2023-04-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När åklagaren frågade JJ hur länge MH höll ner armarna, så blev svaret att hon inte mins. Däri ligger en svaghet som jag tror att rätten kommer tvingas väga in.

Det är inte brottsligt att avvärja ett strypgrepp. Tiden är avgörande där.

Tiden är inte alls avgörande, det är handlingen i det scenariot du nämner.
Hade hon agerat genom att ta bort bådas händer och avbryter det hela så hade hon varit oskyldig.
Om hon då enbart tar bort Toves händer men låter JJs händer vara kvar så är hon medbrottsling.
Citera
2023-04-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon kan möjligen vara narcissist. Just det här att ingen får vara med en kille som hon tidigare har legat/varit tillsammans med känns som ett narcissistiskt drag. Killen är då i Johannas regelbok märkt som Johannas, och hennes kompisar ska följa hennes egenuppfunna regel att ingen får röra nåt som har varit Johannas. Egot talar, ”han är min även om jag inte vill ha honom.” Själv får hon givetvis gå vidare men hon accepterar inte att exet går vidare. Man struntar inte i Johanna. Man har det inte bättre utan Johanna.

Där tror jag som du, plus att om nån kompis har sex med ett av hennes ex så kanske det framkommer att nån annan är bättre i sängen än J, och det tål hon inte. Tror inte hon vill riskera att bli jämförd med nån hon känner.
(Blir ju inte heller många killar kvar i Vetlanda till dom andra om hon ska paxa alla, och om ryktet som promiskuös stämmer.)
Citera
2023-04-07, 22:08
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att MH gjorde som ett barn, när det var jobbigt: Höll för öronen.

Hoppas hon åker in på livstid. Farligt att ha en sån gå lös , vem vet vem hon träffar och blir tvingad att göra något brottsligt. Sen kommer hon ju inte ihåg och kan berätta heller......mycket farlig människa !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror att MH gjorde som ett barn, när det var jobbigt: Höll för öronen.

Så kan hon också ha gjort, hon var medveten men ville inte veta av det.

Skulle tippa på att rätten går på att hon är 18år och är inget barn så därför blir det en dom för hennes del.

Hade hon gjort på detta vis och sedan haft ett utlåtande från RMV som stödjer hennes agerande så hade det nog blivit lindrigt straff, väldigt långt bort kanske även gått fri från den delen.

Notera att detta är ifall det skulle ha gått till på det viset, det är inget vi vet.
Men det kan mycket väl vara en rimlig teori.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När åklagaren frågade JJ hur länge MH höll ner armarna, så blev svaret att hon inte mins. Däri ligger en svaghet som jag tror att rätten kommer tvingas väga in.

Det är inte brottsligt att avvärja ett strypgrepp. Tiden är avgörande där.

Det säger ingenting att J inte minns tiden
Jag tror inte att J satt och klockade hur lång tid M höll händerna
Hon var säkert upptagen med strypgreppet och att T inte sparkade
Senast redigerad av Anedin 2023-04-07 kl. 22:11.
Citera
2023-04-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast JJs egna bror har sagt att hon är mycket manipulativ, och lite andra saker i förhöret om jag inte missminner mig.

Sedan har jag funderat mer på varför JJ flyttar hemifrån till egen lägenhet när hennes bror, som är äldre bor kvar hemma? Visserligen bara en åldersskillnad på ca 2 år, men ändå.......

N hjälpte sin pappa mycket med gården medans hans syster var mer för att festa. Så det är nog anledningen till att han bodde kvar hemma och inte J.
Citera
2023-04-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
N hjälpte sin pappa mycket med gården medans hans syster var mer för att festa. Så det är nog anledningen till att han bodde kvar hemma och inte J.

Att JJ dessutom har husets finaste rum men inte bor där för att "det är för kallt" tyder ju på att hon styr och ställer i familjen också.
Citera
2023-04-07, 22:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Fast det var ju en "ny" grej som du tog upp, alltså en sak du kom på som "stack ut".

Förklaras enkelt med mytomani och att JJ var den enda som hade personkontakt under natten.

MH har ju varken varit på donken eller träffat på grannar i trapphuset, vi vet inte vad MH skulle ha sagt om det var hon som stötte på någon annan person.

Men vi vet att JJ är en van lögnare.
En berättelse med mer detaljer låter ju mer trovärdig.
MH är inte en mytoman och då låter man mer "efterbliven" och kör med en enkel taktik såsom "jag sov" "vet inte" "har inte hört".

Båda ljuger men på sitt egna sätt, både förhörsledare, advokater och nämndemän i rätten har sett båda dessa personligheter många gånger i rätten och vet hur de fungerar.

En sak att tillägga är att det är just i detta skedet när en mytoman presenterar sina "detaljerade lögner" som det är som farligast att konfrontera dem, deras hjärnor är i full gång med att snabbt försöka komma på snabba förklaringar eller följdlögner att det oftast blir en aggressiv attack när deras ord tar slut genom en konfrontation.

Den andra personligheten brister oftast ut i gråt när de får slut på ord, alltså ingen aggression.
Jag tycker inte Js ordflöde förefaller sina, inte ens vid konfrontation. Hon levererar på studs eller i den hastighet som hon tror verkar mest trovärdig.
Citera
2023-04-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast JJs egna bror har sagt att hon är mycket manipulativ, och lite andra saker i förhöret om jag inte missminner mig.

Sedan har jag funderat mer på varför JJ flyttar hemifrån till egen lägenhet när hennes bror, som är äldre bor kvar hemma? Visserligen bara en åldersskillnad på ca 2 år, men ändå.......
Stämmer verkligen det där?
Jag måste ha missat det i såfall
Jag läste i förhör att J bror sa att han tyckte systern var konstig

Känns som att du lagt till en hel del
Citera
2023-04-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

De sammstämmiga uppgifterna kommer väl dock från de två misstänkta och styrks väl inte av andra "bevis" än deras egna ord? De har ju haft tiden innan gripandet att prata ihop sig osv. Det som var i fokus i den här (lite urspårade) diskussionen var väl hur förflyttandet gått till, om det är möjligt att M kan ha missat kroppen när hon (påstår sig) ha gått på klo samt hur snabbt det är rimligt att två tjejer kan ha flyttat T's kropp.

Det är är snarare tvärtom så att de bevis som finns stöder deras samstämmiga uppgifter och det finns varken bevis eller indicier som motsäger dem.
Citera
2023-04-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Att JJ dessutom har husets finaste rum men inte bor där för att "det är för kallt" tyder ju på att hon styr och ställer i familjen också.

Det hade jag missat. Ja verkligen.
Citera
2023-04-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
MH var ju bl a med på inbrottet i ödehuset.

Inbrottet i ödehuset var väl inte så mycket en av Js vendettor, som det var en gemensam "spännande" grej. Inte alls en sådan sak som det jag uttalade mig om.

J och M har säkert gjort en massa dumheter ihop. Det är inte samma sak som att J har fått M att göra sitt dirty work.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in