2023-04-09, 15:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Mannen är tidigare dömd för att ha lagt stora stenar på tågspåret. Han har även skrivit att han vill döda fler människor än ABB.

De sparar in på psykiatrien i Norge. Därför det blir sån här.
Det blev ett uppsving efter det som hände i Oslo för en stund sedan. Men nu är allt tillbaka till vanligt igen - spara.
Citera
2023-04-09, 15:16
Medlem
Doctors avatar
Enligt polisen så verkar det inte finnas någon relation mellan de påkörda och GM. Men kändes det som polisen nästan ville tona ned det. Han är inte anhållen misstänkt för mord utan i dagsläget nåt de kallar "oaktsamt dråp". Inte ett ord om terrorism på konferensen vare sig från polisen eller pressen.
Citera
2023-04-09, 15:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Enligt polisen så verkar det inte finnas någon relation mellan de påkörda och GM. Men kändes det som polisen nästan ville tona ned det. Han är inte anhållen misstänkt för mord utan i dagsläget nåt de kallar "oaktsamt dråp". Inte ett ord om terrorism på konferensen vare sig från polisen eller pressen.

Han är ju sjuk. Psykiskt sjuk.
Citera
2023-04-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Han är ju sjuk. Psykiskt sjuk.

Det är inte polisens eller åklagarens uppgift att fastställa sådant, de skall bara utreda och åtala för det brott en person begått.
Citera
2023-04-09, 15:25
Medlem
En ny breivik.
Citera
2023-04-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gwa1690
Det er beordret bevæpning av politiet i Norge etter to hendelser i Steinkjer i natt.
GM kjørte på folk i to hendelser, med to forskjellige biler.

https://www.nrk.no/trondelag/pakjort-mann-hardt-skadd-i-steinkjer-1.16368106

”Villet handling” ? Betyder det ”vild handling”? Isåfall har ju norrmännen verkligen lyckats beskriva det uppenbara.
Citera
2023-04-09, 15:30
Medlem
Doctors avatar
I en tidigare dom så gjordes en psykutredning där det framgår att mannen har en lättare utvecklingsstörning.

Hans försvarare säger att med hennes kunskaper om honom så kan hon inte se att han utgör något terrorhot.
Citera
2023-04-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
”Villet handling” ? Betyder det ”vild handling”? Isåfall har ju norrmännen verkligen lyckats beskriva det uppenbara.
He wanted to do so.

Jeg tror uppsåt er et svensk ord som kan brukes
Citera
2023-04-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa

Jeg skal forsøke meg med litt svensk. Vi nordmenn forstår jo alt dere skiver, så det er ikke lett for oss å forstå at det ikke er tilfelle for dere (Vi vokste opp med Astrid Lindgre, Emil, Ida og Alfred)

En "villet handling" er en handling som er gjort i medvetenhet, altså ikke en olycka.
Citera
2023-04-09, 16:02
Medlem
Nottelitens avatar
Från låst artikel i steinkjer-avisa :
Vi hørte en del roping fra Kongens Gate i det vi forlot utestedet vi hadde vært på.

Det forteller en person som kom til stedet like etter at tre personer ble påkjørt av en varebil i Konges gate. Vedkommende ønsker ikke å stå fram med navn i avisa.
Det skal ha vært en stor folkemengde utenfor serveringsstedet hvor hendelsen hadde skjedd.

– Da kom en person bort til oss og sa «dåkk vil itj sjå det der». Men vi rakk egentlig ikke å koble før jeg så en mann på bakken med masse folk rundt seg. Det ble utført hjerte- og lungeredning på stedet, sier vitnet.

Én av personene, en mann i 20-årene, ble bekreftet omkommet søndag formiddag. Politiet beskriver hendelsen som en villet handling, og det er innført nasjonal bevæpning hos politiet.
Vedkommende fikk en dårlig magefølelse, men opplevde at de som utførte redningsforsøket hadde på seg jakker fra et utested. Dermed bestemte de seg for å dra fra stedet.
länk till låst artikel :
https://www.steinkjer-avisa.no/kom-til-astedet-like-etter-hendelsen-vi-horte-en-del-roping/s/5-117-189398
Citera
2023-04-09, 16:17
Medlem
triptykens avatar
Från Tv2 nyheter:

Citat:
Omid Nazari Jobber er daglig leder på restauranten og var på jobb da hendelsen skjedde.

– Jeg sto og laget mat, og så hørte jeg at noen gassa på utenfor. Jeg trodde det var en som kjørte på veien, men han kjørte jo på fortauet, sier Nazari til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lagde-mat-da-hendelsen-skjedde-horte-noen-gassa-pa/15646618/

Jag menar om han plöjde upp på trottoaren är det väl ingen tvekan om att det var med vilje?
Citera
2023-04-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
He wanted to do so.

Jeg tror uppsåt er et svensk ord som kan brukes
"med flit" "medvetet" är mer rätt att använda i vardagsspråk

Uppsåt är mer ett juridiskt begrepp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera