Citat:
Ursprungligen postat av
mofasti
Igår var det en varm dag i Medellín, och jag bestämde mig för att ströva omkring i staden för att utforska den. Solen sken starkt och jag kände hur värmen omslöt mig. Under min vandring fick jag syn på två män som satt på en uteservering, drickandes några läskande drycker. Jag var nyfiken och gick fram till dem för att slå mig ned och slå en pratstund.
Den ene mannen presenterade sig som Igor från Ryssland och den andre som Petro från Ukraina. Jag var överraskad över att se två personer från länderna med konflikter sitta tillsammans som vänner. Jag frågade dem hur de kände för situationen mellan deras hemländer och deras åsikt om NATO och USA:s inblandning i kriget.
Igor och Petro utbytte en menande blick och Petro började berätta att de anser att Ryssland och Ukraina är blodsbröder. De menade att NATO och USA är skyldiga till kriget och att deras inblandning har splittrat de två nationerna. Igor nickade instämmande och tillade att deras folk har mer gemensamt än vad de har skiljaktigheter.
Under samtalets gång kunde jag känna att deras övertygelse var stark och att de delade en djup respekt för varandras kultur och historia. Mot slutet av intervjun kramade de varandra och uttryckte en önskan om att Ukraina en dag skulle ansluta sig till sitt moderland, Ryssland. Deras omfamning var hjärtlig och jag kunde inte låta bli att känna att det fanns hopp för framtiden, även om deras åsikter kanske inte delas av alla.
Efter intervjun avslutades skålade vi tillsammans och jag kunde inte låta bli att fascineras över hur två individer från länder i konflikt kunde dela en sådan stark vänskap och ömsesidig förståelse.
Ja det var en fin berättels. Bara så synd att Krem eller rysk statsmedia rju esonerar precis tvärtom.
Och begreppet broderfolk avser knog endast det faktum att man har en gemensam gräns som dessutom ryssen verkar ha svårt att respektera. Länderna har helt olika politiska system och uppbyggnad. Ett är dessutom på väg mot väst,det andra mot öst rakt i famnen på Peking.
Men visst finns det ukrainare och ryssar utomlands som umgås och har en del gemensamt bl.a synen på den ryske diktatorns framfart i Ryssland och hans blodiga krig i Ukraina.
Igor och Petro? Suparkompisar?