2023-04-06, 01:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Kort om de nya attackbrigaderna om 40 tusen man som ska hjälpa de 3 nya army corpsen om 60 tusen man att leda den planerade motoffensiven.

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-trains-40000-storm-brigade-troops-counter-offensive-2023-04-05/

Konstigt att de inte tillhör armén utan ett ministerium?
Citera
2023-04-06, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Problemet är att ryssland har grävt ner sig, även i krim. Jag tror inte ukraina har vad som krävs för något liknande som senast. Det är illavarslande att man öppnar för förhandlingar med ryssland. Den där offensiven behöver komma snart, innan ryssarna befäster sig mera.
problemet är inte att ryssarna grävt ner sig utan hur man skall kunna gräva vidare utan att börja skratta eller se situationen av deras göromål som helt sjukligt dumdristigt. Jag hittade en video bland mina diafilmer härom dagen som beskriver det hela ganska bra

https://www.youtube.com/watch?v=UPBd8eHQqIw&ab_channel=TheBeatles-Topic
Citera
2023-04-06, 02:24
Medlem
Citat:
Både Ryssland och Ukraina är korrupta länder.
Korruptionen i sig har inget att göra med att Putin ville inkorporera Ukraina i Ryska imperiet.
Visst är de bägge helt åt helvete korrupta ja. Men det är ju inte det minsta intressant eftersom att den ena av dem trodde sig kunna ställa till oreda utan kostnad. Hade det varit Ukraina som hade gjort det hade svaret varit det samma. Det handlar ju inte om att försvara eller klandra den ena eller andra. Det handlar såklart om det enkla faktumet att den ena gjorde bort sig före den andre och därför får och skall betala för det. Som alla visste så skulle det vara ryssen först, givet genetiska felaktigheter och missad verklighet.

Efter detta så står ju såklart frågan lika klar till Ukraina = Vill du tillhöra eller tror du dig vara mer än du är bara för att vi hjälpte dig?

Där är Ukrainas största problem som i detta nu. Att de av misstag tar för givet att de på något sätt har blivit mindre slaver pågrund utav hjälpen de givits. Det är inte så att det är givet att de plötsligt är något annat nej. Verkligheten gäller även för dem.

Risken är alldeles för stor att Ukraina plötsligt tror sig vara annat än de är pågrund utav uppmärksamhet. De är fortfarande en stat som främst pratar på slaviskt sätt. Den ryska eller serbiska varianten utav iq fiskmås är inget världen behöver mer av, och där kanske Ukraina kommer bli lite förvånade i framtida diskussioner. Bara för att de är slagfärdiga och stolta så innebär det ju såklart inte en gratisbiljett in i verkligheten

Edit - Det enda som är intressant är att skiten faller tungt oavsett. Man kan inte komma i efterhand och hota den som födde ens själ, så låt skiten brinna ned till den nystarten de bägge behöver för att förstå skillnaden på en ko och en riktig ko
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-04-06 kl. 02:38.
Citera
2023-04-06, 02:46
Medlem
Lite om ryska terrorn mot civila i Chernihiv där man mördade precis som i alla andra områden där man dragit fram.
https://twitter.com/Mylovanov/status/1643614498807324674
Citera
2023-04-06, 03:12
Medlem
Citat:
Lite om ryska terrorn mot civila i Chernihiv där man mördade precis som i alla andra områden där man dragit fram.
https://twitter.com/Mylovanov/status/1643614498807324674
Bra och saklig information Spugge. Tack för det.
Citera
2023-04-06, 04:47
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Känner du tlll vlllkoren som EU erbjöd Ukraina? De var direkt ofördelaktiga....De ryska villkoren var generösa, enda orsaken för Ukraina att välja EU var korruption/mutor...

”Generösa”
Citera
2023-04-06, 04:51
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
NEj det förstår nog ingen som verkligen sitter på fakta och är insatta i konflken. Ni verkar mest lita på den extremvinklade pajasen Paasikivi och hans köpta anhang...
Kan du peka på något i Pasikivis analyser som varit fel förutom att han i början trodde att Ryssland skulle segra på några veckor.
Citera
2023-04-06, 05:33
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Känner du tlll vlllkoren som EU erbjöd Ukraina? De var direkt ofördelaktiga....De ryska villkoren var generösa, enda orsaken för Ukraina att välja EU var korruption/mutor...
Den enda orsaken är att inget land vill bli "befriat" av homofederationen ryZzland, dom som levt under sovjet vill knappast uppleva misären ännu en gång. ryZzka generösa villkor 😄... återvänd hem jävla pack
Citera
2023-04-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
”Generösa”

Jodå, de ryska villkoren var mycket generösa!

Se bara:
- Effektivt stöd för ökningen och spridningen av korruptionen i samhället
- Aktivt stöd (även militärt) för att införa mer auktoritärt styre och mer makt åt sittande president
- Stor personlig ekonomisk belöning till presidenter som upprätthåller goda relationer med Ryssland
- Militär hjälp för att slå ner protester mot det ryska inflytandet i landet

Hur skulle nånsin EU:s erbjudande om generösa handelsvillkor kunna matcha det ryska erbjudandet, sett ur Janukovich perspektiv?
Citera
2023-04-06, 07:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
NEj det förstår nog ingen som verkligen sitter på fakta och är insatta i konflken. Ni verkar mest lita på den extremvinklade pajasen Paasikivi och hans köpta anhang...

Var hittar du dessa fakta du ’verkligen sitter på’?

Inbillar du dig att du har tillgång till helt korrekta fakta beträffande Rysslands anfall på Ukraina?
Citera
2023-04-06, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Konstigt att de inte tillhör armén utan ett ministerium?

Det verkar verkligen som Ukrrana nu blåser upp sin arme till en oövervinnelig maskin. Ja det här med olika speciqalstyrkor som lyder under olika ministerier som du undrar över är faktiskt lite oroande. Jag sdkulle också oroa mig över att Ukraina verkar splittra upp och blanda sina brigader hej vilt vid fronten. Befälsföring på ukrainska sidan måste bli mer och mer komplicerad. Jag är varken intresserad eller kunnig i hur man manövrerar en arme men min gissning är att vid defensiv är sådan myriad av olika förband enklare men vid offensiv svårare. Skulle vara intressant om någon militärt kunnig funderade högt över det.

På ryska sidan verkar man splittra förband och blanda brigader i mindre grad. Det kan väl orsaka problem men jag tycker det verkar enklare.

Nu när Ukraina verkar förbereda sin fantastiska offensiv så börjar man samtidigt plötsligt prata om fredsförhandlingar. Det finns ju en mycket krigisk ukrainsk flygare som alltid förespråkar våldsam offensiv för att "döda Orcher". Han är så krigisk att när han riskerade att bli inkallad så flyttade han utomlands med sin blogg. :-) Han började i natt plötsligt prata om fredsförhandlingar så ryssarna skulle kunna ge upp Krim frivilligt så ukrainska soldatliv skulle sparas när Ukraina var på väg över näsen.

Om Ukraina startar offensiv närmaste tiden så tror jag de tar en mycket mycket stor risk att misslyckas.

Tycker det sprider sig en hysteri bland militärbloggare på båda sidor. Man kan ju förstå att det är svårt att hålla huvudet kall när det är så mycket det gäller. Det finns en dansk militärbloggare som jag vill rekommendera "Weebunion" och han har snabbt seglat upp i tittarsiffror och har satt nå 100.000 prenrumeranter när Ramadan är slut (29 april tror jag). Brukar du titta på honom för det sparar onekligen tid.

Kommer nog en ny uppdatering nu på morgonkvisten men i går verkar inte särskilt mycket hänt.

https://www.youtube.com/watch?v=ZsfDGx-0Uko

Ja. Ja. Inte imponerar Ukraina särskilt när man samtidigt hotar med en fantastisk offensiv som man vill ha fredsförhandlingar :-)

För övrigt är det nya stora regn att vänta i Donbass närmaste tiden om man skall tro på prognoser, vilket man ju gärna vill. :-)
Citera
2023-04-06, 08:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jo, men det är inte samma sak.

Wagnergruppen vill ju att folk ska riskera sina liv. Dvs kasta in dom i blodigt krig.
Svenska armen skickar också folk till farliga ställen. Bara inte lika ofta. Alla soldater i hela den civiliserade värden har försäkringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in