• 1
  • 2
2023-04-09, 21:07
Medlem
Sommarvikingens avatar
Fick reda på att jag har en sälg i trädgården, såg tussarna på kronan komma fram litegrann idag. Den är säkert 13 meter hög, utan tvekan den största sälgen jag har sett. Den är lite svag, men långt ifrån död. Möjligtvis lite sjuk. Jag är glad av denna nyhet. Trodde först det var en ek. Sälgar har över 200st olika arter av skalbaggar som lever i dom. Sen har dom väl typ 5 olika bin och 70 olika fjärilsarter som dras till blommorna, har ej läst på så mycket. Väldigt värdefullt träd för naturen i vilket fall som helst. Ser ofta hackspetten hacka på trädet med, varje dag.

Hur kan jag övertala nära och kära att inte hugga ned trädet? Det är inte jag som äger tomten utan en nära släkting. Varje gång släktingar är på tomten så säger dom "Den där ser så tråkig ut, ska du inte såga ned den?" Samma sak kommer kanske hända om någon flyttar in hos mig. Hon kommer kanske vilja såga ned sälgen. Hur mycket jag än propagerar för biologisk mångfald så känns det som människor tänker mer på att det ska se modernt och fräscht ut än gammalt och värdefullt.

Det är t.o.m så pass illa att jag känner för att flytta om nån sågar ned sälgen. Den är som en välsignelse för mig, helig har alltid älskat sälgar. Trädet är så pass stort att man troligtvis måste anlita en aborist, annars faller det på andra träd.
Citera
2023-04-09, 21:20
Medlem
Bakaxels avatar
Gamla exemplar i pilsläktet Salix har en tendens att knäckas av eller blåsa omkull när de blir gamla, så du skulle kunna säga till gnällkukarna i släkten att det inte är värt mödan. Sälg är som du säger ett av de mest värdefulla träden eftersom det blommar tidigt och en av de första källorna till nektar för bin och humlor. Folk blir så lätt hysteriska.
Citera
2023-04-09, 21:27
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Gamla exemplar i pilsläktet Salix har en tendens att knäckas av eller blåsa omkull när de blir gamla, så du skulle kunna säga till gnällkukarna i släkten att det inte är värt mödan. Sälg är som du säger ett av de mest värdefulla träden eftersom det blommar tidigt och en av de första källorna till nektar för bin och humlor. Folk blir så lätt hysteriska.
Det kommer nog dröja ett tag till innan det faller av sig själv, gissar på 25 år till om ingen storm kommer. Trädet delar på sig från botten av stammen så det ser nästan ut som två träd som växer åt varsina håll men fortfarande tätt inpå varann.
Citera
2023-04-09, 21:45
Medlem
Sommarvikingens avatar
Ska kolla om den har lunglav imorgon.
Citera
2023-04-09, 23:02
Medlem
Stenballes avatar
Ett alternativ är att beskära sälgen hårt.
De är väldigt livskraftiga och trädet lär slå nya skott även om man sågar ner de grenar som hotar att knäckas.
Citera
2023-04-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Fick reda på att jag har en sälg i trädgården, såg tussarna på kronan komma fram litegrann idag. Den är säkert 13 meter hög, utan tvekan den största sälgen jag har sett. Den är lite svag, men långt ifrån död. Möjligtvis lite sjuk. Jag är glad av denna nyhet. Trodde först det var en ek. Sälgar har över 200st olika arter av skalbaggar som lever i dom. Sen har dom väl typ 5 olika bin och 70 olika fjärilsarter som dras till blommorna, har ej läst på så mycket. Väldigt värdefullt träd för naturen i vilket fall som helst. Ser ofta hackspetten hacka på trädet med, varje dag.

Hur kan jag övertala nära och kära att inte hugga ned trädet? Det är inte jag som äger tomten utan en nära släkting. Varje gång släktingar är på tomten så säger dom "Den där ser så tråkig ut, ska du inte såga ned den?" Samma sak kommer kanske hända om någon flyttar in hos mig. Hon kommer kanske vilja såga ned sälgen. Hur mycket jag än propagerar för biologisk mångfald så känns det som människor tänker mer på att det ska se modernt och fräscht ut än gammalt och värdefullt.

Det är t.o.m så pass illa att jag känner för att flytta om nån sågar ned sälgen. Den är som en välsignelse för mig, helig har alltid älskat sälgar. Trädet är så pass stort att man troligtvis måste anlita en aborist, annars faller det på andra träd.

Grattis, du har ett fint träd.
Jag gillar träd med, har en svaghet för gamla träd speciellt Ek.
Försök ta hand om trådet så gott du kan, kanske du kan försöka reproducera detta träd?

Har själv noterat hur den biologiska mångdfalden har drastiskt minskat i min närhet, tyvärr.
Citera
2023-04-09, 23:20
Medlem
Vad menar du med att nära och kära ska hugga ner trädet? Är det inte din tomt? Hade ”nära och kära” kommit hem till mig och rört något av mina träd hade jag gått loss på de svinen med motorsågen.
Citera
2023-04-09, 23:35
Medlem
Citat:

Du kan även göra sälgsav och rota kloner av sticklingar
Citera
2023-04-09, 23:36
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
Vad menar du med att nära och kära ska hugga ner trädet? Är det inte din tomt? Hade ”nära och kära” kommit hem till mig och rört något av mina träd hade jag gått loss på de svinen med motorsågen.
Dom har sina åsikter. Ju fler de är som vill hugga ned det desto större risk är det att det fälls. Även om dom inte bor på tomten så vill dom såga ned det. Jag tror det är ganska lugnt dock, men det finns en liten risk att någon fäller det när jag inte är hemma, utan att fråga. Det är inte min tomt men jag får bestämma lite vad som ska finnas kvar i alla fall.
Citera
2023-04-09, 23:38
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunstling
Du kan även göra sälgsav och rota kloner av sticklingar
Är sälg som fontänpil att det räcker med att sätta sticklingar i vatten så rotar dom sig? Sälg tillhör ju pilsläktet. Jag får ta en stege i såfall. Tror inte ens det hjälper, når inte upp till skotten.
Citera
2023-04-12, 15:56
Medlem
Citat:
Är sälg som fontänpil att det räcker med att sätta sticklingar i vatten så rotar dom sig? Sälg tillhör ju pilsläktet. Jag får ta en stege i såfall. Tror inte ens det hjälper, når inte upp till skotten.
Ja, jag tror det fungerar. Du kan nog även sätta pinnarna direkt i myllan och några av dem (inte alla) kommer rota sig. Har aldrig försökt själv men sälg ska vara lätt att föröka vad jag förstår.
Citera
2023-04-12, 18:55
Medlem
Det är inte ofta man ser gamla, solitära sälgar som fått utvecklats till riktiga träd. Jag tycker de är vackra och som du säger är de viktiga för biologisk mångfald.

Tryck upp en dekal med "Kulturminnesskyddad" och sätt på och låtsas att kommunen beslutat att den inte får fällas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in