2023-04-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ukrainas krigföring börjar allt mera likna IS/Al Qaida´s. Spränga journalister och ansvariga för kollektivtrafiken i olika städer. Ukraina har gjort en del meningsfulla attentat men vartefter kriget utvecklat sig så liknar mycket i stället desperat terror.

Den där stackars gubben som de sände in med en bomb i ett sportflygplan häromdagen för att bomba en oljepipeline som går till västeuropa var ju bara patetisk.

Tacka vet jag ryska rejäla missilattacker mot bostadshus, sjukhus skolor och daghem...det är manligt det.
Citera
2023-04-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kamrater! Dagen har kommit!
Oryx är nu uppe i 10 000 visuellt bekräftade förluster för den ryska sidan! Allt detta på 13 månader!
Ge det en månad eller så och vi är uppe i 2 000 stridsvagnar.

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1644659476249686016l

Skiter i vad klockan är, här ska en monstergrogg inmundigas!

helt otroligt fint. en milstolpe i europas fattigaste lands historia mot mongolhordern från öst…

ryssen har aldrig varit längre från sina sjuka mål i ukraina.
Citera
2023-04-08, 14:28
Medlem
Citat:
Än så länge har ju bara hemskheter kommit ur detta krig för Ukraina.

Ja, tänk om alla ryssvänliga forumiter kunde komma till den insikten och sluta posta dynga hela dagarna. Kanske kunde du börja demonstrera lite utanför Kreml för att få Putin att sluta med sitt terrorkrig mot grannlandet Ukraina?
Citera
2023-04-08, 14:33
Medlem
Citat:
Tror knappast att USA är det enda Nato-landet som aktivt hjälper Ukraina med informations, sattelit och signalspaning.

Det finns ju en svensk dam som varit förtjust i "män" som var och "stred" för USA/Natos räkning i Afghanistan hon berättade i en bok om detta att hon besökt en svens bas där man satt och analyserade satelölitbilder i Mali (tror jag det då var) så USA kunde döda muslimer där med sitt flyg. 100% att dessa svenska militärer gör samma sak nu för Ukrainas räkning.

Tror dessutom att det gnisslar ibland i samarbetet. Minns den där finnen som beklagde sig över att ukrainarna inte ville ta till sig all hans kunskap trots att finnarna är bäst i världen på att kriga mot ryssar.Ukrainarna är väl lite av "bidragstagare" och numera helt beroende av västerlandet, har nästan ingen egen ekonomi längre och är ju därmed helt i händerna på västerlandet. Sådant känns. Nato har uppmuintrat till kriget, med sanktioner mot Ryssland och vapen till Ukraina skulle de enkelt segra - så blev det ju inte riktigt.

Inte för inte kan Nato efter det här kriget vara lika populärt som de är i Libyen, Afganistan eller Irak nu.

Det enda Ukraina uppnått efter februari förra året är att förlora mer land, hur mycket som helst sönderskjutet och bombat och tiotusentals döda. Än så länge har ju bara hemskheter kommit ur detta krig för Ukraina.

åja 10’000+ bekräftade ryska skrotpjäser och vem vet hur många döda, invalidiserade och skakade ryssar 100’000-500’000 någonstans. kanske fler tillochmed.

man kan nog säga att ukraina uppnåt majoriteten av sina militärstrategiska mål, medans ryssen står kvar på 0
Citera
2023-04-08, 14:35
Medlem
Alsenos avatar
Såhär går det för barnen som kidnappas av ryssland. Misshandeln, tortyr mm:

Citat:
Barn om skräcken i ryska läger: ”Slog med järnkäpp
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APXrV5/17-barn-ater-till-ukraina-tusentals-kvar-i-ryssland

Som vanligt kommer rysstrollen inte kommentera detta då dom skäms för mycket. Man undrar vad dessa barn hade gjort för att få putins vrede riktat mot sig? Hade det funnits någon rättvisa så att världen gått samman och skickat in massvis med folk i ryssland och gjort samma sak som dom gör i Ukraina.
Senast redigerad av Alseno 2023-04-08 kl. 14:37.
Citera
2023-04-08, 14:36
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Enligt uppgifter från en amerikansk före detta överste som pratat om stundande ryska offensiver i snart 1 år?
Har du hört någon mer detaljerad info? Typ vilka förband? Ursprung? Sett videoklipp från soldaterna själva? Vilken typ av stridsvagnar de brukar osv?

Hej. Nej jag vet inget mer såg det bara/hörde från flera kanaler. Ser inget konstigt i det. Båda sidorna har ju reserver i beredskap som brukligt i krig. Känns som en stand off nu och att ryssen väntar på ukrainas nästa drag sen får vi väl se vad som händer.

Angående källor så har jag inte koll på allt heller och det är svårt för en lekman att veta vem man kan lita på men facit får vi iallafall i efterhand. Börjar iallafall bli intressant nu.
Citera
2023-04-08, 14:38
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina har hjälp av satellitspaning från USA, så om orcherna har gömt 100k våldtäktsmän bakom fronten så lär Ukraina ha bra koll på det.

Ja garanterat. Men dom lär nte stå samlade i en hög och frusta ala sagan om ringen
Citera
2023-04-08, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En av de saker vi vet väldigt lite om är ju hur mycket information som finns, USA vill nog inte avslöja för mycket av sin kapacitet att veta fiendepositioner. Tror inte USA släpper allt dom vet, dom ger den nödvändig infon, men Ukraina har nog bra underrättelser helt på egen hand. Sen har ju Britterna mycket kompetent spaning och tror dom släpper mer info än USA tror jag.

Det lär nog finnas rätt så mycket partisaner som spanar och läckage inom ryska krigsmakten.
Ukraina har köpt en spionsatellit från Finland. USA har köpt en likadan också, så vi vet att det är bra grejer.
Citera
2023-04-08, 14:39
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Inte för att jag tvivlar på dig, men vart lärde du känna den här uppgiften?

Såg det på twitter sen på youtubekanalen "military summary" tror jag den heter. Det är klippet från igår som är runt 4 minuter långt. Sen vet jag inte hur det e med honom, han känns lite prorysk
Citera
2023-04-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Boom boom på Krym.

Loud explosion heard in Sevastopol
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/8/7397022/

"Missile coming from Ukraine" shot down in city of Feodosiia
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/8/7397011/

Sådäja..ja det gäller nu att få ut ryzzarna I groparna de grävt som försvar..

Nu hoppas jag steg två innebär hamnen och militärfartygen där. Poff flera där är robotbestyckade som åtskilliga gånger deltagit i terrorbombningar av Kiev.
Särskilt 799 har deltagit flitigt.
Hoppas kapten beordrar "Färdigt skepp"
nu så alla är ombord och på sina platser så är det nu time med lite snabbrättegång för upprepade terrorbombning och straffutmätning av straff direkt. Allt på 30 sekunder. Poff.

Mycket snabbare än att gå via ICC och HAAG.
Citera
2023-04-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Igår var det en varm dag i Medellín, och jag bestämde mig för att ströva omkring i staden för att utforska den. Solen sken starkt och jag kände hur värmen omslöt mig. Under min vandring fick jag syn på två män som satt på en uteservering, drickandes några läskande drycker. Jag var nyfiken och gick fram till dem för att slå mig ned och slå en pratstund.

Den ene mannen presenterade sig som Igor från Ryssland och den andre som Petro från Ukraina. Jag var överraskad över att se två personer från länderna med konflikter sitta tillsammans som vänner. Jag frågade dem hur de kände för situationen mellan deras hemländer och deras åsikt om NATO och USA:s inblandning i kriget.

Igor och Petro utbytte en menande blick och Petro började berätta att de anser att Ryssland och Ukraina är blodsbröder. De menade att NATO och USA är skyldiga till kriget och att deras inblandning har splittrat de två nationerna. Igor nickade instämmande och tillade att deras folk har mer gemensamt än vad de har skiljaktigheter.

Under samtalets gång kunde jag känna att deras övertygelse var stark och att de delade en djup respekt för varandras kultur och historia. Mot slutet av intervjun kramade de varandra och uttryckte en önskan om att Ukraina en dag skulle ansluta sig till sitt moderland, Ryssland. Deras omfamning var hjärtlig och jag kunde inte låta bli att känna att det fanns hopp för framtiden, även om deras åsikter kanske inte delas av alla.

Efter intervjun avslutades skålade vi tillsammans och jag kunde inte låta bli att fascineras över hur två individer från länder i konflikt kunde dela en sådan stark vänskap och ömsesidig förståelse.
Ja det var en fin berättels. Bara så synd att Krem eller rysk statsmedia rju esonerar precis tvärtom.
Och begreppet broderfolk avser knog endast det faktum att man har en gemensam gräns som dessutom ryssen verkar ha svårt att respektera. Länderna har helt olika politiska system och uppbyggnad. Ett är dessutom på väg mot väst,det andra mot öst rakt i famnen på Peking.

Men visst finns det ukrainare och ryssar utomlands som umgås och har en del gemensamt bl.a synen på den ryske diktatorns framfart i Ryssland och hans blodiga krig i Ukraina.

Igor och Petro? Suparkompisar?
Citera
2023-04-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Hej. Nej jag vet inget mer såg det bara/hörde från flera kanaler. Ser inget konstigt i det. Båda sidorna har ju reserver i beredskap som brukligt i krig. Känns som en stand off nu och att ryssen väntar på ukrainas nästa drag sen får vi väl se vad som händer.

Angående källor så har jag inte koll på allt heller och det är svårt för en lekman att veta vem man kan lita på men facit får vi iallafall i efterhand. Börjar iallafall bli intressant nu.

Stand off absolut men det borde finnas mer info om det är en sån stor styrka. Förra mobilisering kunde jag följa live över hela Ryssland, både privata filmer samt filmer statsapparaten rullade ut.
100 000 man gömmer man bara inte, vart skulle de finnas? Skulle inte deras mobilisering filmas längs ryska vägar/järnvägar?
Ryssarnas centrala förvar av stridsmateriell har inte minskat i tusentals, snarare hundratals.

Se Covert Cabals senaste släpp. Notera att hans estimat anger fordon i förvar och inte direkt brukbara.
https://www.youtube.com/watch?v=2PHUK6zkbpc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in