2023-04-06, 12:05
Medlem
Jag tror dock inte att drogerna är hela orsaken i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
6 barn tätt intill varandra och drogmissbruk - fungerar inte. Drogsuget tar över och då kan man inte ägna fulltid åt barnen, vilket krävs
Citera
2023-04-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Jag tror dock inte att drogerna är hela orsaken i det här fallet.
Inte hela orsaken, men de hjälper inte
Citera
2023-04-06, 12:14
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Det finns väl ingen normal välbalanserad person som går på narkotika ? Det måste ju fylla någon slags behov , varför gör man det annars. Alkohol och barn går inte heller ihop nej.

Funktionell, vad betyder det i sammanhanget ? Lyckas jobba 8 h per dag och att inte låta barnen svälta ihjäl ? Om det är kriterierna så finns det säkert.

Om man är förälder så har man 24 timmars jour, kan inte förstå hur det kan kombineras med droganvändning.
Det finns narkomaner med partners, barn och jobb där absolut ingen vet. Har träffat flertalet på avdelningar som hållit ihop i ett decennium utan att barnen deras vet. Nu kanske partnern i sådana fall har fått täcka upp. Förstår att det är en svår insikt för randoms med tanke på hur stigmatiseringen i landet ser ut.

Opioider och bensodiazepiner går att dölja rätt bra och även låga doser amfetamin. Klart att det fyller ett behov. Det gör alkohol enstaka helg också för annars skulle det väl vara meningslöst med alla substanser?? Funktionella narkomaner är dolda narkomaner.

Kanske vanligare att pappan kan dölja sådana saker då han inte föder barn. Föräldrar kan dock ha olika roller i föräldraskapet. I vissa parrelationer är den ena mer frånvarande pga jobb och den andra kanske tar mer ansvar hemmavid och med barnen. Du tror inte att den som är mer frånvarande skulle kunna gå på heroin och jobba över mm.?

Läsvärt: https://www.expressen.se/nyheter/qs/micke-skjuter-heroin-nar-han-lamnat-pa-forskolan/

Så allt är möjligt. Har själv gått på diverse utan att någon har fattat både i och utanför recept. Jobbat, studerat och haft partner med barn osv. utan problem. Problem uppstår av omständigheter som bryter mot kalkylen. Oförutsägbara händelser.
Citera
2023-04-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Det finns narkomaner med partners, barn och jobb där absolut ingen vet. Har träffat flertalet på avdelningar som hållit ihop i ett decennium utan att barnen deras vet. Nu kanske partnern i sådana fall har fått täcka upp. Förstår att det är en svår insikt för randoms med tanke på hur stigmatiseringen i landet ser ut.

Opioider och bensodiazepiner går att dölja rätt bra och även låga doser amfetamin. Klart att det fyller ett behov. Det gör alkohol enstaka helg också för annars skulle det väl vara meningslöst med alla substanser?? Funktionella narkomaner är dolda narkomaner.

Kanske vanligare att pappan kan dölja sådana saker då han inte föder barn. Föräldrar kan dock ha olika roller i föräldraskapet. I vissa parrelationer är den ena mer frånvarande pga jobb och den andra kanske tar mer ansvar hemmavid och med barnen. Du tror inte att den som är mer frånvarande skulle kunna gå på heroin och jobba över mm.?

Läsvärt: https://www.expressen.se/nyheter/qs/micke-skjuter-heroin-nar-han-lamnat-pa-forskolan/

Så allt är möjligt. Har själv gått på diverse utan att någon har fattat både i och utanför recept. Jobbat, studerat och haft partner med barn osv. utan problem. Problem uppstår av omständigheter som bryter mot kalkylen. Oförutsägbara händelser.

Jag är själv född och uppvuxen i en håla liknande Eslöv och har hamnat med människor av denna typ ett antal gånger på efterfester etc. De sticker ut, det kan man inte komma ifrån. Jag förstår inte att toleransen hos soc har varit så hög i det här fallet när de reagerar så hårt på fall me mycket liten eller kanske ingen problamatik alls.

Sex barn tätt är väldigt påfrestande och har man inte ekonomin och den psykiska stabiliteten så kan det kanske vara det som får det att slå runt helt.
Citera
2023-04-06, 13:18
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
6 barn tätt intill varandra och drogmissbruk - fungerar inte. Drogsuget tar över och då kan man inte ägna fulltid åt barnen, vilket krävs

Nu är det ju bara ett barn i barnaskaran som blivit utsatt (vad vi vet än så länge), dom andra barnen vill återförenas med föräldrarna.

Hur mycket ”fulltid” som ägnats åt dom andra barnen har inte framkommit, vet du mer så dela gärna med dig!
Bägge föräldrarna har varit hemmagående i alla fall, pappan har väl dock sporadiskt jobbat inom vård & omsorg var det någon som skrev här i tråden.

Hon har väl knaprat piller hemma?
Kan inte minnas att jag läst någonstans att hon ”hänger” i missbrukarkretsar.
Tvärtom verkar dom ju (enligt intervju med grannen) nästan aldrig lämnat hemmet.

Edit;
Precis som Dopamina säger;”Problem uppstår av omständigheter som bryter mot kalkylen. Oförutsägbara händelser.”
För övrigt instämmer jag i det hon säger, folk tror fortfarande att vara missbrukare är att ligga i rännstenen med sprutan i armvecket.

Det gäller att skylla på ”brukande vs missbrukande”.

Finns många idag som är fullt fungerande, helt ”vanliga” människor med familj, jobb, hobbies etc som tar *valfritt preparat* på helgen/då och då osv utan att utomstående har en jäkla aning om det.
Precis som vissa istället sveper en pava vin eller tar några groggar.
Med den skillnaden att det är lagligt och kan göras öppet utan att någon höjer på ögonbrynen åt det.

Jag tror inte heller droger är ”anledningen” till detta utan psykisk sjukdom.
Har läst om så många andra liknande fall (USA har ett par stycken), där föräldrarna både har/inte har brukat/missbrukat.
Ingen gång har det varit den utlösande faktorn eller anledningen till att barnet utsatts.
Senast redigerad av MissDecibella 2023-04-06 kl. 13:29.
Citera
2023-04-06, 13:23
Medlem
Jag spekulerar nu. Men kan det inte vara så att de sålt flickan till pedofiler. Peddona kan ha våldfört sig på henne med sadistiska inslag tex brutit armar och ben. Därav att föräldrarna inte sökt vård för skadorna. (Det finns ju dokumenterade gamla benbrott ) . Orsaken att sälja henne är då att finansiera sitt missbruk.
Flickan blir djupt traumatiserad och vill bli en pojke för att slippa övergreppen. Hon klassas som hjärnskadad av föräldrarna, som inte förmågan/ empati att förstå att flickans symtom beror på trauma. Flickan utvecklar självskadebeteende, som är vanligt vid sexuella övergrepp.
Flickan hotar att berätta vad som hänt och hon blir då bunden i tvättstugan utan tillräckligt med mat o dryck.
Flickan ger upp och försöker ta sitt liv med ättikan som hon hittar ovanpå tvättmaskinen.
Föräldrarna tar då flickan akut till Lunds Lasarett och där uppdagas hennes skador bla magsäck,benbrott,undernärd,skador i underlivet. Och socialtjänsten lägger en LVU och föräldrarna häktas.
Frågan här är nu, hur mycket har pappan vetat om detta? Mamman lär inte gå fri, men en smart försvarsadvokat kan hävda att pappan inte vetat om detta utan att allt är mammans fel.
Som sagt mina spekulationer. Tankar på det ?
Citera
2023-04-06, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Jag spekulerar nu. Men kan det inte vara så att de sålt flickan till pedofiler. Peddona kan ha våldfört sig på henne med sadistiska inslag tex brutit armar och ben. Därav att föräldrarna inte sökt vård för skadorna. (Det finns ju dokumenterade gamla benbrott ) . Orsaken att sälja henne är då att finansiera sitt missbruk.
Flickan blir djupt traumatiserad och vill bli en pojke för att slippa övergreppen. Hon klassas som hjärnskadad av föräldrarna, som inte förmågan/ empati att förstå att flickans symtom beror på trauma. Flickan utvecklar självskadebeteende, som är vanligt vid sexuella övergrepp.
Flickan hotar att berätta vad som hänt och hon blir då bunden i tvättstugan utan tillräckligt med mat o dryck.
Flickan ger upp och försöker ta sitt liv med ättikan som hon hittar ovanpå tvättmaskinen.
Föräldrarna tar då flickan akut till Lunds Lasarett och där uppdagas hennes skador bla magsäck,benbrott,undernärd,skador i underlivet. Och socialtjänsten lägger en LVU och föräldrarna häktas.
Frågan här är nu, hur mycket har pappan vetat om detta? Mamman lär inte gå fri, men en smart försvarsadvokat kan hävda att pappan inte vetat om detta utan att allt är mammans fel.

Min första tanke är att du sluta spekulera.
Citera
2023-04-06, 13:49
Medlem
Så jäkla hemskt och tragiskt bodde i grannhuset där de bor i Löberöd.
Citera
2023-04-06, 13:51
Medlem
Kan man med skador i underlivet mena tex sår som uppkommit efter långvarig vanvård?, att barnet sällan duschade/tvättade sig/bytte underkläder, små barn behöver ju hjälp med hygienen och i 7 års åldern kan man fortfarande behöva påminna om att de är viktigt att tvätta sig noga nedtill/hålla rent osv, byta kläder. Många barn kan dessutom slarva när dom torkar sig. Bor själv med ett 7 årigt bonus barn
Citera
2023-04-06, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65

Inte helt osannolikt.
Inget förvånar mig längre.
Citera
2023-04-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nu är det ju bara ett barn i barnaskaran som blivit utsatt (vad vi vet än så länge), dom andra barnen vill återförenas med föräldrarna.

Man måste komma ihåg att barn är de mest lojala som finns gentemot sina föräldrar, ÄVEN de som råkat illa ut - eller bevittnat våld mot andra. Det är mycket svårt för ett barn att gå emot sina föräldrar, att "förråda" de som faktiskt tar hand om dig / som ger dig mat ecc

Så man ska nog ta det lite lugnt med att säga säkert att alla de andra barnen har det toppen med de här föräldrarna...
Citera
2023-04-06, 14:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Oj, jag vet många eftersom Svensson och Sveriges definition av pundare är ganska omfattande. Att dra någon lina tjack då och då som förälder har ingen unge dött av. Men du kanske är en sådan som tycker att det är ok med vin till maten varje kväll och på helgerna men att knark är särskilt farligt?

Det är ganska bekräftat att det finns funktionella substansbrukare i Sverige av alla sorter med barn. Föräldrarna till det här barnet är sinnesrubbade av oklar orsak. Inbilla mig inte att dessa personer är normalt funtade och blev störda av knark och kan skylla ifrån sig på det för det är definitivt inte huvudorsaken. Mental ohälsa är långt värre än lite knark.

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvudet"
Johan Falk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in