2023-04-06, 10:20
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Du får ett sista svar trots allt. Du kan ge upp nu. GW skriver nämligen: De åker i riktning mot där de bor. Alltså i riktning mot, och inte hem utan där de bor.

Innan vi går vidare, ska jag först erkänna att jag hade fel om en GM, nämligen HMJ. Men jag hade rätt om BW. Han är en av GWs gubbar och den andra är Mikael Kjellqv*ist.

Det var där i sommarstugan på Dillö som BW sommaren 1992 var sambo med MK. Det är det som var så kännsligt när MK skrev i kommentaren till fotot från 1992 att de var sambos. Det är det som inte fick komma fram. De bodde inte i EM-huset utan ute på Dillö. Dit kom de ibland med båt från lilla hamnen på Ekudden. Och den båten användes när Helena dumpades i Vänern.

Nu hittar Ugglan och du säkert fler detaljer som ni påstår inte stämmer på GWs beskrivning men det här med riktningen (oavsett om man tog Ekuddenvägen eller Vikingavägen till lilla hamnen) och utanför Mariestad börjar ju stämma väldigt väl....plus allting annat som redan stämde på pricken på BW och MK.

Ska jag våga gissa att du tar fram den röda färgen snart igen?

Du kan försöka misskreditera mig hur mycket du vill. Alla som vill och har förmågan att förstå, har förstått nu!

Oavsett om man tog Ekuddenvägen eller Vikingavägen till lilla hamnen, så är det inte i riktning mot Dillö.
Citera
2023-04-06, 10:41
Medlem
Jo det är det! Titta på kartan. De tog inte färjan mitt i natten.
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Oavsett om man tog Ekuddenvägen eller Vikingavägen till lilla hamnen, så är det inte i riktning mot Dillö.
Citera
2023-04-06, 11:01
Medlem
Det var också ett bra försök. EM-huset är inte flyttat. MK och BW bodde inte där.
De bodde på Dillö tillsammans den sommaren. Det är inte så svårt…
Citera
2023-04-06, 11:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Ekuddenvägen söderut är nu "i riktning där man bor" till alla platser på jordklotet förutom själva Ekudden.

EM-huset är flyttat till Dillön, fast för att slippa koppla sig till tidigare pinsamma resonemang om Stockholmsvägen så kan man ha droppat själva begreppet.

Att foto på MiKj m.fl. som just har sett på fotboll, visar dem i MiKj:s stora hörnsoffa bekymrar inte trådförvillarna alls. Vi får snart höra att MiKj tagit med sig just den här soffan för att BW:s pappas soffa var för liten eller också är just detta enda foto tagit i MiKj:s lägenhet, undantaget som bekräftar regeln.

Här är fotot där MiKj berättar om soffan:
https://imgbb.com/H4bd4b9

Trådförvillarna har nu börjat skruva på sin teori för att få den att passa in på GW:s text. Tolkningarna blir mer och mer skruvade. Den senaste skruvningen, att BW bodde på Dillön, är mitt förslag som de köpte rakt av. Deras desperation lyser som ett bålverk! Kul att se deras teori rasa framför ens ögon. Men eftersom självaste GW stött den så finns det ingen återvändo.

Här ser ni inlägget där jag ger trådförvillarna ett tips på hur de kan rädda sin teori:
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Eftersom GW:s beskrivning inte stämmer på BW så måste Skvagg hitta på en lösning som får det hela att stämma lite grand. Eftersom BW har tillgång till sommarstuga på Dillön så kan Skvagg skruva det till att "de åker hem" egentligen betyder "de åker till BW:s pappas sommarstuga".

Kan man tänka sig att "Thord" som så desperat försöker försvara MiKj och BW skriver i tråden hur det "egentligen" låg till. Jag måste haft en riktigt dålig dag... Eller också är jag jäkligt mycket smartare än trådförvillarna när jag räknar ut deras nästa drag. Att desperationen i tråden är uppenbar inser nu var och en, men är det jag och Ugglan som är desperata eller trådförvillarna?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-06 kl. 11:45.
Citera
2023-04-06, 11:48
Medlem
Seriös thord? Du har problem. Fotot är taget i MKs lägenhet. Ingen som påstått något annat. Men under sommaren bodde BW och MK ute på Dillö. Vilken slump att det inte kommit ut i tråden när det är så många som säger sig vilja lösa brottet!
Citat:
Ekuddenvägen söderut är nu "i riktning där man bor" till alla platser på jordklotet förutom själva Ekudden.

EM-huset är flyttat till Dillön, fast för att slippa koppla sig till tidigare pinsamma resonemang om Stockholmsvägen så kan man ha droppat själva begreppet.

Att foto på MiKj m.fl. som just har sett på fotboll, visar dem i MiKj:s stora hörnsoffa bekymrar inte trådförvillarna alls. Vi får snart höra att MiKj tagit med sig just den här soffan för att BW:s pappas soffa var för liten eller också är just detta enda foto tagit i MiKj:s lägenhet, undantaget som bekräftar regeln.

Här är fotot där MiKj berättar om soffan:
https://imgbb.com/H4bd4b9

Trådförvillarna har nu börjat skruva på sin teori för att få den att passa in på GW:s text. Tolkningarna blir mer och mer skruvade. Den senaste skruvningen, att BW bodde på Dillön, är mitt förslag som de köpte rakt av. Deras desperation lyser som ett bålverk! Kul att se deras teori rasa framför ens ögon. Men eftersom självaste GW stött den så finns det ingen återvändo.
Citera
2023-04-06, 12:10
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Nu är det ju ändå så att GW har större insyn i ärendet än vi på forumet har. Många i tråden fäster stor vikt vid vad han skriver. För diskussionens skull är det därför viktigt att belysa vad han faktiskt säger:

- gärningsmännen är Helenas gamla vänner
- gärningsmännen är bästa kompisar
- gärningsmännen är "i hennes [Helenas] egen ålder"
- den ena är oftast nykter och kör för det mesta
- den som inte kör är den som bestämmer
- bilen ägs av en av dem
- den onyktre har planer för natten som Helena inte delar
- den onyktre slår Helena så blod faller på skorna
- Helena springer ned till lekplatsen med den onyktre i hasorna
- den nyktre kör runt Kohagen ned på lekplatsen
- den onyktre dödar eller gör Helena medvetslös
- Helena lyfts in i baksätet varvid saker ramlar ur hennes ryggsäck
- sakerna ramlar samlade på ett och samma ställe på vänster sida av bilens mitt
- vid inlastning upptäcks att skorna saknas. En av de två går tillbaka, hittar skorna och kastar dem åt sidan
- de lämnar platsen och kör i riktning där de bor
- de bor utanför Mariestad
- under resan stannar de på en plats där de har en båt i Vänern, en båt båda har tillgång till
- Helena dumpas inom ett område som ligger i en halvcirkel 1,8 km från båtens förtöjningsplats
- dumpningen är klar mellan tre och fyra på morgonen
- sedan fortsätter man hem för att diskutera vad man skall säga till polisen om de eventuellt skulle ställa frågor
- när de väl förhörs så är det långt senare och enbart rutinfrågor

Oavsett vad man anser om GW så är de män han talar om ingen fantasiprodukt.

En stor mängd av männen på Hincs lista kan avfärdas på basis av att de inte bor utanför Mariestad.

Vännerna på Stadt och BW kan avfärdas då dessa givetvis blivit förhörda ingående.

Hamnar i större vikar eller vid större uddar kan också sannolikt avfärdas på grund av att den okända dumpningsplatsen beskrivs ligga i en halvcirkel. GW skulle knappast skriva halvcirkel om han inte tänkte på en halvcirkel, men jag förstår om andra gör en annan bedömning.

Hamnen vid Ekudden kan avfärdas då dumpningsplatsen inom en sjömil blir en kvartscirkel och då besöket i hamnen sker efter det att man lämnat cykelvägen och kommit ut på allmän väg.

Om vi antar att männen i fråga finns på Hincs lista, vilket vi inte alls vet, så är antalet kandidater mycket lågt. Listan nedan är sorterad efter åldersavstånd till Helena med JeLu som placerad överst då han är jämnårig. Beroende på hur vi tolkar "i hennes egen ålder" kan vi vandra nedåt i listan.

JeLu (1970); Annikas Dråg 2:2, Lugnås
MaOl (1969); Karlslund 1098
PaTa/ThVe (1969); Hasslerör Sörgården 7112B
DaLi (1971); Pl 1133, Stora Ek
KrTa/ChVe (1971); Hasslerör Sörgården 7112B
HeCa/HeGa (1971); Nygatan 8A, Töreboda
PeVa/PeFe (1968); Torgg 10 SDE
MaVe/MaTa (1973); Hasslerör Sörgården 7112B
IsKu (1964); Skräddaretorp, Hindsberg
MicLa (1963); Båtmansv 8, Sjötorp

På listan saknas "Ji**y L*arsson", som enligt Prinzezzan var med KrTa aktuell kväll och reste in till torget vid okänd tidpunkt. Denne JiLa går inte att identifera.

Jag är nästan helt säker på att GWP även sagt att kroppen dumpades norr om Mariestad (på väg mot "där de bodde"). Tror mig även minnas att han sagt att gm's inte var från den allra närmaste vänkretsen. Där man bodde, skulle väl eventuellt även kunna vara ett tillfälligt boende, t.ex sommarbostad. (Hur var det med Bröderna Brh.)

I övrigt, oavsett var GWP säger, så utesluter jag inte BW (+1 lr 2) som GM men jag tycker inte det finns något, i tråden, som gör att man med 100% säkerhet kan slå fast att så är fallet. BW har varit en av de huvudmisstänkta nästan lika länge som tråden existerat. Inte obefogat med det material som finns i tråden, även om man naturligtvis måste vara lite försiktig med att tro på allt.
Citera
2023-04-06, 12:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag är nästan helt säker på att GWP även sagt att kroppen dumpades norr om Mariestad (på väg mot "där de bodde"). Tror mig även minnas att han sagt att gm's inte var från den allra närmaste vänkretsen. Där man bodde, skulle väl eventuellt även kunna vara ett tillfälligt boende, t.ex sommarbostad. (Hur var det med Bröderna Brh.)

I övrigt, oavsett var GWP säger, så utesluter jag inte BW (+1 lr 2) som GM men jag tycker inte det finns något, i tråden, som gör att man med 100% säkerhet kan slå fast att så är fallet. BW har varit en av de huvudmisstänkta nästan lika länge som tråden existerat. Inte obefogat med det material som finns i tråden, även om man naturligtvis måste vara lite försiktig med att tro på allt.

Jag är enig med dig. GW beskriver de två som "två gamla vänner i hennes egen ålder" men utan att karaktärisera hur nära vänskapen är.

BW är intressant och det är för mig en gåta varför ingen ger oss mer att veta om Shane, som alla verkar tycka är osympatisk... Särskilt intressant vore att veta om Shanes bil kan passa in på Carinas beskrivning då den tycks ha en färg liknande den Carina först beskrev.

Att lyssna på GW är bra, men det får inte hindra att man även kikar på andra lösningar, t.ex. BW + Shane.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-06 kl. 12:20.
Citera
2023-04-06, 12:28
Medlem
Igen fel av dig. Har kollat GWs bok:
> Helena känner båda GM väl sedan flera år tillbaka
> De båda gm känner varandra väldigt väl. De hade en nära relation till varandra när det hände (1992). De var då bästa kompisar sedan flera år.
Citat:
Jag är enig med dig. GW beskriver de två som "två gamla vänner i hennes egen ålder" men utan att karaktärisera hur nära vänskapen är.

BW är intressant och det är för mig en gåta varför ingen ger oss mer att veta om Shane, som alla verkar tycka är osympatisk... Särskilt intressant vore att veta om Shanes bil kan passa in på Carinas beskrivning då den tycks ha en färg liknande den Carina först beskrev.

Att lyssna på GW är bra, men det får inte hindra att man även kikar på andra lösningar, t.ex. BW + Shane.
Citera
2023-04-06, 12:40
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Nu är det ju ändå så att GW har större insyn i ärendet än vi på forumet har. Många i tråden fäster stor vikt vid vad han skriver. För diskussionens skull är det därför viktigt att belysa vad han faktiskt säger:

- gärningsmännen är Helenas gamla vänner
- gärningsmännen är bästa kompisar
- gärningsmännen är "i hennes [Helenas] egen ålder"
- den ena är oftast nykter och kör för det mesta
- den som inte kör är den som bestämmer
- bilen ägs av en av dem
- den onyktre har planer för natten som Helena inte delar
- den onyktre slår Helena så blod faller på skorna
- Helena springer ned till lekplatsen med den onyktre i hasorna
- den nyktre kör runt Kohagen ned på lekplatsen
- den onyktre dödar eller gör Helena medvetslös
- Helena lyfts in i baksätet varvid saker ramlar ur hennes ryggsäck
- sakerna ramlar samlade på ett och samma ställe på vänster sida av bilens mitt
- vid inlastning upptäcks att skorna saknas. En av de två går tillbaka, hittar skorna och kastar dem åt sidan
- de lämnar platsen och kör i riktning där de bor
- de bor utanför Mariestad
- under resan stannar de på en plats där de har en båt i Vänern, en båt båda har tillgång till
- Helena dumpas inom ett område som ligger i en halvcirkel 1,8 km från båtens förtöjningsplats
- dumpningen är klar mellan tre och fyra på morgonen
- sedan fortsätter man hem för att diskutera vad man skall säga till polisen om de eventuellt skulle ställa frågor
- när de väl förhörs så är det långt senare och enbart rutinfrågor

Oavsett vad man anser om GW så är de män han talar om ingen fantasiprodukt.

En stor mängd av männen på Hincs lista kan avfärdas på basis av att de inte bor utanför Mariestad.

Vännerna på Stadt och BW kan avfärdas då dessa givetvis blivit förhörda ingående.

Hamnar i större vikar eller vid större uddar kan också sannolikt avfärdas på grund av att den okända dumpningsplatsen beskrivs ligga i en halvcirkel. GW skulle knappast skriva halvcirkel om han inte tänkte på en halvcirkel, men jag förstår om andra gör en annan bedömning.

Hamnen vid Ekudden kan avfärdas då dumpningsplatsen inom en sjömil blir en kvartscirkel och då besöket i hamnen sker efter det att man lämnat cykelvägen och kommit ut på allmän väg.

Om vi antar att männen i fråga finns på Hincs lista, vilket vi inte alls vet, så är antalet kandidater mycket lågt. Listan nedan är sorterad efter åldersavstånd till Helena med JeLu som placerad överst då han är jämnårig. Beroende på hur vi tolkar "i hennes egen ålder" kan vi vandra nedåt i listan.

JeLu (1970); Annikas Dråg 2:2, Lugnås
MaOl (1969); Karlslund 1098
PaTa/ThVe (1969); Hasslerör Sörgården 7112B
DaLi (1971); Pl 1133, Stora Ek
KrTa/ChVe (1971); Hasslerör Sörgården 7112B
HeCa/HeGa (1971); Nygatan 8A, Töreboda
PeVa/PeFe (1968); Torgg 10 SDE
MaVe/MaTa (1973); Hasslerör Sörgården 7112B
IsKu (1964); Skräddaretorp, Hindsberg
MicLa (1963); Båtmansv 8, Sjötorp

På listan saknas "Ji**y L*arsson", som enligt Prinzezzan var med KrTa aktuell kväll och reste in till torget vid okänd tidpunkt. Denne JiLa går inte att identifera.

Visst har GW större insyn i fallet än vi övriga men skalar man bort allt han säger så hamnar vi (jag + många andra) lika förbaskat på ruta ett igen med samma potentiella Gm som huvudgärningsman (du vet vem) pga alla indicier mot honom.

Men för att föra tråden framåt ett snäpp, har du någon tes om varför inte denna misstänkta gm vart aktiv i denna tråden? Varför har han inte försvarat sig?

Jag har en tes om det: Han vill säga typ att: Ok det var jag, ja ni vet, förlåt. Men jag kan inte erkänna för det blir bara värre då.
Citera
2023-04-06, 12:41
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Igen fel av dig. Har kollat GWs bok:
> Helena känner båda GM väl sedan flera år tillbaka
> De båda gm känner varandra väldigt väl. De hade en nära relation till varandra när det hände (1992). De var då bästa kompisar sedan flera år.

Behöver inte innebära att de tillhör den allra närmaste vänkretsen.
Citera
2023-04-06, 12:53
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Det mest intressanta, om man nu ska gå på GWPs linje, är att han säger man stannar på vägen hem o att kroppen dumpas norr om Mariestad+på mot där man bor. Högst sannolikt menar an då att GMs bor (iaf just då) norr om Mariestad. Teorin verkar svår att få ihop med dumpning utgående från Bäcken.
Citera
2023-04-06, 12:54
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Visst har GW större insyn i fallet än vi övriga men skalar man bort allt han säger så hamnar vi (jag + många andra) lika förbaskat på ruta ett igen med samma potentiella Gm som huvudgärningsman (du vet vem) pga alla indicier mot honom.

Men för att föra tråden framåt ett snäpp, har du någon tes om varför inte denna misstänkta gm vart aktiv i denna tråden? Varför har han inte försvarat sig?

Jag har en tes om det: Han vill säga typ att: Ok det var jag, ja ni vet, förlåt. Men jag kan inte erkänna för det blir bara värre då.

Denna tråd startade nästan femton år efter brottet. Så länge BW umgicks med systrarna så bör någon form av "förklaring" och resonemang kring honom ha cirkulerat och han har säkert bidragit till den. BW kan då se att utifrån en social kontext blir han behandlad som oskyldig. Jag kan inte se någon vits för BW att "bättra" på denna situation bara för att flashback börjat skriva om brottet.

Att jag tycker att BW är intressant betyder inte att jag misstänker honom. Färgen och modellen på hans bil och färgen på Shanes är ett indicium, men inget starkt indicium på något sätt. Om Shanes bil däremot visar sig stämma in på Carinas ovanliga beskrivning så blir det plötsligt starkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in