2023-04-06, 04:30
Medlem
Postar i prepping för det känns som att folk här har bra koll här.

Jag behöver en gasmask till arbete i dammig miljö (och inför en kris), kommer vara många timmars pass så jag behöver en bra modell.

Finns det någon sort som man kan andas bra i? Behöver ha mycket syre i blodet då arbetet är tungt och den måste sitta bra.

Tack på förhand!
Citera
2023-04-06, 04:35
Medlem
Running_mans avatar
Dammig miljö säger du, vilken sorts arbete? Rivning?

Finns många bra modeller, titta på vad Scott erbjuder innan du kikar på andra märken. Exempelvis deras FM3.

Köp helst inget billigt skräp från Kina utan namn och märkning, det gäller ändå din hälsa.
Citera
2023-04-06, 04:46
Medlem
Peppermills avatar
Sundströms gör bra andningsmasker för jobb:
https://srsafety.com/sv

I mer militärt skyddssyfte så skulle nog jag säga att M90-masken är den enda som duger. Finns ju två versioner: Den vanliga som man har i militären med dricka-slang och du kan ha filtret på bägge sidor (eller två stycken filter monterade samtidigt). Civila versionen (kallad A4) har ej någon dricka-slang och på dessa kan du bara ha filtret på vänster sida, då masken ej har något skruvbart lock på högersida.

Men är nog svårt att få tag på någon av M90-versionerna nu, iaf till något vettigt pris.
Senast redigerad av Peppermill 2023-04-06 kl. 05:01.
Citera
2023-04-06, 04:49
Medlem
covfefe...s avatar
Testa 3M 6502QL/49489 eller 3M 142-6900 om du har råd. Säger inte att de är bäst men de är bra.
Citera
2023-04-06, 05:09
Medlem
Finns det någon sort som man kan andas bra i? Behöver ha mycket syre i blodet då arbetet är tungt och den måste sitta bra.

Jösses, om du inte får ordentlig utrustning för att kunna utföra ditt jobb säkert så bör du säga upp dig nu!

Jag är vanligtvis en hållkäftenochjobba människa men det här håller inte! '
Säg upp dig och byt arbetsgivare, du ska inte behöva gå ut på flashback och söka rätt skyddsutrustning!

SÅ!
Citera
2023-04-06, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Postar i prepping för det känns som att folk här har bra koll här.

Jag behöver en gasmask till arbete i dammig miljö (och inför en kris), kommer vara många timmars pass så jag behöver en bra modell.

Tack på förhand!

I'm du ska arbeta i dammigmiljö så är en batteridriven Friskluftsmask att rekommendera.
De använder samma filter som Sundströms halvmasker så det går att köpa olika för olika syften.
Vid gas så måste man även skydda ögonen, jag vet inte om den här är godkänd för det, men den är ändå bättre än en halvmask
Citera
2023-04-06, 05:26
Medlem
En friskluftsmask för dammig miljö lämpar sig kanske inte för en miljö där kemiska stridsmedel används.

För dammig miljö finns det masker med en liten fläktmotor som man bär på ryggen, för att minska dammet in i filtret.
De masker av denna typ som jag har sett, har gångjärn så att man kan fälla upp skyddsglaset man ser igenom. Det är som en duk som sluter tätt runt ansiktet.
Eftersom masken arbetar med övertryck så kommer det inte in damm i de små hål som uppstår runt ansiktet.

En mask för kemiska stridsmedel får absolut inte ha några hål. Vad händer om fläkten går sönder?
Dessutom bör du ha en hel kemdräkt då sakerna brukar fräta på huden.

Så olika masker vid olika tillfällen.

Men är du kvar i ett drabbat område så är du troligen körd ändå.
Så spar dina pengar till en rolig semesterresa istället.
Citera
2023-04-06, 06:05
Medlem
Damm är inte gas.

Men det ultimata mot båda är syrgasmask med syrgastuber, eller till och med en syrgaskoncentrator och/eller elektrolys-från-vatten-syrgasgenerator.

Då klarar man till och med Greta Thunbergs undergångsprofetia med 50% CO2 i luften.
Citera
2023-04-06, 06:12
Medlem
carle2s avatar
Köp friskluftsmask, du kommer tycka den är billig när du väl använder den.

Jag har en Sundström sr500 och är väldigt nöjd med den. Om du måste prestera i dammig miljö så sparar den igen sig snabbt, jag kan göra ca 20% mer jobb med en riktigt mask och man slipper känna att man kortar sitt liv med decennier samt de mest akuta besvären med rinnande näsa och ögon.

För övrigt kan du hyra mask, det kommer arbetsgivaren gå med på, ligger på<100 kr om dagen.
Citera
2023-04-06, 08:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Köp friskluftsmask, du kommer tycka den är billig när du väl använder den.

Jag har en Sundström sr500 och är väldigt nöjd med den. Om du måste prestera i dammig miljö så sparar den igen sig snabbt, jag kan göra ca 20% mer jobb med en riktigt mask och man slipper känna att man kortar sitt liv med decennier samt de mest akuta besvären med rinnande näsa och ögon.

För övrigt kan du hyra mask, det kommer arbetsgivaren gå med på, ligger på<100 kr om dagen.
Oavsett vilken mask du väljer, så är det en väldig skillnad på ett partikelfilter och filter du skall använda i en skarp situation.
Citera
2023-04-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Sundströms gör bra andningsmasker för jobb:
https://srsafety.com/sv

I mer militärt skyddssyfte så skulle nog jag säga att M90-masken är den enda som duger. Finns ju två versioner: Den vanliga som man har i militären med dricka-slang och du kan ha filtret på bägge sidor (eller två stycken filter monterade samtidigt). Civila versionen (kallad A4) har ej någon dricka-slang och på dessa kan du bara ha filtret på vänster sida, då masken ej har något skruvbart lock på högersida.

Men är nog svårt att få tag på någon av M90-versionerna nu, iaf till något vettigt pris.

klockrent svar

sundström är prefekt vid rivning
M90 är perfekt vid stridsgas eller vad du tänkt dig, funkar INTE med rivning då filtret täpps igen väldigt fort av de stora partiklarna som gör att du typ kvävs i masken. (har testat detta) Nu menar jag försvarets vanliga filter, finns säkert någon annan att köpa o skruva på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in