2023-04-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Follow the money:

https://twitter.com/FotbollSthlm/status/1643523222539845633
Du får gärna förklara hur det hänger ihop med den aktuella övergången.

Jag påstår inte att det verkar toppen proffsigt och rena lakan. Men det hänger inte ihop?
Citera
2023-04-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vad är det för gentjänst du menar? Hur tvättas (vems) pengar vid en övergång som är gratis.

Expressenartikel handlar om Isak-->Real Madrid. Den blev väl aldrig av? Troligen var det väl ett liknande upplägg när han senare gick till Tyskland. Hur är den kopplade till övergången av vår spanske femte-divisionare?
Övergången kan skett utan övergångssumma men det kanske varit så att agenten tagit betalt ändå? Någonstans har pengar bytt händer får man väl ändå anta...? Annars är det nästan ännu mer konstigt.
Citera
2023-04-05, 21:43
Medlem
EthanMarss avatar
Det sista är garanterat inte sagt i aik härvan. Ska bli spännande att följa. Hade varit oerhört nervös som aik supporter.
Citera
2023-04-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Övergången kan skett utan övergångssumma men det kanske varit så att agenten tagit betalt ändå? Någonstans har pengar bytt händer får man väl ändå anta...? Annars är det nästan ännu mer konstigt.
Det är väl där någonstans ngt saknas? En märklig övergång sportsligt. AIK faller ändå under börsreglerna när det gäller redovisning - så summorna som VD säger ("gratis") stämmer gissningsvis. AIK har gjort sämre/märkligare värvningar för mer pengar.

AIK redovisar 15 mkr i agentkostnader varav 5 av de miljonerna betalades till "JC Ekonomi AB", som är kopplad till Universal. 5 mkr är inte extremt mkt i agentarvode. 15 mkr under '22 låter i mina öron inte heller helt orimligt, då AIK gjorde många övergångar

Sedan tar granskningen upp en 14-åring som bytte från sin moderklubb till BP, sedan tillbaka till moderklubben och sedan till AIK. Där bryter (eventuellt) AIK mot den frivilliga alliansöverenskommelsen mellan AIK, DIF, HIF och BP - men inget formellt fel. (vad det verkar).

Men det är mkt antydningar, och AIK bemöter det inte heller. Varför fick Jurelius gå... egentligen?

Jag hoppas de fortsätter granska.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2023-04-05 kl. 21:57.
Citera
2023-04-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Det sista är garanterat inte sagt i aik härvan. Ska bli spännande att följa. Hade varit oerhört nervös som aik supporter.
Jag är mer nervös för att de inte granskar mer, eller att de inte hittar ngt konkret. "Det var visst ingenting", vill man inte att det ska ramla ut i.
Senast redigerad av MrOrdonnee 2023-04-05 kl. 21:58.
Citera
2023-04-05, 22:11
Medlem
Brommapojkarna över kvalplatsen.
Citera
2023-04-05, 22:33
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Är det inte märkligt tyst bland Solnas supportrar?

Miljoner försnillas. Sportchef har saknats i 5 månader. Föreningens namn dras i smutsen. Och då tar VD:n tjänsteledigt.

Var är avgångskraven, kvartssamtalen och de nedsparkade soptunnorna?

Om något är märkligt så är det att du som vanligt bryr dig mer om AIK än DIF.
Citera
2023-04-05, 22:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Jag är inte det minsta nervöst. Att agenter inom fotbollen sysslar med olika typer av skatteupplägg som bubblar mellan gråzon till olagliga är något jag tar för givet. Jag är bara inte naiv nog att tro att detta är något som är unikt för Universal och Lemic. Sen att folk tröttnat på fotbollsthlm är för att de uppenbarligen är ute på ett korståg när man saknar intresse av att gräva i ett Malmö som tydligen betalt mer än dubbelt så mycket som AIK i agentavgifter och ett Bajen som hakar på tätt efter med 10 kalla millar i avgifter över AIK trots betydligt mindre spelarövergångar.
Citat:
Ursprungligen postat av laddkingen
bara läsa twitter tråden för att se att det jag skrev tidigare stämmer alla aik fans slåss med näbbar och klor för att försvara förskingringen från sin egna klubbs lagkassa och försöker få de till att fotbollsthlm bedriver smutskampanj mot lemic lag osv saknar ord
Du får gärna kritisera Lemic hela vägen till Julafton för min del. Jag bryr mig inte och har aldrig gjort det. Jag bara tycker det är löjligt att det är så oerhört mycket snack om AIK och en specifik agent när det är normal modus operandi inom agentbranschen att vara ett kräk och där AIK och Lemic är mig veterligen väldigt långt från att vara värst. Lite som att bajen cruizar runt på fälgarna, utan vindruta och bromsar som kan beskrivas som tvivelaktiga som bäst men du ska stoppa mig för att ena baklyktan är sönder.
Senast redigerad av Teu 2023-04-05 kl. 22:57.
Citera
2023-04-05, 22:52
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är väl där någonstans ngt saknas? En märklig övergång sportsligt. AIK faller ändå under börsreglerna när det gäller redovisning - så summorna som VD säger ("gratis") stämmer gissningsvis. AIK har gjort sämre/märkligare värvningar för mer pengar.

AIK redovisar 15 mkr i agentkostnader varav 5 av de miljonerna betalades till "JC Ekonomi AB", som är kopplad till Universal. 5 mkr är inte extremt mkt i agentarvode. 15 mkr under '22 låter i mina öron inte heller helt orimligt, då AIK gjorde många övergångar

Sedan tar granskningen upp en 14-åring som bytte från sin moderklubb till BP, sedan tillbaka till moderklubben och sedan till AIK. Där bryter (eventuellt) AIK mot den frivilliga alliansöverenskommelsen mellan AIK, DIF, HIF och BP - men inget formellt fel. (vad det verkar).

Men det är mkt antydningar, och AIK bemöter det inte heller. Varför fick Jurelius gå... egentligen?

Jag hoppas de fortsätter granska.
När Fotboll Sthlm börjar luska i detta så blir de hotade av Universal.

När Fotboll Sthlm börjar ställa frågor till AIKs ledning så gör sig ledningen oanträffbara och går ut i egna kanalen AIK+ för att bemöta anklagelserna.

Kort därefter tar Manuel Lindberg tjänstledigt.
Citera
2023-04-05, 23:16
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag är inte det minsta nervöst. Att agenter inom fotbollen sysslar med olika typer av skatteupplägg som bubblar mellan gråzon till olagliga är något jag tar för givet. Jag är bara inte naiv nog att tro att detta är något som är unikt för Universal och Lemic. Sen att folk tröttnat på fotbollsthlm är för att de uppenbarligen är ute på ett korståg när man saknar intresse av att gräva i ett Malmö som tydligen betalt mer än dubbelt så mycket som AIK i agentavgifter och ett Bajen som hakar på tätt efter med 10 kalla millar i avgifter över AIK trots betydligt mindre spelarövergångar.

Du får gärna kritisera Lemic hela vägen till Julafton för min del. Jag bryr mig inte och har aldrig gjort det. Jag bara tycker det är löjligt att det är så oerhört mycket snack om AIK och en specifik agent när det är normal modus operandi inom agentbranschen att vara ett kräk och där AIK och Lemic är mig veterligen väldigt långt från att vara värst. Lite som att bajen cruizar runt på fälgarna, utan vindruta och bromsar som kan beskrivas som tvivelaktiga som bäst men du ska stoppa mig för att ena baklyktan är sönder.

Att supportrar med en klåpare som Kisfaludy i klubben hetsar mot oss är skrattretande.
Citera
2023-04-05, 23:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Att supportrar med en klåpare som Kisfaludy i klubben hetsar mot oss är skrattretande.
Good point

Vad säger hyenan om Kisses bakgrund i BP och hur man arbetat med akademin där? Är det verkligen någon man hoppar i stolen över att värva?
Citera
2023-04-05, 23:24
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Om något är märkligt så är det att du som vanligt bryr dig mer om AIK än DIF.
Du tycker allt är i sin ordning med Dabo-värvningen och Manuels agerande kring granskningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in