2023-04-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Tycker inte jag verkar troligt, d v s att DE eventuellt har angett fel tidsangivelse p g a att DE tyckte det var pinsamt att DE inte kontaktade Polisen direkt när DE hörde dunsarna.

Tycker inte det är så konstigt om man inte direkt slänger sig på tfn och ringer Polisen om man hör "dunsar", men inget annat. DE hörde t ex inga höga röster eller skrik. Hörs "enbart" dunsar är det nog lätt att bli förbryllad, men långt ifrån säkert att man kopplar det till att det är en misshandel eller mord på gång.
Så kan det va.
Citera
2023-04-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Det fanns spår på TTs ena armbåge

Med spår syftade jag på avvärjningsskador på gärningsman.
Citera
2023-04-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med. Ena handen med fingrar var klämd och svälld - hur och när uppstod det?

Det vet man nog inte, vissa gissar att hon klämde den i dörren på väg ut från badrummet, vissa menar att skadorna kommer från att MH trycker hennes hand mot golvet, andra menar att hon ådrog sig den i fallet. Jag själv gissar på att man kanske haft ett knä över handen för att med hela kroppens tyngd hålla nere handen/armen.
Citera
2023-04-06, 12:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon är tvungen att säga så för att ha en rimlig chans att komma undan mord. Det är heller inte fakta, utan en uppskattad tid från två olika personer som J säkert lagt med i beräkningen.

Så länge ingen dom har fallit, så riskerar båda att drabbas av den andres avslöjanden. Som det ser ut nu kommer J få den hårdaste domen medans M faktiskt har en rimlig chans att komma undan 18 år-livstid.

När fallet tas upp i HR kan det se helt annorlunda ut. J kan dra tillbaks sitt erkännande och lägga över allt på M. Hon kanske inser att loppet är kört och berättar precis vad som hänt, vilket då troligen innebär att M också åker på livstid.

Iaf så uppfattar jag J som att hon faktiskt är ledsen för M skull men givetvis sin egen främst.
Jag påminns om Aileen Wuornos och Tyria More. Där Tyria sålde ut Aileen efter att dom åkt fast.
Om det nu är spelat eller äkta kan vara svårt att avgöra, men jag tyckte också hon lite verkade beklaga att M var med.

Sedan känner jag mig fortfarande inte övertygad om att M verkligen befann sig I badrummet under mordet.
KANSKE T och J började bråket utanför badrummet och att M då gick emellan, men avlägsnade sig när J fällde T (om hon nu gjorde det).
Citera
2023-04-06, 12:28
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det vet man nog inte, vissa gissar att hon klämde den i dörren på väg ut från badrummet, vissa menar att skadorna kommer från att MH trycker hennes hand mot golvet, andra menar att hon ådrog sig den i fallet. Jag själv gissar på att man kanske haft ett knä över handen för att med hela kroppens tyngd hålla nere handen/armen.
Finns det något klargjort/besked om den specifika skadan är post mortem (efter döden)?
Citera
2023-04-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om det nu är spelat eller äkta kan vara svårt att avgöra, men jag tyckte också hon lite verkade beklaga att M var med.

Sedan känner jag mig fortfarande inte övertygad om att M verkligen befann sig I badrummet under mordet.
KANSKE T och J började bråket utanför badrummet och att M då gick emellan, men avlägsnade sig när J fällde T (om hon nu gjorde det).

Men varför säger hon inte det iså fall? Blir ju konstigt att hon ska sick sacka sig igenom alla indicier genom att ljuga när sanningen är så enkel och oskyldig. När hon bara ljuger om dom saker som talar för hennes delaktighet på ett negativt sätt, så blir det svårt att tro på henne.

Om man tror att T var vid medvetande och att sparkljuden orsakats av T så måste man acceptera att det är i princip en omöjlighet för en människa att orsaka alla T s skador, samt att strypa henne utan att få några avvärjningsskador.

Mycket tyder på att T inte blev medvetslös, utan kampen pågick flera minuter. Och ja, jag har tjatat om detta. Men jag vill påstå att det är praktiskt omöjligt för en tjej att strypa en annan medveten tjej utan att få märken eller att offret skriker. Vill t.o.m. påstå att det att det är problematiskt även för 2 gm.
Citera
2023-04-06, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Vilka de? Missing People?
Har Polisen inte sett via JJ:s tfn att hon varit vid platsen där den döda kroppen hittades redan samma dag som T anmäldes som försvunnen?

Polisen.
Jag vet inte om jag missförstår din fråga.

Platsen för upptäckten av JJs whereabouts vid tiden 16/10-22 kl 04:25- 04:50 skedde vid exrahering av molndata i JJs mobil först 27/10-22 efter beslut om husrannsakan på distans av Rullman samma dag. Denna plats vara alltså den plats som Tove hittades på 2/11- 22.

A 153/87-88

"Insats som ledde fram till den aktuella platsen för den riktade
sökinsatsen
I samråd med undertecknad och åklagare Adam Rullman genomförde IT-forensikerna Henrik Adamsson och Marcus Erlandsson husrannsakan på distans kopplat till Johanna Janssons iCloud konto. Husrannsakan genomfördes genom anträffade inloggningsuppgifter som påträffats i telefontömningen av hennes beslagtagna mobiltelefon BG117078-1.
"

//
"Den rödmarkerade platsen som endast är benämnd Nye är den plats som blev
intressant för utredningen och sökinsatsen. Tiden då telefonen uppehållit sig
vid platsen 04:25-04:50 (ungefär) blev högst intressant då denna tidsperiod
var ett glapp i tidslinjen, och inte hade kunnat kartläggas närmare tidigare.
"

BG117078-1 är JJs mobil.

A 154/92
"Husrannsakan på distans
av Johannas Google konto"
//
"Datum och tid för beslut
2022-10-27 09:37
Beslutsfattare
Rullman, Adam"
Citera
2023-04-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Finns det något klargjort/besked om den specifika skadan är post mortem (efter döden)?

Skadan skall ha skett i livet.
Citera
2023-04-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men varför säger hon inte det iså fall? Blir ju konstigt att hon ska sick sacka sig igenom alla indicier genom att ljuga när sanningen är så enkel och oskyldig. När hon bara ljuger om dom saker som talar för hennes delaktighet på ett negativt sätt, så blir det svårt att tro på henne.

Om man tror att T var vid medvetande och att sparkljuden orsakats av T så måste man acceptera att det är i princip en omöjlighet för en människa att orsaka alla T s skador, samt att strypa henne utan att få några avvärjningsskador.

Mycket tyder på att T inte blev medvetslös, utan kampen pågick flera minuter. Och ja, jag har tjatat om detta. Men jag vill påstå att det är praktiskt omöjligt för en tjej att strypa en annan medveten tjej utan att få märken eller att offret skriker. Vill t.o.m. påstå att det att det är problematiskt även för 2 gm.

This! Håller med. Varför ljuga om hon inte var delaktig? Om hon befann sig utanför och hörde är det väl bättre att säga det än att trassla in sig med lögner.

Men båda ljuger i vilket fall.
Citera
2023-04-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har dock Johanna erkänt och bevisningen stämmer med hennes erkännandevad gäller brottet, förutom att skadorna som Tove har inte motsvarar det lätta och korta tryck som Johanna beskriver.

Man kan inte argumentera för att någon annan (Maja) också automatiskt ska frias pga av oklarheter om hon (Johanna) inte hade erkänt. Var och en måste bedömas på egen grund utefter den bevisning som finns med i åklagarens ansökan om stämning. Där tycker jag inte att åklagen ha haft med särskilt mycket som kan kallas "karaktärsbeskrivnng"?

Jag tycker att det finns väldigt mycket som man ändå kunde tagit med, som åklagaren valt bort. jag förmodar att han känner att han har på fötterna eftersom "mordbränningen" (skadegörelsen) mot Toves pappas hus där Tove och M*y bodde, är tillräckligt.

Men det finns en mängd vittnen (nu kanske inte så särskilt oberoende av varandra) som ändå kan berätta om vad Johanna sagt till dem. I några fall har det ju varit flera vittnen som har hört samma sak. Så för Johannas del ser bevisläget lite annorlunda ut än för Maja. Det är väl något som man mer skulle kunna kalla motivbild/hotbild som funnits mot Tove från Johannas håll.

Bevismäsigt ser det klent ut för båda vad gäller den tekniska biten, men det finns ändå "mordbränningen" som en egen åtalspunkt. Även sökningarna på Johannas dator är väldigt allvarliga eftersom de passar som hand i handske för brotten (utom råttgift då)

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
Jag har påbörjat min resa till att förstå gemensamt och i samförstånd, och det i skenet av giltighetsuppsåt. Pust...bara börjat.

Men slänger in några citat redan nu, trots att jag inte har hela bilden. Återkommer.

Domarbloggen, saxat:

"Hur straffas olika personer som tillsammans är delaktiga i ett brott?"

//
" Enligt den bestämmelsen ska inte bara den eller de som har utfört gärningen utan också annan som främjat gärningen med råd eller dåd dömas. De olika medverkande kan dömas som gärningsmän, anstiftare eller medhjälpare."
//
"För att någon ska kunna dömas som medgärningsman krävs i regel att personen deltar i det brottsliga handlandet, åtminstone mer perifert, och att agerandet utgör ett led i en gemensam brottsplan. Det krävs inte att varje medverkande känner till de närmare detaljerna i brottsplanen. Om genomförandet av ett planerat brott innefattar en arbetsfördelning mellan de medverkande kan de alltså alla dömas som gärningsmän. "
//
"Den som inte är att anse som gärningsman och inte heller som anstiftare döms för medhjälp till brottet, om han eller hon på något annat sätt har främjat gärningen med råd eller dåd. Det kan handla om till exempel skjuts till brottsplatsen eller uppmuntran till brottet."
//
"En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/
----------------------------------------------------------------------------

Eftersom man inte får citera så mycket så skriver jag lite från artikeln som är intressant för fallet med egna ord.

• "Straffrättsligt ansvar för medverkan kräver också uppsåt"
    När det kommer till medhjälp krävs uppsåt i förhållande till gärningsmannen brott och även i förhållande till sin egen medverkan.

• Man har inte skydlighet att ingripa mot någon annans brottslighet.
  • Om man medverkat efter att brottet avslutats kallas detta inte för medverkan. Däremot kan det utgöra ett brott i sig som är straffbart, som t ex i der här fallet, gravfridsbrottet.
  • Om det är flera som hjälps åt med ett brott kan flera anses vara gärningsmän, och även om inte alla eller ingen ensam gör hela brottet självständigt kan de bedömas vara gärningsmän för brottet.

Avseende:[*]Man har inte skydlighet att ingripa mot någon annans brottslighet.

- Det finns en skyldighet att ingripa mot någon annans brottslighet gällande vissa särskilt uppräknade brott, t ex mord, våldtäkt etc. Ett undantag från detta är om det finns en fara för en själv, vid ett ingripande.

Det innebär att MH hade ett långtgående ansvar att ingripa då hon hade en telefon, påringningar av grannen. Springa ut ur lägenheten. Larma 112. Sms:a sina föräldrar ljudlöst etc.

I Kode-fallet fälldes en person för just detta, trots att mobiler inte var lika vanligt på 90-talet som det är idag. Rätten ansåg ändå att han kunde larma. Att rätten i dagens digitaliserade samhälle där i princip alla har en telefon (jämfört med 90-talet) skulle resonera annorlunda har jag svårt att tro.
Citera
2023-04-06, 13:32
Medlem
Se nedan länk till en dom avseende hur TR, HR och HD resonerat avseende vittnesuppgifter från de inblandade.

https://lagen.nu/dom/nja/2009s149

Här kommer ett urklipp:

R.A., som i tingsrätten berättade att han gav tändaren till T.K. men vidare berättade att han gjorde detta innan de kom fram till Kerstinsgården, har i hovrätten helt förnekat att han gav tändaren till T.K. Han har inte kunnat ge någon förklaring till varför han ändrat sin berättelse. Även A.M. har ändrat sin berättelse och slutligen förklarat att han är ganska säker på att det var han som gav tändaren till T.K. T.K. har emellertid i hovrätten bestämt vidhållit sina uppgifter om att det var R.A. som gav honom tändaren. T.K. har gett intryck av att inför hovrätten vilja berätta sanningen och därvid även nämnt omständigheter som varit besvärande för honom själv. Att han vid polisförhör den 10 juni 2008 sagt att "R. inte gjorde något, utan han var bara med" föranleder ingen annan bedömning. Hovrätten anser att det kan hållas för visst att det var R.A. som lämnade över tändaren till honom.

Jag tror att rätten kommer att lägga större tyngd vid JJs berättelse då hon uppger många uppgifter som är väldigt besvärande för henne själv.
Citera
2023-04-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Kan detta vara sista samtalet med pojkvännen?
Vid samtalet 01:50 avrådde Albin Tove att gå hem till Johannas lägenhet; "för det blir bara bråk".
- Albin tyckte inte att de skulle ta det när de hade druckit
- Albin säger att han tyckte att det var en dålig idé eftersom tjejerna hade bråkat innan och att han inte litade på Johanna eller Maja.
- Han sa till henne att hon skulle höra av sig om det är något.

Nja, enligt uppgiften så hade samtalet handlat om att Tove var på väg hem, och att hon hade varit hos Johanna. Det skulle också varit 40 minuter senare än samtalet som handlade om att hon skulle gå till Johanna. Det är lite väl mycket som skiljer för att det skulle vara något missförstånd, tycker jag. Snarare så stämmer ju ingenting överens.

Ur FUP:
Citat:
Senaste kontakten var via telefon vid 02:30-tiden, med pojkvännen och då hade hon sagt att hon var på väg hem. Hon hade då sagt att hon varit hos en Johanna Jansson som bor på Storgatan 71, Vetlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in