Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
När det gäller rex Military Summary och Weebunion så är deras rapportering kring frontrörelser nästan exakt samma somm den här Deepstate map som används av seriösa västerländska ukrainavänliga käller.
Jag ser inte Military Summarys spekulationer om vidare utveckling av kriget som intressanta för min del utan tittar på honom mest som nyhetsförmedlare.
Tycker till exempel denne Willy OAM som är Nato-vänlig rapporterar ungefär samma saker men gör det senare eftersom han inte kan följa det som står på ukrainska/ryska.
Sedan november har Ukraina varit stilla eller defensiv och det är ju ganska naturligt att de som ser sig som propagandister och de som ser sig som nyhetsförmedlare blir tydligt skilda åt om de har hjärtat på Ukrainska- eller Nato-sidan. Det finns ju tyvärr en hel del som håller på, antagligen på båda sidor, med nyhetsförmedling som har inte så lite intresse av att tjäna pengar. Vissa - som Grägg och Wilderäng mest att tjäna pengar. Hela deras liv verkar vara inriktat på detta både före och efter kriget börjat.
Du avfärdar de som hänvisar till Ukrainas rapporter samtidigt som du hänvisar till Dima som läser upp rapportering direkt från ryska MoD. Han tar tex aldrig upp ryska förluster.
Tex tog du själv upp siffran på 15000 soldater i Bakhmut, borde du inte vara mer försiktig med sådana påståenden?
Borde man inte rent generellt ta båda parters rapportering med en gigantisk nypa salt?
Willy mm. är väl okej källor men man bör se dem mer som kommentatorer med erfarenhet inom vissa relaterade områden.
Wilderäng har väl själv uttalat sig som opinionsbildare så inte direkt förvånad över att han rapporterar väldigt ensidigt här också.
Försiktighet är väl det jag skulle förorda överlag i såna här situationer. Du verkar överlag väldigt mån om att pissa på Ukraina. Kan/har ryssarna gjort något fel i denna konflikt?