Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Konstigt att de inte tillhör armén utan ett ministerium?
Det verkar verkligen som Ukrrana nu blåser upp sin arme till en oövervinnelig maskin. Ja det här med olika speciqalstyrkor som lyder under olika ministerier som du undrar över är faktiskt lite oroande. Jag sdkulle också oroa mig över att Ukraina verkar splittra upp och blanda sina brigader hej vilt vid fronten. Befälsföring på ukrainska sidan måste bli mer och mer komplicerad. Jag är varken intresserad eller kunnig i hur man manövrerar en arme men min gissning är att vid defensiv är sådan myriad av olika förband enklare men vid offensiv svårare. Skulle vara intressant om någon militärt kunnig funderade högt över det.
På ryska sidan verkar man splittra förband och blanda brigader i mindre grad. Det kan väl orsaka problem men jag tycker det verkar enklare.
Nu när Ukraina verkar förbereda sin fantastiska offensiv så börjar man samtidigt plötsligt prata om fredsförhandlingar. Det finns ju en mycket krigisk ukrainsk flygare som alltid förespråkar våldsam offensiv för att "döda Orcher". Han är så krigisk att när han riskerade att bli inkallad så flyttade han utomlands med sin blogg. :-) Han började i natt plötsligt prata om fredsförhandlingar så ryssarna skulle kunna ge upp Krim frivilligt så ukrainska soldatliv skulle sparas när Ukraina var på väg över näsen.
Om Ukraina startar offensiv närmaste tiden så tror jag de tar en mycket mycket stor risk att misslyckas.
Tycker det sprider sig en hysteri bland militärbloggare på båda sidor. Man kan ju förstå att det är svårt att hålla huvudet kall när det är så mycket det gäller. Det finns en dansk militärbloggare som jag vill rekommendera "Weebunion" och han har snabbt seglat upp i tittarsiffror och har satt nå 100.000 prenrumeranter när Ramadan är slut (29 april tror jag). Brukar du titta på honom för det sparar onekligen tid.
Kommer nog en ny uppdatering nu på morgonkvisten men i går verkar inte särskilt mycket hänt.
https://www.youtube.com/watch?v=ZsfDGx-0Uko
Ja. Ja. Inte imponerar Ukraina särskilt när man samtidigt hotar med en fantastisk offensiv som man vill ha fredsförhandlingar :-)
För övrigt är det nya stora regn att vänta i Donbass närmaste tiden om man skall tro på prognoser, vilket man ju gärna vill. :-)