2023-04-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad jag har fått till mig genom lite snabb googling (kan ha missuppfattat nåt) är att alla tre medgav att de deltog i misshandeln. Jag skulle gärna läsa TR och HovRs domen, ska se om jag kan hitta dem.

Hade också gärna velat läsa den, länka gärna om du hittar den. Jag gjorde ett mindre försök utan framgång.
Citera
2023-04-10, 15:03
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Trams. Du klarar inte av att ta in att J har erkänt händelsen men att hon försöker förminska våldet hon använde. Rättsläkarens utlåtande är dock tydligt i fråga om vilket våld som måste ha utövats för att T ska dö av det.

Det är inget problem för rätten att J förminskar våldet hon utövade. Det är standard förbi i princip varenda brottslig.

Brottslingen: - Jag stack kniven i honom en gång och bara i armen.
Rättsläkaren: - Offret har 28 stickskador över bål, bröstkorg, armar och ansikte.

Tror du att brottslingen blir frikänd?
Du försöker med att blanda päron och äpplen.

Att du inte har förmåga att svara på frågan ""Har JJ erkänt misshandel och stryptag och att Tove dog av detta" säger väl det mesta om hur du kommer med osanningar.

Johann* har uppgett att hennes stryptag runt Ts hals enbart varade i 10 sekunder och att T rörde sig och lät efteråt.
DET är vad hon har erkänt, hon har INTE erkänt att Tove dog av detta!

Men du kanske tror att JJs advokat sagt något i slutanförandet i TR. som JJ motsätter sig?

"Enligt Clea Sangborn är det inte klarlagt att Tove dog av strypning, även om rättsläkaren skriver det i sitt utlåtande och även vittnade om det i rätten.
I stället kan Tove ha kvävts av att maginnehåll kommit in i lungorna, anser Clea Sangborn. Därför bör 20-åringen inte dömas för mord och om hon döms åtminstone inte till livstid.
– Mycket talar fortfarande för kvävning genom annan mekanism än strypning, säger Clea Sangborn."

https://www.bt.se/nyheter/aklagaren-yrkar-pa-livstid-for-mordet-pa-tove-685bc573/
Senast redigerad av Romper 2023-04-10 kl. 15:06. Anledning: .
Citera
2023-04-10, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Hade också gärna velat läsa den, länka gärna om du hittar den. Jag gjorde ett mindre försök utan framgång.
Har inte hittat den än, säger till i så fall.

Jag hittade däremot detta fall, där bägge skyllde på varann och bägge befann sig på platsen och det inte gick att tekniskt bevisa vem som gjort vad. I TR dömdes de till mord i samförstånd men i HovR dömdes den ene för mord och den andre frikändes.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/41RXBa/dubbelmordet-ivallentuna--en-frias-fran-morden
Citera
2023-04-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
I min värld är både JJ och MH likartade goda kålsupare och gärningsmän. Den ena med mer aktiv framtoning och den andra med mer tillbakahållen framtoning - men båda två obehagliga livsfarliga gemensamt konspirerande gärningsmän som berövade Tove livet och sopade igen spåren.

Hade någon av dem verkligen inte velat detta hade denna kunnat larma, öppna trapphusdörren och ropa, springa ner till grannen eller försökt ge T första hjälpen och rädda T.
Eller efteråt berättat för polis och förtvivlade anhöriga vad som hänt, istället för att gömma kroppen och ljuga under åtta veckor.

Varken JJ eller MH bör som vuxna individer kunna komma undan straff för vad de gjort - nämligen mördat T och gömt hennes kropp.
De bör båda två dömas för detta eftersom gärningen inte hade kunnat ske på detta sätt utan att de båda två samverkade och deltog. Varken JJ eller MH hade ensam kunnat göra allt detta, kanske inte ens kunnat locka med T till lägenheten. Bådas deltagande är förutsättningen för att det kunde ske.
Precis, båda två måste uppenbarligen låsas in på livstid, annat vore livsfarligt för helt oskyldiga människor.
Citera
2023-04-10, 15:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mina motargument har jag redovisat tidigare i tråden, men jag kan dra dem en gång till:

1 Grannen mitt emot uppfattade ljud liknande hammarslag i första reporterintervjun.

2 J påstod att de bytt ställning för att T inte skulle kunna sparka i väggen, vilket hon gjort EN gång.

3 Efter 4-5 minuters kamp TROR JAG inte att T hade så mycket krafter kvar att hon kunde sparka i väggen som J flyttat henne ifrån.

4 Grannen under har vissa språkproblem och KAN ha haft svårigheter att definiera ljudet nyanserat på svenska.

Det vore trevligare att diskutera med dig om du inte envisades med att ständigt förlöjliga, nedvärdera och ordmärkande tillrättavisa mig och även andra skribenter. Du låter bitter.

Grannen mitt emot som såsmåningom erkände att han faktiskt inte uppfattat någonting och var väldigt generad över det, är nog inte att betrakta som ett pålitligt vittne överhuvudtaget. Det verkar å andra sidan de båda männen, far och son som var vakna och som bor i lägenheten under vara, där sonen också var den som ringde på dörren två gånger.

Om det inte var T som spakade i väggen när grannen under stod utanför lägenhetsdörren några meter bort - vad tror du då det var som skapade de 5-10 sparkliknande ljuden just då?

Att de inte kan ha uppkommit av ryckningar i dödsögonblicket är nog redan utrett, det var alldeles för kraftfulla ljud. Så vad kan det då ha varit?

MH påstod att hon sov, ingen möblerade om, ingen lagade mat, renoverade eller byggde.
T låg på golvet i badrummet med JJ över sig och höll på att strypas ihjäl - T borde rent teoretiskt sparkat och kämpat emot just då. Några upprepade flertaliga skador efter 5-10 dunkar i golvet finns inte på Ts huvud eller kropp. Varken JJ eller MH hade inte heller några skador efter den typen av upprepat dunkande våld.
Så varifrån skulle ljuden annars kommit om inte från Ts sparkar i väggen som JJ också beskrivit?
Citera
2023-04-10, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du försöker med att blanda päron och äpplen.

Att du inte har förmåga att svara på frågan ""Har JJ erkänt misshandel och stryptag och att Tove dog av detta" säger väl det mesta om hur du kommer med osanningar.

Johann* har uppgett att hennes stryptag runt Ts hals enbart varade i 10 sekunder och att T rörde sig och lät efteråt.
DET är vad hon har erkänt, hon har INTE erkänt att Tove dog av detta!

Men du kanske tror att JJs advokat sagt något i slutanförandet i TR. som JJ motsätter sig?

"Enligt Clea Sangborn är det inte klarlagt att Tove dog av strypning, även om rättsläkaren skriver det i sitt utlåtande och även vittnade om det i rätten.
I stället kan Tove ha kvävts av att maginnehåll kommit in i lungorna, anser Clea Sangborn. Därför bör 20-åringen inte dömas för mord och om hon döms åtminstone inte till livstid.
– Mycket talar fortfarande för kvävning genom annan mekanism än strypning, säger Clea Sangborn."

https://www.bt.se/nyheter/aklagaren-yrkar-pa-livstid-for-mordet-pa-tove-685bc573/
Att Js advokat försöker fastslå en annan dödsorsak än rättsläkaren faller närmast under rubriken ”Fars”. Lycka till med det. Om rätten skulle komma fram till att advokatens ord ska väga tyngre än rättsläkarens när det gäller dödsorsak kan vi lägga ner rättsväsendet. Det där är bara dimridåer.

J har erkänt händelsen men menar att förloppet var kort. Vad dödsorsaken var kan varken J eller hennes advokat uttala sig om. Rättsläkaren är tydlig - skadorna stämmer med Js uppgifter men förloppet var längre. Dödsorsaken är strypningen.
Citera
2023-04-10, 15:22
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Att Js advokat försöker fastslå en annan dödsorsak än rättsläkaren faller närmast under rubriken ”Fars”. Lycka till med det. Om rätten skulle komma fram till att advokatens ord ska väga tyngre än rättsläkarens när det gäller dödsorsak kan vi lägga ner rättsväsendet. Det där är bara dimridåer.

J har erkänt händelsen men menar att förloppet var kort. Vad dödsorsaken var kan varken J eller hennes advokat uttala sig om. Rättsläkaren är tydlig - skadorna stämmer med Js uppgifter men förloppet var längre. Dödsorsaken är strypningen.
Jag har aldrig påstått det som du försöker att pådyvla OCH det var Inte det som jag frågade DIG om!

Men du har tydligen inte förmåga att svara på det som du har blivit Tillfrågad om....
Citera
2023-04-10, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag har aldrig påstått det som du försöker att pådyvla OCH det var Inte det som jag frågade DIG om!

Men du har tydligen inte förmåga att svara på det som du har blivit Tillfrågad om....
Oj vad du är upprörd. Bäst att du inte svarar på mina inlägg i fortsättningen. Ska du svara får du bete dig balanserat.
Citera
2023-04-10, 15:29
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Förklara gärna vad du menar.

Tycker du själv att det är rimligt att gå ifrån vittnesuppgifter och vad MGM säger och dra till med
"jag tror inte det var sparkar, punkt"
"vad var det då?"
inget svar....

Här är inlägget du inte besvarade och inte heller kunde hitta:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Sällan mött någon så agiterad skribent i en ABK-tråd under alla år. Men det är väl som du skriver i din signatur..andra har fel och du har rätt?

Beteendevetenskap som du skrev poliserna sysslade med tex. Omg.
Senast redigerad av Lilett 2023-04-10 kl. 15:52.
Citera
2023-04-10, 15:34
Medlem
Citat:
Har inte hittat den än, säger till i så fall.

Jag hittade däremot detta fall, där bägge skyllde på varann och bägge befann sig på platsen och det inte gick att tekniskt bevisa vem som gjort vad. I TR dömdes de till mord i samförstånd men i HovR dömdes den ene för mord och den andre frikändes.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/41RXBa/dubbelmordet-ivallentuna--en-frias-fran-morden

Jag erkänner mig överbevisad utan att ha läst på om detaljer kring förutsättningarna för deras dom. Såg att det var en oenig hovrätt som till slut frikände 26- åringen så det tyder ju verkligen på att vad som helst kan hända. Men såg i förbifarten att de haft sms-konversation om mordet i efterhand, kanske det fanns något där som friade honom. Men onekligen ett intressant fall. Jag tycker dock det är en helt ologisk slutsats när man är så inblandad i utfallet att kunna gå fri från mord.
Citera
2023-04-10, 15:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror att M följde med i rörelserna på golvet, men jag tror att rörelserna blev mycket mindre när M tog tag i armarna.
Jo, det låter troligt OM det nu var så.
Citera
2023-04-10, 15:36
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
JJ (eller MH för den delen) kan ha stoppat ex GHB i TTs glas på:

1. Krogen Nöjet (de hade ju en konfrontation där inne enligt både MH, JJ och TT).

2. På hemvägen från Nöjet, JJ och MH hade gömt varsin vinbox på ett ställe ute (kanske även plastglas att dricka ur), kanske erbjöd de TT ett glas vin på vägen till JJs bostad.

3. JJ kan ha erbjudit TT ett glas vin eller ex kaffe när de var uppe i lägenheten och skulle "prata ut". Det förflyter ju ca 30-40 minuter innan mordet begås (om tiden för mordet är rätt), perfekt tid för GHB att "kicka in", och TT blir åtminstone helt svag i kroppen, yr, mycket trött och kanske medvetslös.

GBH:t behöver inte vara hemkört, men det är/var en drog som använts/används (illegalt) inom hästsporter ex travhästar. JJs pappa hade ett företag som tränade travhästar, JJ kan ju ha stulit lite GHB därifrån.....eller "tagit om hand" överblivet när företaget avslutades.

Men, återigen, det är bara min hypotes.
Så du anklagar honom för illegal verksamhet? Du vet att hästar drogtestas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in