Citat:
Nej, det tycker inte jag heller. Men nu påstod Heretic77 det, och då undrar jag vad hen menar. Men hen svarade inte, så hen inser nog att hen var ute och cyklade där.
Ja det där är ju lite märkligt egentligen. Mordet är ju vad det är. Om de båda har gjort det uppsåtligen och i samförstånd, ska båda rimligen också ha samma straff. Han skjuter sig i foten lite där, Rullman, när han menar att M inte är riktigt lika skyldig som J. Har de båda utfört dådet spelar det ingen roll vem som rent praktiskt utförde dödandet, det är hela grundtanken med "samförstånd", då skall också båda ha samma straff.
Ja det där är ju lite märkligt egentligen. Mordet är ju vad det är. Om de båda har gjort det uppsåtligen och i samförstånd, ska båda rimligen också ha samma straff. Han skjuter sig i foten lite där, Rullman, när han menar att M inte är riktigt lika skyldig som J. Har de båda utfört dådet spelar det ingen roll vem som rent praktiskt utförde dödandet, det är hela grundtanken med "samförstånd", då skall också båda ha samma straff.
Vad Heretic77 pratat om vet jag inte, men kan tänka mig att det var ungefär samma tänk som skribenten Pippilotte hade - och det redde vi ut i inlägg #61833 som du kan läsa :-)
Jag ser inte lika allvarligt på detta som du, för han har ju trots allt yrkat på livstid (alt.18 års fängelse). Det är precis som du säger att mordet är vad det är - och att dom isåfall gjort det i samförstånd. Men det kan ju fortfarande vara så att det finns förmildrande omständigheter kring M, som inte finns gällande J, vilket skulle kunna motivera ett kortare straff för M. För hon har ju hur man än vänder och vrider på det medverkat i mindre utsträckning än vad J gjort. Åklagaren har ju dessutom uttryckt att han anser att J gör sin brottslighet avsevärt mycket värre/allvarligare när hon tar hjälp av annan.
MEN! Jag är helt tillfreds med att man yrkat på livstids fängelse för båda - och tycker att om man kommer fram till att M medverkat till mordet, så är livstids fängelse den rimliga påföljden.