eller redan hade fått eventuellt promansällskap har inte framgått. Personligen tror jag att Helena ganska omgående fick just promenadsällskap med ledning av iakttagelsen i höjd med gamla Systembolaget och iakttagelsen på Marieholmsbron.