2023-04-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja ja... du och de andra Nato-vännerna här på flashback är bättre och godare människor än vi ryss och ukraina vänner.

Jag bad någon nämna en ryssvänlig engelskspråkig bloggare. Sådant kan mycket väl finnas men jag har inte sett detta och bad någon länka till det.

Jag kan inte ryska nämnvärt och följer inte rysk statlig TV. Gör du?

Du har inte sett vad de säger på ryskstats tv då? Trots din fina ryska kräver du länk till engelskspråkiga proryssar. Duger inte de knappt svenskspråkiga avskummen på flashback?
Citera
2023-04-07, 08:43
Medlem
leachs avatar
Gårdagens partisanaktion i Melitopol får anses som lyckad

Equipment Russia transferred to Melitopol over 4 days explodes

"All of that cargo exploded that night. Now there’s nothing. This is how it’s been for the past two weeks. And this is causing panic among the occupiers," Fedorov said.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/7/7396827/
Citera
2023-04-07, 08:46
Medlem
Tror vatniks verkligen att det gör någon skillnad om de kan bevisa att Merkel sagt ditt eller datt?

Samma vatniks som säger att avtal ingångna innan Putin var president inte räknas....

Är det för dålig kvalitet på trollen?
Citera
2023-04-07, 08:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ja ja... du och de andra Nato-vännerna här på flashback är bättre och godare människor än vi ryss och ukraina vänner.
Jag bad någon nämna en ryssvänlig engelskspråkig bloggare. Sådant kan mycket väl finnas men jag har inte sett detta och bad någon länka till det.
Jag kan inte ryska nämnvärt och följer inte rysk statlig TV. Gör du?

Ja och du kommer att få se vår hänsynslösa rättfärdighet mot ondskan när vi rensar upp från er landsförrädare i Sverige också. Se fram emot ett nytt liv i ett fattigt sanktionerat Moskva. -Aldrig glömma, aldrig förlåta.

Ja jag följer rysk TV när det finns översättningar, jag kan inte ryska heller. Jag ser även vad ryssar säger om vad som sägs på deras TV. När de intervjuas på stan så försvarar de ofta sin folkmordsretorik med vad de hört på TV.
Citera
2023-04-07, 08:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Gårdagens partisanaktion i Melitopol får anses som lyckad

Equipment Russia transferred to Melitopol over 4 days explodes

"All of that cargo exploded that night. Now there’s nothing. This is how it’s been for the past two weeks. And this is causing panic among the occupiers," Fedorov said.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/7/7396827/

Vet man att det var partisaner och inte robotar/artilleri?
Citera
2023-04-07, 08:51
Medlem
Citat:
Apropå möjligt sönderfall och kollaps av Ukraina som du oroligt avfärdar när det gäller andra länders eventuella intressen så finns det en annan sak som verkligen borde tas på allvar av Nato.

Vid kuppförsöket 2014 var ju ukrainska extremnationalister en mycket betydelsefull kraft. Dessa som hämtar sin näring hos Bandera och de som samarbetade med tyskarna under kriget. I deras rörelse är rasismen stark mot andra folkgrupper. Dessa grupperingar har kanske inte vuxit så numerärt starka efter 2014 men däremot militärt och de har vuxit lavinartat, både militärt och numerärt under detta krig.

Alla ingredienser finns för ett inbördeskrig och olika miliser/svaga statliga trupper som strider mot varandra om makten likt andra länder där Nato varit framme, tex Irak och Libyen. Kan mycket väl bli ett uppstyckat land i det som blir kvar av Ukraina. Azov och Kraken är ju ungefär som att sätta vapen på NMR i Sverige och tusendubbla dem. :-)

De här dystra framtidsutsikterna för Ukraina tycks ju faktiskt väldigt många av de som nu flytt till västerlandet dela: Bara en minoritet av dem tänker återvända till Ukraina hur än kriget går. En fingervisning så god som någon om landets framtid. Kaos.
Nu är du allt pessimistisk i överkant. Du glömmer ju att över 80% av Ukrainarna står bakom sin folkvalde president och den politik han för. Så dessa små smygnassar som finns i alla länder men som vanligt är överrepresenterade i Ryssland och t.om har maktpositioner under den ryske diktatorn kan visserligen utgöra ett visst hot men inte orsaka systemkollaps ens för den gryende demokratin i Ukraina. Ukrainas väg mot väst och allt positivt det för med sig står ju fast så inte skall vi bekymra oss för dessa extremister som alltid dyker upp som gubbar i lådan i alla länder.

Kan du tänka dig ett fredligt Ryssland och vad det skulle innebära för ryssarna i allmänhet och resten av världen inkl det fria Ukraina i synnerhet. Vi får leva på hoppet och hoppas miserabla Ryssland någon gång hinner ifatt oss även på det moraliska, etiska och humanitära planet.
Citera
2023-04-07, 08:51
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vet man att det var partisaner och inte robotar/artilleri?

Säker kan man inte vara men enligt mina källor var det partisaner alt rökande ryssar.
Citera
2023-04-07, 09:08
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Välgjord undersökande journalistik om Rysslands "bästa av de bästa" The 331st Guards Parachute Regiment.

The heavy cost of a long war for Russia’s ‘best of the best’
The 331st Guards Parachute Regiment, regarded as "the best of the best" in Russia's armed forces, has been at the forefront of the main battles in the Kremlin's campaign against Ukraine.

Often called the Kostroma Airborne Regiment, it has been the subject of investigations by Newsnight since shortly after last February's invasion. These have revealed the price paid by the regiment and its home community.

https://www.youtube.com/watch?v=3KOod95OEh4

Har inte även detta regemente utsatt civilbefolkningen för krigsbrott?

Dum fråga egentligen eftersom de flesta av de ryska insatta trupperna i Ukraina har medverkat i krigsbrott.
Citera
2023-04-07, 09:10
Medlem
leachs avatar
Gårdagens förlustsiffror för homofederationen.
Tyvärr endast 480 avlivade, alkomarinerade sodomiter.

+480 men
+2 tanks
+3 APCs
+8 artillery pieces
+1 MLRS
+4 UAVs
https://twitter.com/NOELreports/status/1644233973868969984/photo/1
Citera
2023-04-07, 09:11
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, mycket knapphändig på grund av att han hållit på med ett annat projekt, en mer detaljerad rapport är utlovad senare.

Citat:
07.04.2023 uppdateringen. Mina uppdateringar de två senaste dagarna har blivit på hälft eftersom vi jobbat intensivt med Energy Front 2022 och Ecobarge. Vi diskuterar direkt med 2 rådgivare till Presidenten. Mera info om detta kommer senare.
Frontlinjerna står stilla, även i Bakhmut. Den aktuella riktiga situationen vet ingen. Även Deepstatemap var senaste natt tvungen att ändra sin karta, områden norr om staden var INTE under rysk kontroll. Så ni som sett kartan och reagerat att vi gått till motattack blir besvikna. Det förekommer så många falska videon på telegram att även erfarna kartuppdaterare blir lurad.
Hur som helst har vi inte dragit oss ur staden och turisternas förstärkningar ebbar sakta men säkert ut.
Jag skall i eftermiddag gå igenom alla rapporter jag fått de två senaste dygnen och återkomma med en mer detaljerad rapport.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-04-07, 09:12
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det smått makalöst välproducerade dokumentet över "T-shaped" har, som sig bör, även ett "behind the scenes" avsnitt ute Förmodligen 102:a på bollen men klart intressant för den som missat.

https://youtu.be/fifpgIJkxXA

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här är en video som förklarar hur ryssarna gör/vill göra i dessa små offensiver. Lite komplicerat men det verkar faktiskt så småskaligt som i den striden om den T-formade skogen. Offensiverna är med små grupper om en liten plats och inte stora pansartrupper som stormar fram i blixtkrig. https://www.youtube.com/watch?v=Yy1M0HC4yns

Rätt märkligt att ryssarna verkar sakna all support t ex artilleri som de borde ha.

Riktigt, riktigt illa att de bara lämnade till sitt öde och levande begravda.
Citera
2023-04-07, 09:21
Medlem
Ukrainska stridsvagnen slår ut ryska positionerna, Donetsksregionen.

Så här kan.man jobba med modernt pansar som Ukraina nu har. Se video.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ukrainska-stridsvagnen-slar-ut-ryska-positionerna/

Modern krigföring med modernt pansar kommer vi se mycket av från och med nu. Och det kommer att gå snabbt. Kul att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in