2023-04-07, 17:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, just ”vad håller du på med?” ska ha yttrats första gången av M på Nöjet.

Troligen är det den meningen som J plockade fram när hon ljög om vad som hände i badrummet.
Och M flikade in Js "frös till is" under rättegången.
Citera
2023-04-07, 17:29
Medlem
Matamatas avatar
.
Senast redigerad av Matamata 2023-04-07 kl. 17:32.
Citera
2023-04-07, 17:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Inget speciellt att hon sa så, en mytoman ljuger oftast detaljerat för att det ska låta trovärdigt.
De har gjort så hela livet och är vana vid det, det går på rutin för mytomaner att ljuga och slänga in lite extra detaljer i nästan varje mening för att förstärka känslor och uttryck.
Jo, i jämförelse med vad M ljög om stack det ut. M ljög för att skydda sig, J ljög om allt, stort som smått.
Citera
2023-04-07, 17:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Alltså... bristen på avvärjningsskador på MH bevisar ju ingenting, det väger ju inte lika tungt som att inget dna ifrån MH hittats på TT t ex.

Det handlar inte om bristen på avvärjningsskador på just MH.
Det handlar om bristen på några avvärjningsskador överhuvudtaget både på JJ och MH.

Ts kropp var buren, släpad, bränd två gånger och hade legat utomhus under oktober månad i 16 dygn. Kroppen var svårt sargad, bränd, mask- och djurangripen.

Varken DNA efter JJ eller MH kunde hittas på ytan av Ts kropp.
Om T hade rivit eller klöst sina angripare - vilket alla som strypmördas vid medvetande försöker göra, precis som man också försöker sparka med benen och åla sig - hade det sannolikt funnits nagelavskrap under Ts naglar. Nagelavskrap som just är skyddat av nageln ovanpå under veckorna kroppen ligger skogen.

Ts händer var inte uppbrända eller kraftigt skadade av djurangrepp, naglarna var intakta. Men inget DNA från någon annan återfanns under hennes naglar. Hon har därför rimligen inte kunnat försvara sig med händerna. JJ var barbent, hade JJ hållit fast Ts händer med sina ben borde T lyckats riva och klösa någonstans. Det borde funnits rivmärken på JJ och hudavskrap med DNA från JJ under Ts naglar.

Den rimligaste förklaringen till att T troligen enbart lyckades sparka vilt med benen och åla, men inte försvara sig med händerna, är att hennes armar/handleder/händer hölls fast hårt av någon ytterligare person under mordtillfället.
Att MH höll fast Ts händer medan JJ hade sina händer runt Ts hals och ströp henne.
Senast redigerad av coli 2023-04-07 kl. 17:50.
Citera
2023-04-07, 17:45
Avslutad
Det var någon som hävdade tidigare att M sagt att J ensam släpade T in i skogen. Det stämmer inte. Från Ms förhör den 2/12:

Citat:
GK: Hon var i baksätet. Så hon var fortfarande i baksätet när Johanna gjorde det, Ok.
Ja. När det hade hänt då, att Johanna hade satt på det på det här sättet som du säger,
vad hände sedan?
Ja sen så släpade Johanna ut henne, eh, över grusgången, och sen så, sen så hjälpte jag till att
lyfta in Tove i skogen.

Hur gick det till?
Eh, ja, Johanna tog eh, ja men armarna liksom den, överdelen, och jag tog bakdelen, eh.
GK: Och hur är det där att lyfta in henne i skogen, hur långt in lyfter ni henne?
Eh,
GK: Jag vet att det där kan vara en svår fråga!
Ja, det är inte precis i utkanten, eh, jag vet inte, inte jättelångt, jag vet inte riktigt, eh, några
meter tror jag.
Från vägen, från bilen menar du då eller?
Mm
Citera
2023-04-07, 17:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Skadan djupt in på Toves ena ögat, som kan ha uppkommit genom en "tumme i ögat" medan hon levde, ger en förklaring på ett mycket troligt händelseförlopp.
Lyssna från 01:09:00.

Johanna kan mycket väl övermannat och skadat Tove själv.

Maja var en bricka i Johannas spel. Utbytbar, vilket hon visste om, därför undlät hon och underlättade/skyddade Johannas hämndaktioner.
Ingen vill vara ensam och Maja kände sig sedd, var någons "bästis".
Ett perfekt formbart offer för någon som Johanna, som fick henne att lyda minsta vink.

Man ska välja sina vänner väl.

Min känsla är att Majas delaktighet kan liknas vid A*nnika Ö*stbergs delaktighet, när pojkvännen dödade/avrättade två män, den ena en polis..

Fy fan. Då har sannolikt JJ tryck söner MHs ena öga.

Att övermanna genom att trycka in tummarna i ögonen ingår i militärutbildning i Mellanöstern. Vi har ett exempel här i Sverige där det praktiserades. (Moské)
Citera
2023-04-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det händelseförloppet har JJ hävdat både vid inledande förhör, dokumenterade i FUP, och i Tingsrätten. Har du noll koll?

Det var alltså, enligt JJ, MH som först tog struptag.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Alltså nu blir jag trött.. Om du inte orkar läsa och förstå vad det står i inlägg som du kommenterar. Så tryck då inte på kommentera.

”JJ beskriver att MH tog bort TTs händer från sin strupe när TT tog stryptag på JJ. Det faller inom nödvärnsrätten.”

Blir du trött på dig själv eller???

VART STÅR DET ATT MH TOG STRYPGREPP FÖRST??
Citera
2023-04-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det handlar om bristen på några avvärjningsskador överhuvudtaget både på JJ och MH.

Ts kropp var buren, släpad, bränd två gånger och hade legat utomhus under oktober månad i 16 dygn. Kroppen var svårt sargad, bränd, mask- och djurangripen.

Om T hade rivit eller klöst sina angripare - vilket alla som strypmördas vid medvetande försöker göra, precis som man också försöker sparka med benen och åla sig - hade det sannolikt funnits nagelavskrap under Ts naglar. Nagelavskrap som just är skyddat av nageln ovanpå under veckorna kroppen ligger skogen.

Ts händer var inte uppbrända eller kraftigt skadade av djurangrepp, naglarna var intakta. Men inget DNA från någon annan återfanns under hennes naglar. Hon har därför rimligen inte kunnat försvara sig med händerna. JJ var barbent, hade JJ hållit fast Ts händer med sina ben borde T lyckats riva och klösa någonstans.

Den rimligaste förklaringen till att T troligen enbart lyckades sparka vilt med benen och åla, men inte försvara sig med händerna, är att hennes armar/handleder/händer hölls fast hårt av någon ytterligare person under mordtillfället.
Att MH höll fast Ts händer medan JJ hade sina händer runt Ts hals och ströp henne.
Jag instämmer
Jag tror att det krånglas till för mycket med en massa konstiga saker
Rullman har en rimlig förklaring
till varför han anser att det är i samförstånd
Citera
2023-04-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, i jämförelse med vad M ljög om stack det ut. M ljög för att skydda sig, J ljög om allt, stort som smått.

Alltså inget märkvärdigt, är man mytoman så ljuger man om allt, även i andra sammanhang och de själva anser det som skitdetaljer som de inte lägger någon vikt vid.

ingen idé att grotta ner sig i något som troligtvis inte JJ ens minns och inget som har med brottet att göra.
Citera
2023-04-07, 17:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, hon ljuger för saker som hon har favör/fördel av. Hon ljuger för lärarna om att hon har gjort uppgifter hon inte gjort. Hon ljuger om var hon är och vad hon gjort för föräldrarna för att de inte ska hindra henne. Hon ljuger om hur Johanna är och vad hon gör för att föräldrarna inte ska försöka stoppa deras umgänge.

Hennes lögnmönster är att hon ljuger när hon har fördel av det, när hon kommer undan konsekvenser av sitt handlande såsom någons ilska eller förbud eller hinder i hennes väg. Jag tycker inte att det känns okaraktäristiskt för henne att hon skulle ljuga för polisen om sin inblandning i ett brott för att slippa eller reducera sitt straff.
Nej, det är möjligt att hon ljög även under rättegången. Att hon bokstavligen sov under mordförloppet låter inte särskilt troligt. För övrigt tror jag att hon var någorlunda sanningsenlig men utelämnade en del.
Citera
2023-04-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Ts händer var inte uppbrända eller kraftigt skadade av djurangrepp, naglarna var intakta. Men inget DNA från någon annan återfanns under hennes naglar. Hon har därför rimligen inte kunnat försvara sig med händerna. JJ var barbent, hade JJ hållit fast Ts händer med sina ben borde T lyckats riva och klösa någonstans. Det borde funnits rivmärken på JJ och hudavskrap med DNA från JJ under Ts naglar.

Detta hoppas jag att rätten också kommer fram till, att skadorna INTE är förenliga med en ensam gärningsman. Bra fört resonemang!
Citera
2023-04-07, 17:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Alltså inget märkvärdigt, är man mytoman så ljuger man om allt, även i andra sammanhang och de själva anser det som skitdetaljer som de inte lägger någon vikt vid.

ingen idé att grotta ner sig i något som troligtvis inte JJ ens minns och inget som har med brottet att göra.
Om du följt hela konversationen hade du sett upprinnelsen till min kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in