Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarvikingen
Fick reda på att jag har en sälg i trädgården, såg tussarna på kronan komma fram litegrann idag. Den är säkert 13 meter hög, utan tvekan den största sälgen jag har sett. Den är lite svag, men långt ifrån död. Möjligtvis lite sjuk. Jag är glad av denna nyhet. Trodde först det var en ek. Sälgar har över 200st olika arter av skalbaggar som lever i dom. Sen har dom väl typ 5 olika bin och 70 olika fjärilsarter som dras till blommorna, har ej läst på så mycket. Väldigt värdefullt träd för naturen i vilket fall som helst. Ser ofta hackspetten hacka på trädet med, varje dag.
Hur kan jag övertala nära och kära att inte hugga ned trädet? Det är inte jag som äger tomten utan en nära släkting. Varje gång släktingar är på tomten så säger dom "Den där ser så tråkig ut, ska du inte såga ned den?" Samma sak kommer kanske hända om någon flyttar in hos mig. Hon kommer kanske vilja såga ned sälgen. Hur mycket jag än propagerar för biologisk mångfald så känns det som människor tänker mer på att det ska se modernt och fräscht ut än gammalt och värdefullt.
Det är t.o.m så pass illa att jag känner för att flytta om nån sågar ned sälgen. Den är som en välsignelse för mig, helig har alltid älskat sälgar. Trädet är så pass stort att man troligtvis måste anlita en aborist, annars faller det på andra träd.
Grattis, du har ett fint träd.
Jag gillar träd med, har en svaghet för gamla träd speciellt Ek.
Försök ta hand om trådet så gott du kan, kanske du kan försöka reproducera detta träd?
Har själv noterat hur den biologiska mångdfalden har drastiskt minskat i min närhet, tyvärr.