2023-04-08, 21:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya

Förhöret:

Har du själv varit osams med några av dessa personer?
Nej.
Med Johanna?
Nej[I[/i]
Maja?
Nej.
Har du varit osams med Tove? Om ja, varför? Berätta.
Jag vet inte. Johanna skulle ha en fest. Johanna sa att det inte var så bra om jag kom. Jag var så bra vän med Albin, och då skulle Tove inte gilla att jag pratade med Albin. Detta var det Johanna som sa till mig.
När var detta?
2020-2021 någon gång.
Hur blev man bjuden på fest?
De vanliga blev alltid bjudna, men sen sa Johanna att det inte var så bra att jag kom.
Vi har information om en incident som ska ha inträffat för ca två år sedan, hemma/utanför Albins lägenhet på Storgatan i Vetlanda. Kommer du ihåg? Kan du berätta om det?
Nej, kommer inte ihåg.
(Om hon ej minns) Du och Maja Hellman ska ha kommit hem till Albin, där även Tove var, och velat få tag på Tove.
Inte riktigt så nej.
Berätta hur du kommer ihåg?
Jag vet inte om vi druckit och varit på fest. Jag ville bara prata med Albin, men sen blev det att han inte ville prata med mig. Då tänkte jag att han inte ville det på grund av Tove.
Varför var Maja med då?
För att jag inte ville gå dit själv kanske.
Var det du som tog beslutet att gå dit?
Minns inte, det är så länge sedan.
Du sa precis att du ville prata med Albin?
Ja, då kanske det var så.
Vad och med vem hade du varit med innan händelsen?
Jag tror jag var hemma om jag minns rätt.
Hade ni fest hemma hos dig då?
Ja, jag tror det. Jag flyttade till min lägenhet feb 2021. Minns inte om vi var hemma hos mig innan eller inte. Innan 2021 feb så hade jag ingen lägenhet.
Hade ni druckit alkohol?
Minns inte hur mycket.
Kan berusningen ha påverkat ditt minne av händelsen?
Ja.
Vi har fått det berättat på annat sätt, att du och Maja ville prata med Tove?
Ja, men kanske något i den stilen. Kanske att varför får jag inte prata med min killkompis (Fhl anteckning: Albin) som jag känt i många år. Att Tove inte kunde styra det.
Minns du om du träffade Albin?
Nej minns inte. Vi gick dig och ville prata med Albin. Tove var där. Sen vet jag inte om Tove gick ut och sa att vi inte fick vara där.
Vi har hört att det var Albin som pratade med er och att Tove var i lägenheten?
Jag minns inte detta faktiskt.
Pratade Maja med Albin?
Minns inte.
Var det någon som sa åt er att gå dit?
Nej.
Som vi förstått så var det en arg stämning, höga röster och liknande. Varför?
Nej vet inte. Inte så direkt.
Berätta fritt om händelsen.
Jag tror det var att vi hade varit hemma hos mig och druckit lite. Jag ville prata med Albin för jag hade inte pratat med honom på länge. Maja hängde med. Vi stod utanför Albins lägenhet. Jag kan ha försökt ringa honom. Vi gick upp i trappuppgången. Sen ville jag prata med Albin, men jag vet inte om han ville prata. Albin var i lägenheten. Jag vet inte om han gick ut ur lägenheten.
Du sa innan att Tove gick ut?
Ja jag kommer inte ihåg.
Vilka var på festen hos dig?
Minns inte. Maja var där.
Johanna?
Kommer inte ihåg.
Var Tove där?
Nej.
Albin?
Nej.
Var det efterfest?
Ja.
Jag vet inte om jag träffade Johanna på efterfesten, men Tove och Albin var inte på efterfesten.

Hände något mer hemma hos Albin?
Kommer inte ihåg.
Vi var utanför huset. Det var jag och Maja som gick dit, sen kommer jag inte ihåg om Johanna kom senare. Jo, Johanna kom senare. Jag sa att jag tyckte det var konstigt att jag inte fick snacka med Albin och jag tyckte det var konstigt.

Varför kom Johanna dit?
Hon kanske var hos mig på efterfest, inga var kvar på festen så då kom hon dit.
Visste hon var ni var då?
Ja, eftersom hon kom dit.
Hur?
Vi sa väl att vi skulle prata med Albin. På festen.
Jag minns inte om jag sa att Johanna skulle få ut all från min lägenhet.

Men vad hade Johanna med det att göra? Att du skulle träffa Albin?
Nej, jag vet inte. Det var ju med Maja. Minns inte.
Vad hände efter att ni gick från platsen?
Vet inte om vi var ute och gick. Vet inte om jag gick hem eller om Maja hängde med mig hem.
Vad sa ni efteråt?
Minns inte, men kanske att det var sjukt att jag inte fick snacka med Albin, att man inte fick ha killkompisar som tjej.
Ville ni prata med Tove om något annat?
Nej

Men hur tröga är dem? Kan inte A bestämma själv vem han vill prata med? Måste allt vara Ts fel? Det var ju A som sa till dem att gå därifrån.
Citera
2023-04-08, 21:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Håller med dig i detta.
Detta mönster noterade jag även i rapporteringen från rättegången.

Nu ska man givetvis inte tolka allt dom säger som sanning. Men man kan iaf inte anklaga J för att hon svartmålar M.

Hur känns det nu?
– Det klart, det känns väldigt tufft. Jag tycker om 18-åringen väldigt mycket.
Nu börjar hon gråta.
– Jag har aldrig haft en så bra vän, vi var jättenära. Det är fruktansvärt att det blivit som det blivit, för jag tycker om henne väldigt mycket.
Det är ett extremt milt uttryck för att ha blivit förrådd och nergolad. Med tanke på Js omvittnade hämndbegär tycker jag det osar katt.
Citera
2023-04-08, 21:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Likhund, kadaverhund och kriminalsökhund är samma sak. Det brukar stå vad hundarna kan. Jag vet inte om det är brist på den typen av hund men det är brist på hundar som kan söka efter begravda människor utan att markera på ben från djur osv.

Jag lärde mig när jag följde Wilma-fallet att pga etiska själ så går det inte att utbilda riktiga likhundar i Sverige.

De får inte träna på likdoft, alltså på döda människor. Det skulle krävas en lagändring för det.

Om det nu är sant, vet jag inte, men om det nu är sant så kan man väl skicka några hundar med förare på kurs utomlands.
Citera
2023-04-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Dom har ju inga, och TT har inga försvarsskador heller, TT verkar inte ha försvarat sig alls, och inte skrikit eller gapat.
Det visar att T var totalt försvarslös
Jag tror inte att J själv fick sån kontroll öv T
armar, ben och för att kunna göra sig hörd
Citera
2023-04-08, 21:47
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det visar att T var totalt försvarslös
Jag tror inte att J själv fick sån kontroll öv T
armar, ben och för att kunna göra sig hörd

Möjligt, men jag tror att TT blev drogad och/eller ett ordentligt slag i huvudet, att hon var medvetslös innan hon ströps.

Men det är vad jag tror, det är ju tydligen bara vissa som får tro, gissa och spekulera.
Citera
2023-04-08, 21:50
Medlem
BayouXs avatar
Förutom tjatandet om ”Aspiration” är det ”Sinus Caroticus” som knäpp-Clea försöker få till dödsorsak.
Huruvida tingsrätten köper detta återstår att se, tror dock att det är den ”öppningen” hon ser till att fria sin klient (JJ.) Tingsrätten består ju endast av en lagman, tingsnotarie och tre nämndemän, hur kunniga inom medicin är dessa

https://www.netdoktor.se/hjart-karlsjukdom/sjukdomar/sinus-caroticus-syndrom/
Citera
2023-04-08, 21:51
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ja, men det har hänt minst en gång till då, men jag kommer inte ihåg om det var i AWs lägenhet.

Men då ringde TT sin fotbollstränare mitt i natten om att hon var rädd för MH och någon mer stod utanför badrumsdörren (TT hade låst in sig där).

Jag har inte fuppen nedladdad längre, jag har lite tillit till mitt minne, jag vet vad jag har läst.
Det jag frågade Zurfarn 08 om handlade om när Aleksandr* och MH var utanför Albins lägenhet.
Fotbollstränaren var inte involverad vid det tillfället.
Citera
2023-04-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är ett extremt milt uttryck för att ha blivit förrådd och nergolad. Med tanke på Js omvittnade hämndbegär tycker jag det osar katt.

Verkligen! Och jag vet att du anar ugglor i mossen. Ser man till hennes tidigare beteende mot dom som har förargat henne är detta något helt nytt. Nu vet vi inte om J är narcissist eller psykopat eller kanske en släng av båda. Men det är faktiskt inte helt ovanligt att även psykopater kan känna ett visst band och vilja försvara nära och kära.

Visst finns det ett par exempel i dom tidiga förhören med J, där hon försöker få polisen att rikta blickarna mot M och även andra. Men efter erkännandet har hon själv tagit på sig huvudansvaret och inte alls överdrivit M delaktighet.

Och skulle J vara såpass smart och kalkylerande vore det väldigt märkligt att hon sätter M som en passiv passagerare som bara tog bort T s händer från sin hals och höll ner dom ett par sekunder. Det är ju inte ens straffbart.
Citera
2023-04-08, 21:54
Medlem
Citat:
Möjligt, men jag tror att TT blev drogad och/eller ett ordentligt slag i huvudet, att hon var medvetslös innan hon ströps.

Men det är vad jag tror, det är ju tydligen bara vissa som får tro, gissa och spekulera.

Vem tror du orsakade dom 5-10 sparkliknande ljuden i väggen ca 2-3 minuter efter den höga dunsen?
Citera
2023-04-08, 21:57
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Maja och Alexandra Tovopanen kom hem till mig och bankade på min dörr på kvällen efter det. Då sov Tove hos mig. Då gick jag ner och sa åt dem, då kom Johanna också. De ville prata med Tove om att Tove hade sagt till Hampus att Johanna sagt det här med otroheten som Johanna berättade om på en dryckeslek på en fest. Då var Johanna inte glad på Tove."

Aktbilaga 153. sidan 426

Så allt detta för att JJ inte ville stå för vad hon gjort? Inte ville ta ansvar och konsekvenser för sina egna handlingar. Först var hon otrogen mot H. Sedan var hon dum nog att berätta om det på en fest. Men det var T som fick skulden för att H gjorde slut med J? Då försökte hon bränna inne både H och T. När det var hon som varit otrogen.
Citera
2023-04-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nejdå, hon uttrycker sig mera förfinat än så:

J : Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.

BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.

J föreslår M som inkräktare om än med viss motvillighet, nu när hon inser situationens allvar.

Har inte lagt märke till detta
Ska söka om jobbdator i FUP nu, vet du om det framkommer att hon tagit med sig jobbdatorn hem? eller om den bara har varit på jobbet så att säga?
Citera
2023-04-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Där håller jag inte med, men det blir spännande att se hur rätten resonerar.

Nu trumfar ju inte din subjektiva åsikt gällande rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in