Men han sålde väl en bil? Det talades om det i fupen, jag kan ha missförstått (eller det kan snarare vara så att det var en lögn), men jag tror han sålde en bil och sen så hade han väl en till, kanske.
Man blir onekligen ledsen.
Han och flickvännen hade allt, bra lön , bra jobb och allt har raserats i ett swish.
Det kommer bli oerhört svårt för honom , för att inte säga snudd på omöjligt att komma tillbaka som läkare. I synnerhet som leg kommer förmodligen att dras in. Han kan säkert ansöka om nytt om 3 år om han uppvisar friskhetsintyg. Men sedan kam det ta stopp igen då nästan alla tar upplysning från ivo , sos och ev belastningsregistret.
Så det är nog bara kvar att söka på högskolan/univ. igen nån helt annan utbildning.
Vill påstå att det finns 3 kategorier utlandsläkare.
Den nya generationen 2005+ (”svenskar” som läst utbildningen utomlands för att de ej kom in i Sverige). Det är snarare regel än undantag att de inte är lika vassa som de som pluggat i Sverige. Sen finns det en normalfördelning i den differensen. Allan kanske var duktig rent teoretiskt/praktiskt men uppsvällt ego för att kompensera låg självkänsla blandat med psykisk ohälsa och självmedicinering som totalt spårar ur. Skulle inte bli förvånad om hans missbruk eskalerade efter gastric sleeve-operationen 3-4 år tidigare. När ett smalare utseende inte löser osäkerheten på insidan + trygghetsätande (matknarkande) försvinner som copingmekanism så öppnat det dörrarna för andra destruktiva beteenden. Exv opiaterna som till en början var tänkta att smärtlindrande postoperativt tillfälligt läkte själens sår..
Kategori 2: Old schoolarna, de från östblocket som kom till Sverige på 90-talet däremot är riktigt vassa.
Kategori 3: nyimporterade läkare (2000+) från Mellanöstern en mycket-mycket lägre nivå, oftast dem man misstänker ”köpt” sin utbildning.
Jävligt tragisk historia för övrigt. Citerar Rick James: ”Cocaine is hell’uva’drug”.
Vet inga detaljer om fallet, om zippåsar etc, menar inte att grotta ner mig i det heller.
Beroende är också en sjukdom, precis som depression. Depression behandlar vi med mer än ”ryck upp dig” och framförallt behandlas det. Samm gäller beroende. Det är därför vi har beroendecentrum och vård som går ut på att behandla det, oavsett om det är drog-, alkohol-, spel- eller annat beroende. Sen att denna grupp är kraftigt stigmatiserad och inte får vården de har lagstadgad rätt till, liksom många andra inom psykiatrin är också varför vi läser om tragiska självmord som kunde ha undvikits och om ”man med yxa på stan”.
Men det är inte hur vi vårdar människor med olika psykiska problem den här tråden handlar om. Du vet mycket väl att en spelmissbrukare som i desperation utför ett rån inte kommer få rättspsykiatrisk vård. Hur många deprimerade människor som begått något brott har fått rättspsykiatrisk vård tror du? Visserligen så går det under "allvarlig psykisk störning" om man lider av en depression med suicidtankar, men LRV utdöms nästan uteslutande vid väldigt svåra psykoser. Tror du det är få som uppger depression och suicidtankar i häktet tror du?
Jo, faktiskt.
Dock inte i Sverige men väl i Storbritannien och där huvudsakligen vid svåra smärtor och vid terminalvård.
'Diamorphine' (diacetylmorphine).
Från början också använt som ett helt suveränt medel vid svår hosta hos lungsjuka.
Men om det påträffades 170g heroin i bostaden, vågar jag nog slå fast att det knappast emanerade från ett läkemedelsföretag..
Man får planera in en flytt helt enkelt när det börjar närma sig slutet. Först har jag ett städat liv att sköta.
INTE ok att droger och ekonomibrott ger högre straff än sexualvåld och pedofilers tafsande. Blir så provocerad. Och läkaren får tillbaka sitt leg och kommer få nytt jobb på ny ort som vanligt.