2023-04-06, 08:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ja, men den här gången kommer notan komma betydligt snabbare.
Inte så jättesnabbt. Vi har hört sådana profetior sedan 2014 när invasionen startade.

Budgetunderskottet bör bränna slut på resurserna mot slutet av året. Sedan blir det rent pengatryckande och priskontroll som resulterar i akuta brister. Men sådant tar tid innan de byggs upp. Om en bonde inte får betalt för årets skörd så odlar han inte till nästa år. Det tar över ett år från priskontrollen tills bristen manifesteras på marknaden.

Ryssland kan täcka en del akuta hål genom att sälja olja. Så oljepriset reglerar till stora delar hur long tid det tar.

Sedan är frågan vad folket gör åt det. Jag tror de håller käften och svälter eller flyr till gränserna stängs för att stoppa massinvandringen.
Citera
2023-04-06, 08:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Först så har du uppenbarligen en annan bild utav benämningen "fronten" än mig. Har ju varit där några gånger jag, så överraskar mig hur lite jag visste . Nej Bortamatchen - Fronten är endast de som för stunden är direkt inblandade i aktion. Det inkluderar självklart allt från tropp till fältsjukhus jo, men endast de som befinner sig aktivt på själva fronten.

Dina beräkningar om att, citat - "om de har 50% bemanning så blir det mycket mer än 100.000" säger mig att du förmodligen inte riktigt förstår vad fronten betyder och vad den består av. Om det skulle vara som du säger, "mycket mer" än 100.000 vid fronten så innebär det en ungefärligt inblandad styrka på minst 600-700.000 för att bara understödja den. Om det då dessutom är rotation och allt det andra du pratar om så är du uppe i siffror som varken Ukraina eller Ryssland kommer i närheten av. Och då utgår du dessutom från en bemanning på som du säger, "50%".

Som jag sade från början - där traskar inte runt några 200.000x2 soldater på någon front i Ukraina. Förstår du ens hur irriterade de hade varit på varandra på grund utav att det är för trångt? Ursäkta, men med seriöst förtecken för att peka på verkligheten

Edit - Korrigering gällande siffrorna 7-800.000. Där skulle jag räknat bort ungefär en tiondel som direkt understöd på fronten, så rätt siffra skulle vara runt 6-700.000 bakom fronten
Som du inser så inkluderar räknar vi helt olika personer.

Jag räknar alla som ingår i förbandet som att vara på fronten. Landar det regelbundet artilleri där du befinner dig eller regelbundet beger dig in i sådana områden så är du i livsfara. Då förtjänar man respekten som följer med sådant arbete.

Det jobbar antagligen över 1M pers som på olika sätt hjälper soldaterna. Stort sett hela befolkningen är engagerad på olika sätt. Fast dessa är långt från fronten.

Jag gissar bara givetvis men antagligen finns det under tusen pers på 0 linjen vid en specifik tidpunkt. Så räknar man som dig så blir det också en sanning.
Citera
2023-04-06, 09:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det verkar verkligen som Ukrrana nu blåser upp sin arme till en oövervinnelig maskin. Ja det här med olika speciqalstyrkor som lyder under olika ministerier som du undrar över är faktiskt lite oroande. Jag sdkulle också oroa mig över att Ukraina verkar splittra upp och blanda sina brigader hej vilt vid fronten. Befälsföring på ukrainska sidan måste bli mer och mer komplicerad. Jag är varken intresserad eller kunnig i hur man manövrerar en arme men min gissning är att vid defensiv är sådan myriad av olika förband enklare men vid offensiv svårare. Skulle vara intressant om någon militärt kunnig funderade högt över det.

På ryska sidan verkar man splittra förband och blanda brigader i mindre grad. Det kan väl orsaka problem men jag tycker det verkar enklare.

Nu när Ukraina verkar förbereda sin fantastiska offensiv så börjar man samtidigt plötsligt prata om fredsförhandlingar. Det finns ju en mycket krigisk ukrainsk flygare som alltid förespråkar våldsam offensiv för att "döda Orcher". Han är så krigisk att när han riskerade att bli inkallad så flyttade han utomlands med sin blogg. :-) Han började i natt plötsligt prata om fredsförhandlingar så ryssarna skulle kunna ge upp Krim frivilligt så ukrainska soldatliv skulle sparas när Ukraina var på väg över näsen.

Om Ukraina startar offensiv närmaste tiden så tror jag de tar en mycket mycket stor risk att misslyckas.

Tycker det sprider sig en hysteri bland militärbloggare på båda sidor. Man kan ju förstå att det är svårt att hålla huvudet kall när det är så mycket det gäller. Det finns en dansk militärbloggare som jag vill rekommendera "Weebunion" och han har snabbt seglat upp i tittarsiffror och har satt nå 100.000 prenrumeranter när Ramadan är slut (29 april tror jag). Brukar du titta på honom för det sparar onekligen tid.

Kommer nog en ny uppdatering nu på morgonkvisten men i går verkar inte särskilt mycket hänt.

https://www.youtube.com/watch?v=ZsfDGx-0Uko

Ja. Ja. Inte imponerar Ukraina särskilt när man samtidigt hotar med en fantastisk offensiv som man vill ha fredsförhandlingar :-)

För övrigt är det nya stora regn att vänta i Donbass närmaste tiden om man skall tro på prognoser, vilket man ju gärna vill. :-)
Det är inte så lätta för alla bloggare att skapa videos när extremt lite händer. Så det enda de har att prata om är den kommande offensiven. Jag får intrycket av att Weebunion trycker ut ett diskret men ändå Ryskt perspektiv. Dennis är som du märker tydligt Ukrainsk och överdrivet positiv. The Russian Dude tycker jag är ganska underhållande men också överdrivet positiv.

När saker inte händer på fronten så tycker jag kanaler som War in Ukraine https://www.youtube.com/@WiU är bättre. Han är mer nyhetsorienterad och verkar ha bra koll på hela Asien. Visserligen är han ganska doom and gloom där allt är kass överallt.

Det skadar inte att fråga om Ryssland vill lämna landet innan offensiven. Man försöker förhandla från en styrkeposition. Ryssland gjorde en enorm offensiv för ett år sedan och det sket sig ordentligt. Gör UAF en lika tafflig offensiv så blir det game over. Simma genom träsk är nog ingen bra ide när du anfaller. Så jag tror inte heller något signifikant händer på en månad. Det kanske rör sig lite efter att UAF har lämnat Bachmut helt men antagligen inte.
Citera
2023-04-06, 09:28
Medlem
Taggads avatar
Spinner vidare på den glädjande uppgiften att Kina snoppar av den för barnarov internationellt efterlyste Vladimir Putin
Citat:
Kina tonar ner det gemensamma rysk-kinesiska uttalandet från februari om att partnerskapet mellan länderna ”saknar gränser”, skriver tankesmedjan ISW.

Uttalandet gavs inför Kinas president Xi Jinpings besök i Ryssland i slutet av mars. I går uppgav Kinas EU-ambassadör Fu Cong att budskapet feltolkats, och kallade det ”rent retoriskt”, efter att EU:s utrikeschef Josep Borrell dagen innan gått till attack mot de rysk-kinesiska relationerna.

Fu Cong underströk också att Kina inte stödjer Rysslands krig i Ukraina och inte förser Ryssland med några vapen.
https://omni.se/t/relationen-kina-ryssland/cdc7ab8a-d97e-4582-b652-95339e211b08

Med Kinas militära stöd hade kriget blivit globalt, bevare mig väl att Putin fick nobben🇺🇦👍
Senast redigerad av Taggad 2023-04-06 kl. 09:31.
Citera
2023-04-06, 09:31
Medlem
Uppdatering läget Ukraina från
Cornucopia

"Ryssland hade igår de lägsta manskapsförlusterna sedan den 10:e december och tesen om passerad kulmineringspunkt fortsätter stärkas, även om det kommer in mer bekräftelser på att Bakhmut öster om järnvägen är under rysk ockupation. En bulgarisk rapport konstaterar att Ryssland begår systematiska krigsbrott i Ukraina och utför hybridkrigföring mot Nato och Väst med sabotage och destabiliseringsoperationer för att få fram minskat stöd för Ukraina."
Citera
2023-04-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Cornucopia

"Ryssland hade igår de lägsta manskapsförlusterna sedan den 10:e december och tesen om passerad kulmineringspunkt fortsätter stärkas, även om det kommer in mer bekräftelser på att Bakhmut öster om järnvägen är under rysk ockupation. En bulgarisk rapport konstaterar att Ryssland begår systematiska krigsbrott i Ukraina och utför hybridkrigföring mot Nato och Väst med sabotage och destabiliseringsoperationer för att få fram minskat stöd för Ukraina."
Tillägg, länk

https://cornucopia.se/2023/04/uppdateras-kulmineringspunkten-lagsta-ryska-forlusterna-sedan-10e-december-systematiska-ryska-krigsb rott-i-ukraina-utfor-sabotage-och-hybridkrigforing-i-vast/

Nu gäller det att se upp. Ett pressat Ryzzland kan tänka sig lite vadsomhelst nu, förutom att packa ihop och återvända hem till sitt land.
Ryzzland får man handgripligen slänga ut med det våld som krävs som vid hemfridsbrott i sitt egna hem och sin tomt.
Citera
2023-04-06, 09:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ben Hodges i DW

Ex-general: Russia at a breaking point
Ukraine’s counteroffensive: What is the chance of success or the price of failure?
https://www.youtube.com/watch?v=GUzvd5-s1Vc

Tyskland känner "djup skam" och ber om ursäkt för att bromsat vapenleveranser till Ukraina. Nu växlar tyskarna upp.

Germany announces investment plans for Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=BjoDts5Oyxk
Citera
2023-04-06, 09:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Både Ryssland och Ukraina är korrupta länder.
Korruptionen i sig har inget att göra med att Putin ville inkorporera Ukraina i Ryska imperiet.
På sätt och vis så har de det.

Ukrainska folket avsatte ledaren som Ryssland betalat för. Man har gjort många instates för att städa upp och avskaffa det korrupta oligark styret. Det är fortfarande långt kvar men man gör framsteg. Vi kan notera att Zelensky tog över makten från sin motståndare efter ett folkligt val.

Detta bevis på demokrati och brist på korruption är något som Ryssland inte kan acceptera.

Genom att ockupera delar av landet så kan de blockera att Ukraina ansluter sig till Nato eller EU.
Citera
2023-04-06, 09:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Cornucopia

Vi såg i nyheterna för någon vecka sedan att Ryska soldater fått order om att övergå till försvar. Men attackerna fortsatte.

Det är tydligen viss eftersläpning innan soldaterna på fronten får veta detta.
Citera
2023-04-06, 09:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Spinner vidare på den glädjande uppgiften att Kina snoppar av den för barnarov internationellt efterlyste Vladimir Putin
https://omni.se/t/relationen-kina-ryssland/cdc7ab8a-d97e-4582-b652-95339e211b08

Med Kinas militära stöd hade kriget blivit globalt, bevare mig väl att Putin fick nobben🇺🇦👍

Vad som är riktigt pinsamt för ryssarna är att kineserna annonserar för resten av världen att Xi bara deltog i en teaterföreställning. Den från verkligheten isolerade bunkerdvärgen omgiven av yesmen tror ju något helt annat.
Citera
2023-04-06, 10:00
Medlem
Melange5738s avatar
Cisco förstörde sin utrustning för att inte ge den till ryssarna: https://gagadget.com/en/business/232400-cisco-systems-pulled-out-of-russia-and-destroyed-2342m-worth-of-equipment/
Citera
2023-04-06, 10:02
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vad som är riktigt pinsamt för ryssarna är att kineserna annonserar för resten av världen att Xi bara deltog i en teaterföreställning. Den från verkligheten isolerade bunkerdvärgen omgiven av yesmen tror ju något helt annat.
Kina försöker äta kakan och ha den kvar, säger olika saker till EU och Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in