2023-04-06, 11:02
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Nja, med tanke på att det uppges vara amfetamin. Och psykoser/paranoid är väldigt sammankopplat med amfetamin vid regelbunden användning.
Så absolut kan knarket ha sin förklaring.
Även om det knappast är den enda förklaringen. Utan en del av det.
Vet inte allt om hur barnet har behandlats men har själv blivit vanvårdad som barn och mina föräldrar var inte knarkare överhuvudtaget. Däremot blev jag knarkare men det är en annan story. Har därför umgåtts med en del narkomaner i mina dagar och de skulle aldrig göra något elakt mot ett barn eller sina egna barn. Undantaget är väl att inte orka ta hand om sina barn.

Dessa föräldrar verkar däremot vara störda på något gravt sätt. Om ungen skadas så där allvarligt lär det väl ändå föreligga en empatistörning, egna svåra trauman och en sadistisk läggning?

Tjackpsykos är väl oftast mer tillfällig och jag tänker att om knarket var orsaken borde alla barn ha blivit drabbade. Verkar inte heller som att föräldrarna gick på soc/bidrag och höll sig isolerade. Så om det var det psykoser borde någon annan ha reagerat i omgivningen tycker jag. Och båda föräldrarna kan väl inte ha psykos samtidigt? I och för sig är något störd kan inte narkotika göra den personen frisk. Så långt är det väl rätt att anklaga knarket.
Citera
2023-04-06, 11:10
Medlem
Jag skulle tro att det handlar om människor som lever på gränsen till psykiska sammanbrott / aggressiva utbrott, depression osv. En viss andel av befolkningen lider ju av PTSD också. Och så händer det saker som gör tillvaron mer pressad. Som att gå hemma mycket med sin familj under covid, kanske trångbodda, träffar inte så många andra osv Det är ju på det statistiska planet. Kommer hela populationen gå isolerade hemma kommer en viss procent få svårt att klarar av det. Det samma gäller väl om ekonomin blir allt mer snäv och detta sätter press på människor genom att stressen över det.
Sen har man ju drogmissbrukarna och där är väl risken för våld alltid överhängande.
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Jag har svårt att se korrelationen.
Citera
2023-04-06, 11:16
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Visa mig en pundare som är normal i skallen. Man ska inte ha hand om barn om man är narkoman.
Oj, jag vet många eftersom Svensson och Sveriges definition av pundare är ganska omfattande. Att dra någon lina tjack då och då som förälder har ingen unge dött av. Men du kanske är en sådan som tycker att det är ok med vin till maten varje kväll och på helgerna men att knark är särskilt farligt?

Det är ganska bekräftat att det finns funktionella substansbrukare i Sverige av alla sorter med barn. Föräldrarna till det här barnet är sinnesrubbade av oklar orsak. Inbilla mig inte att dessa personer är normalt funtade och blev störda av knark och kan skylla ifrån sig på det för det är definitivt inte huvudorsaken. Mental ohälsa är långt värre än lite knark.
Citera
2023-04-06, 11:19
Medlem
Du får ju förstå att de här föräldrarna är inte normalt funtade så du kan inte bedöma deras handlingar och motiv utifrån dig själv. Sådana här typer tror ju ofta de är så mycket smartare än alla andra. Kanske de tänkte de kunde måla upp det som en olyckshändelse. Ta barnet till sjukhus och skyll på en olycka. Sen ser ju läkarna barnets tillstånd och drar sina slutsatser. Kan också handla om bristande konsekvenstänk. Och grips av någon slags panik när barnet håller på att dö. Då plötsligt blir de rädda för vad som ska hända med dem själva. Knappast inte för barnets skull.
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Fast det är väl svårt att åberopa mordförsök när man åker in till sjukhuset med henne, syftet var ju då att rädda hennes liv. Det spelar ingen roll hur vidrig man upplever den här historien, man kan inte låta känslor ta över och kalla det för något det inte är.
Citera
2023-04-06, 11:24
Medlem
Håller definitivt med dig om att de förefaller störda på något gravt vis. Men våld i missbrukarkretsar är ju väldigt vanligt. Jag tror risken för det ökar ju längre man varit i sitt missbruk. När hjärnskadorna breder ut sig. Bråk mellan missbrukare var ju åtminstone förr det vanligaste mordmotivet om man ska tro Leif GW.
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Vet inte allt om hur barnet har behandlats men har själv blivit vanvårdad som barn och mina föräldrar var inte knarkare överhuvudtaget. Däremot blev jag knarkare men det är en annan story. Har därför umgåtts med en del narkomaner i mina dagar och de skulle aldrig göra något elakt mot ett barn eller sina egna barn. Undantaget är väl att inte orka ta hand om sina barn.

Dessa föräldrar verkar däremot vara störda på något gravt sätt. Om ungen skadas så där allvarligt lär det väl ändå föreligga en empatistörning, egna svåra trauman och en sadistisk läggning?

Tjackpsykos är väl oftast mer tillfällig och jag tänker att om knarket var orsaken borde alla barn ha blivit drabbade. Verkar inte heller som att föräldrarna gick på soc/bidrag och höll sig isolerade. Så om det var det psykoser borde någon annan ha reagerat i omgivningen tycker jag. Och båda föräldrarna kan väl inte ha psykos samtidigt? I och för sig är något störd kan inte narkotika göra den personen frisk. Så långt är det väl rätt att anklaga knarket.
Citera
2023-04-06, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosingen
Visa mig en pundare som är normal i skallen. Man ska inte ha hand om barn om man är narkoman.
I det här fallet spelar säkert droger en stor roll. Där skulle ha varit LVU på hela barnaskaran för länge sedan.
Citera
2023-04-06, 11:32
Medlem
Citat:
Förundersökningen kan inte slutföras inom föreskriven tid eftersom bl a den medicinska och tekniska utredningen inte är klar. Förlängning begärs därför till den 20 april kl 11. Skälen för restriktioner är desamma.
Citat:
J*asmine I*nkvist har gått med på detta.
Citat:
D*aniel I*nkvist har gått med på detta.

https://gofile.io/d/7BUNpr

.
Citera
2023-04-06, 11:34
Medlem
Citat:
Vad i helvete läste jag nyss..

Sluta skyll på knarket! Det där beteendet har inget med droganvändande att göra utan det är förmodligen ett resultat av personlighetsstörningar.

Jaa man kan knappast enbart skylla på drogerna. Isåfall skulle jag alla som tar olika preparat misshandla sina barn, visserligen händer det väl tyvärr allt för ofta och ingen person som missbrukar borde få ha barn i sin närhet... MEN detta är ett extrem fall och det krävs mer än droger för att plåga sitt barn på det viset, en psykisk störning helt klart vilket det iofs. Också visat sig att mamman lider av, dock inte till den graden att hon inte förstår vad hon gör stod det ju
Citera
2023-04-06, 11:36
Medlem
Citat:
Oj, jag vet många eftersom Svensson och Sveriges definition av pundare är ganska omfattande. Att dra någon lina tjack då och då som förälder har ingen unge dött av. Men du kanske är en sådan som tycker att det är ok med vin till maten varje kväll och på helgerna men att knark är särskilt farligt?

Det är ganska bekräftat att det finns funktionella substansbrukare i Sverige av alla sorter med barn. Föräldrarna till det här barnet är sinnesrubbade av oklar orsak. Inbilla mig inte att dessa personer är normalt funtade och blev störda av knark och kan skylla ifrån sig på det för det är definitivt inte huvudorsaken. Mental ohälsa är långt värre än lite knark.
Det finns väl ingen normal välbalanserad person som går på narkotika ? Det måste ju fylla någon slags behov , varför gör man det annars. Alkohol och barn går inte heller ihop nej.

Funktionell, vad betyder det i sammanhanget ? Lyckas jobba 8 h per dag och att inte låta barnen svälta ihjäl ? Om det är kriterierna så finns det säkert.

Om man är förälder så har man 24 timmars jour, kan inte förstå hur det kan kombineras med droganvändning.
Citera
2023-04-06, 11:37
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Håller definitivt med dig om att de förefaller störda på något gravt vis. Men våld i missbrukarkretsar är ju väldigt vanligt. Jag tror risken för det ökar ju längre man varit i sitt missbruk. När hjärnskadorna breder ut sig. Bråk mellan missbrukare var ju åtminstone förr det vanligaste mordmotivet om man ska tro Leif GW.
Ja, vissa drogbiverkningar kan säkert ge en och annan snedtändning. Men tror också att många substansbrukare har haft en sämre barndom. Misshandlade barn kan nog själva utsätta sina egna barn. Har för mig att det är en ganska hög procent som för vidare sin egen dåliga uppväxt. Nu är det lagstadgat att personer inte får typ slå sina barn men statistik innan dess borde ha visat på hög incidens.

Nu stod det i och för sig att mamman hade en allvarlig psykisk störning. Det är inte ovanligt att killen är en mes i sådana relationer som hellre går på barnen än att hamna i bråk med flickvännen. Finns väl en risk för att båda är rubbade men har svårt att tro det.

Vore intressant om någon vet omständigheterna kring föräldrarna och deras relation till varandra. Trodde typ inte det var sant när jag läste TS. Skolan borde ha reagerat. Hög frånvaro betyder någon närvaro. Det måste ha varit många kommunikationsmissar här.
Citera
2023-04-06, 11:51
Medlem
6 barn tätt intill varandra och drogmissbruk - fungerar inte. Drogsuget tar över och då kan man inte ägna fulltid åt barnen, vilket krävs
Citera
2023-04-06, 11:51
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfive
Jaa man kan knappast enbart skylla på drogerna. Isåfall skulle jag alla som tar olika preparat misshandla sina barn, visserligen händer det väl tyvärr allt för ofta och ingen person som missbrukar borde få ha barn i sin närhet... MEN detta är ett extrem fall och det krävs mer än droger för att plåga sitt barn på det viset, en psykisk störning helt klart vilket det iofs. Också visat sig att mamman lider av, dock inte till den graden att hon inte förstår vad hon gör stod det ju
Nä, precis. Kan tilläggas att narkomaner med taskig uppväxt och diagnoser kan snedtända men sådana människor är mer medvetna idag och medicinerar i högre utsträckning än förr. Det finns även en lag mot att begå våld mot barn, vilken människor är mycket medveten om idag och respekterar i högre utsträckning. Åtminstone etniska svenskar.

I detta fall verkar det vara systematiskt och utstuderat. Någon nämnde att de andra barnen tittade snett på ungen på bild och frågan är om inte syskonen har tvingats att vända sig emot det drabbade barnet? Att skolan inte märker kan bero på att mamman är övertygande och inställsam. Låter lite som typ antisocial personlighetsstörning och om det är kombinerat med uppmärksamhetssökande och vårdsökande så är det MBP.

Rent logiskt borde mamman bli rädd om ungen skriker och har ont men det verkar inte förhålla sig på det viset. Står mycket om mamman i TS men väldigt lite om pappans roll i det hela. Har dock inte läst alla sidor utan bara random. Skulle nog inte våga läsa en FUP i detta fallet. Det som oroar mig är skador i underlivet. Vad har hänt där liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in