2023-04-07, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag sjukt trött, kan inte tänka.

Här nedan är en jättebra länk till Domarbloggen, som förklarar begreppet gemensamt och i samförstånd. känns inte om det räcker med att hon är medveten om vad som händer.

Jag uppfattar ( i min nuvarande trötthet) att det krävs uppsåt även där. Och där ser jag att det ser svårt ut att kunna bevisa att Maja har haft samförstånd med JJ, och att hon har haft uppsåt alltså.
Förutom att jag ser svårighetr i att bevisa att hon varit aktiv.

Domarbloggen:

"De olika medverkande kan dömas som gärningsmän, anstiftare eller medhjälpare."
//

"En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. "
//
"I fråga om medhjälp krävs uppsåt dels i förhållande till gärningsmannens (eller gärningsmännens) gärning, dels i förhållande till den egna medverkansgärningen."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

Ja, men man skulle kunna hävda likgiltighetsuppsåt. Då är hennes handlande inne på Nöjet väldigt besvärande för henne. Hon deltog i att få med TT, men var likgiltig inför effekten så helt handlingslös har hon inte varit i utvecklingen av händelseförloppet.
Citera
2023-04-07, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Nej, om person A håller fast person B samtidigt som person C stryper person B så spelar det ingen roll vad uppsåtet är. Person A ska då dömas för mord.

Jag tror notknapparn syftade till ett scenario där MH står och tittar på under mordet. D v s vaken men gör ingen aktiv handling.
Citera
2023-04-07, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Skadan djupt in på Toves ena ögat, som kan ha uppkommit genom en "tumme i ögat" medan hon levde, ger en förklaring på ett mycket troligt händelseförlopp.
Lyssna från 01:09:00.

Johanna kan mycket väl övermannat och skadat Tove själv.

Maja var en bricka i Johannas spel. Utbytbar, vilket hon visste om, därför undlät hon och underlättade/skyddade Johannas hämndaktioner.
Ingen vill vara ensam och Maja kände sig sedd, var någons "bästis".
Ett perfekt formbart offer för någon som Johanna, som fick henne att lyda minsta vink.

Man ska välja sina vänner väl.

Min känsla är att Majas delaktighet kan liknas vid A*nnika Ö*stbergs delaktighet, när pojkvännen dödade/avrättade två män, den ena en polis..

Bra jämförelse med A*nnika Ö*stberg.
Jag tänker att M "som bricka" kan ha varit precis lika delaktig som J påstår, som en slags Knutby-Sara Svensson. Det kan också ha varit så att hon inte var delaktig i fasthållningen men stod mer eller mindre passiv och tittade på under mordet, skäms för detta och därför inte vill erkänna det ens inför sig själv.

Medvetet eller ej så var det genialt med samsittningen med den andra häktade lite äldre kvinnan.
En moders- eller storasysterfigur för osäkra, omogna M som fick henne att inse att J inte varit "en riktig kompis".

Om M fick vistas i liknande kontext, isolerad med restriktioner med enbart en "förtrogen", lite äldre, någorlunda varm, livserfaren och inkännande tjej eller kvinna att prata med (intagen eller personal/psykolog) så tror jag säkert att hon skulle börja prata mer och mer.
På en avdelning kommer hon tyvärr ha fullt upp att skapa och spela en roll och hitta sin plats i den sociala hierarkin, anpassa sig till rutiner, relationer och arbetsuppgifter etc.

Det sociala samspelet i nuet är utmanande, uttröttande och rörigt för en tjej som M. Det kommer ta all hennes energi och hindra henne från att bearbeta och börja prata.
På en avdelning kan hon ljuga för att verka tuff eller för att passa in. Mycket troligt kommer en ny Johannatyp håva in henne och hon kommer få fullt upp med att lyda och serva. Ungefär som den dominanta Jonna Henningsson gjorde med Sara Lundblad på en kvinnoanstalt.

Synd att M inte kan sitta en längre tid på häktet eller en lugn isolerad miljö istället, så fler pusselbitar kan komma fram om vad som egentligen hände. Kanske har M faktiskt blockerat en del eller förnekar inför sig själv för att det är jobbigt att minnas.
Senast redigerad av Firesnake 2023-04-07 kl. 07:24.
Citera
2023-04-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Som jag sa till franska drottningen: jag har flyttat hundratals döda kroppar. Slappa och stela. Tunga och lätta. Varav många från just badrum. Utan hjälpmedel. Det är inte riktigt som att flytta en skyltdocka.

Du svarade dock inte på min fråga som löd: Hur lång tid tror du att det tar att släpa (inte bära) en kropp till förrådet som var precis utanför JJ.s dörr.

En kropp som väger x antal kg blir ju inte tyngre för att den är död. Däremot väldigt "ostyrslig" kan jag tänka mig. Men att ta tag i armar/händer och DRA ut kroppen, uppskattat 5 meter kan, som jag ser det inte ta lång tid (på plan yta).

Dessutom har de ett lik som de inte behöver visa vördnad för (som jag hoppas och tror att du har i ditt ämbete).
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-04-07 kl. 07:38.
Citera
2023-04-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Blir man strypt sänks medvetandet.

Jösses vad du håller på...
Det var ju du som drog upp munkavle helt obsolet . . .Jösses vad du håller på...
Citera
2023-04-07, 07:57
Medlem
Domen sker nästa vecka ?
Citera
2023-04-07, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan bekräfta det du skriver iom att jag själv har gjort samma sak under mer än 25 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja jag har gjort detsamma och det är inte nåt man lite snabbt konkar iväg med. Det är tungt som fasiken, folk förstår inte riktigt det.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Stämmer. En död kropp är nästan ohanterbar. Känns bra mycket tyngre än den egentligen är. Man måste vara två för att ta hand om den (i sitt yrke). Därför "tvingades" nog MH att vara med under förflyttningen av kroppen. Att JJ skulle klara att ta ut den själv är rätt otroligt. Hur många skottkärror med dynga eller höbalar hon än har burit i sitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du svarade dock inte på min fråga som löd: Hur lång tid tror du att det tar att släpa (inte bära) en kropp till förrådet som var precis utanför JJ.s dörr.

En kropp som väger x antal kg blir ju inte tyngre för att den är död. Däremot väldigt "ostyrslig" kan jag tänka mig. Men att ta tag i armar/händer och DRA ut kroppen, uppskattat 5 meter kan, som jag ser det inte ta lång tid.

Dessutom har de ett lik som de inte behöver visa vördnad för (som jag hoppas och tror att du har i ditt ämbete).

Tufsan: Jag tyckte det räckte att Zilver och Jess svarade på den frågan, här ovanför är deras citerade svar på mitt svar till dig och drottning Marie om du missade dem.
Och jag tyckte jag svarade på din fråga när jag skrev att en sån förflyttning sannolikt skulle mer än de 120 sekunder som påstods i det inlägg jag svarade på initialt. Men jag kanske missade att tagga dig där? (tror jag svarade drottningen).

Du kan vara helt lugn i att vi vet vad vi talar om och att vi vägt (pun not intended) in alla aspekter.
Du skriver vad du "kan tänka dig". Lyssna gärna på oss som har erfarenhet från fältet istället.
Lätt tröttsamt när du utgår från att vi/ jag inte räknat in alla tänkbara sätt som J ensam eller tillsammans med T kunnat flytta kroppen. Att vi/ jag därför måste få input från killgissande klubben.

Nej, det är inte "bara att dra i armarna" den uppgivna sträckan förbi uppgivna passager och fälla ihop kroppen som en badenbadenstol eller ihopfällbar barnvagn lite snabbt och stuva in i ett litet förråd. Naturligtvis går det. Men sannolikt inte på 120 sekunder. Det var min poäng. Tiden.

Som Zilver och Jess skriver så är det en lite annan sak att förflytta en död kropp än en levande.
Det finns naturligtvis undantag. (Lätta kroppar eller kroppar av medelvikt som stelnat i en hanterbar position). Men som Zilver skriver kan en död kropp bete sig lite ohanterbart och uppfattas ofta väga mer än sin vikt så att säga.

Senast redigerad av Firesnake 2023-04-07 kl. 08:11.
Citera
2023-04-07, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Domen sker nästa vecka ?

Den 19e april ska det vara satt.
Citera
2023-04-07, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
MH var ju bl a med på inbrottet i ödehuset.
Och på spraysabotaget mot bilen, och skrek och gapade med J på gatan på en tjej J var osams med. Hon hade också misstänkt detaljerade kunskaper om hur antändningsmaterialet till branden utan för TTs dörr såg ut. Och på tal om misstänkt detaljerade kunskaper - hon visste exakt hur det gick till i badrummet när TT överfölls, ner till att JJ knäade TT för att fälla henne.
Citera
2023-04-07, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, men man skulle kunna hävda likgiltighetsuppsåt. Då är hennes handlande inne på Nöjet väldigt besvärande för henne. Hon deltog i att få med TT, men var likgiltig inför effekten så helt handlingslös har hon inte varit i utvecklingen av händelseförloppet.
Med tanke på att hon visste att JJ hade ett hat mot TT, och att JJ tidigare anlagt en brand mot TT och systern, så var hon likgiltig för utfallet när hon var med på att lura in TT till JJ.
Citera
2023-04-07, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tufsan: Jag tyckte det räckte att Zilver och Jess svarade på den frågan, här ovanför är deras citerade svar på mitt svar till dig och drottning Marie om du missade dem.
Och jag tyckte jag svarade på din fråga när jag skrev att en sån förflyttning sannolikt skulle mer än de 120 sekunder som påstods i det inlägg jag svarade på initialt. Men jag kanske missade att tagga dig där? (tror jag svarade drottningen).

Du kan vara helt lugn i att vi vet vad vi talar om och att vi vägt (pun not intended) in alla aspekter.
Du skriver vad du "kan tänka dig". Lyssna gärna på oss som har erfarenhet från fältet istället.
Lätt tröttsamt när du utgår från att vi/ jag inte räknat in alla tänkbara sätt som J ensam eller tillsammans med T kunnat flytta kroppen. Att vi/ jag därför måste få input från killgissande klubben.

Nej, det är inte "bara att dra i armarna" den uppgivna sträckan förbi uppgivna passager och fälla ihop kroppen som en badenbadenstol eller ihopfällbar barnvagn lite snabbt och stuva in i ett litet förråd. Naturligtvis går det. Men sannolikt inte på 120 sekunder. Det var min poäng. Tiden.

Som Zilver och Jess skriver så är det en lite annan sak att förflytta en död kropp än en levande.
Det finns naturligtvis undantag. (Lätta kroppar eller kroppar av medelvikt som stelnat i en hanterbar position). Men som Zilver skriver kan en död kropp bete sig lite ohanterbart och uppfattas ofta väga mer än sin vikt så att säga.

Kan intyga att en hundkropp, modell labbe á 40 kilo, som skulle lyftas upp från golvet, nerför trappor ut och in i bilen, efter avlivning i hemmet, var fruktansvärt tungt, med tanke på kroppens lealöshet, ostyrslig och ogreppbar.
Citera
2023-04-07, 08:24
Medlem
Dödsorsaken mycket väl formulerad av obducenten i rättegången. Slaktar totalt advokaten och hennes sagor om "ett lätt tryck under 10 sekunder" när hon förklarar att döden uppstår under fem faser som vardera tar flera minuter. Förklarar också att Johanna måste tryckt väldigt hårt för att skada just de partier där de ser skador. (För tekniskt för mig att förstå riktigt därav den enkla förklaringen här). Inte nog med det utan hon avfärdar totalt advokatens påståenden om att Tove dött av sina egna spyor (inte tillräckligt med föda i matstrupen och inte på något sätt blockerat tillräckligt för att dö av syrebrist). Döden har varit lång och utdragen och strypning är till hundra procent dödsorsaken och ingenting annat.

https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in