2019-10-19, 11:19
Medlem
Kul att se Gokväll i SVT1 igår. Hirdwall var en av de tre som blev bjuden på fredagsmiddag av en yngre förmåga; Johan Hedenberg. Hedenberg nämnde att han träffar Hirdwall någon gång i kvartalet för lite snack (och mat? minns inte). Hedenberg beskrev Ingvar H. som väldigt empatisk, känslig och uppmuntrande.
Citera
2019-10-19, 14:44
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Kul att se Gokväll i SVT1 igår. Hirdwall var en av de tre som blev bjuden på fredagsmiddag av en yngre förmåga; Johan Hedenberg. Hedenberg nämnde att han träffar Hirdwall någon gång i kvartalet för lite snack (och mat? minns inte). Hedenberg beskrev Ingvar H. som väldigt empatisk, känslig och uppmuntrande.

Hoppas att Johan bjöd Ingvar på en rejäl stänkare.
Citera
2023-01-08, 23:09
Medlem
Den dagen han går bort kan jag lova att många kommer att ta en stänkare.. Nästintill jag tror många kommer att klä ut sig som grannen i beck.
Citera
2023-01-16, 10:12
Medlem
Vilka har han haft förhållande med?
Citera
2023-01-16, 10:32
Medlem
Han va bra i potatishandlaren när han putte på Lassgård när han satte på dottern.
Citera
2023-01-16, 20:45
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Han var bäst när han var med i Mannen på Taket. Inte tänkte han då att han 20år senare skulle spela Martin Becks granne.
Citera
2023-04-07, 22:52
Medlem
Silltunnas avatar
Nu är han död.
Citera
2023-04-07, 23:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Nu är han död.

Neeej

Han har tagit sin sista stänkare.
Citera
2023-04-07, 23:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Skådespelaren Ingvar Hirdwall död

Skådespelaren Ingvar Hirdwall har avlidit, uppger hans agent för TT.

Hirdwall varit verksam vid Dramaten och Göteborgs respektive Stockholms stadsteatrar. Dessutom har han gjort ett stort antal roller på film och tv, där "grannen i Beck" kanske är mest uppmärksammad.

1981 vann han en guldbagge för bästa skådespelare i filmatiseringen av PC Jersilds "Barnens ö" och 2004 vann han ytterligare en för bästa manliga biroll i "Om jag vänder mig om".

Ingvar Hirdwall blev 88 år gammal.

Lite tråkigt ändå om det är så att han är mest känd för "grannen i Beck". Det var ju en ren lustifikation, en kuf som fladdrade förbi. Men visst, det blev ju många filmer och inte minst repliken "Vill du ha en stänkare?" har satt sig hos folk.

Själv minns jag honom i rollen som den vidrige styvpappan Stig i "Barnens ö", där han tvingar Reine att säga "Jag är en äcklig liten råtta" för att få femtio spänn. Han var bra på att spela den sortens karaktärer, den gode Hirdwall.
Citera
2023-04-08, 06:20
Medlem
R.i.P för Ingvar Hirdwall.
Som hade många strängar på sin lyra, "Mannen på taket" till "Grannen i Beck" mfl.
https://www.expressen.se/noje/skades...-hirdwall-dod/
Senast redigerad av sveavegen 2023-04-08 kl. 06:27.
Citera
2023-04-08, 07:27
Medlem
I tv-serien 'Babels Hus' som handlar om sjukvården och bygger på PC Jersilds roman med samma namn, och kom i slutet av 70-talet, spelar han Carl-Gustaf Lindstedts son. Jag tyckte Hirdvall var sååå snygg (han var några år äldre än min egen pappa, men det kan inte hjälpas). Kunde definitivt varit mitt "frikort".
Citera
2023-04-08, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Hur är han som person? Har någon träffat honom i affären exempelvis?

Bodde grannar när våra döttrar var små. Han var "som vem som helst", trevlig, enkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in