2023-04-05, 22:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Jag börjar tro på ett annat scenario.

Tove hade ringt sin pojkvän och berättat att hon var på väg hem. Hon var alltså på väg att lämna Js bostad. Detta samtal har J såklart hört, eftersom Tove var i lägenheten.

Det är nu eller aldrig för J. Så när Tove är i hallen för att ta på sig skorna, så klipper J till henne i bakhuvudet med vilket tillhygge hon nu än hade. Tove stuper i golvet, kanske rakt in genom dörren till badrummet, och J stryper henne.

Väl medveten om att "vapnet" vad det nu än var, är just ett vapen som hon använde i mordet på Tove, så ser J så klart till att det försvinner från lägenheten. Sannolikt hamnade det hos hennes pappa på söndagen. Det ligger väl i något av hans förråd, väl avtorkat.
Där var inga samtal från Ts tfn. Sista till henne var från A 1.49.
Resten skulle kunna stämma. Duschstången var kanske tillhygget och att T fick stickskadan i ögat i det fallet.
Citera
2023-04-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Under ca 15 förhör visar hon ingen ånger, ingen ledsamhet eller gråt. Hon verkar apatisk och allmänt obrydd över läget. Även förhörsledare reagerar på detta.

Du tycker att hon skulle ångra att hon inte mördade Tove? Jäkligt märkligt påstående. Ledsamhet och gråt har hon visat mycket. Hon i stort sett grät sig igenom rättegången och även i häktet har tjejen hon bor ihop med i häktet vittnat om detta.

Ja, kanske inget konstigt att en person som hon blir smått apatisk efter en så traumatisk upplevelse som J tvingade henne genomgå. Jag håller dock inte med att hon förefaller apatisk, hon verkar ha pratat ganska mycket om händelsen, särskilt med den tjej som han samsitter och till och med bor ihop med i häktet under en längre tid. Även för denna tjej berättar hon samma historia som för polisen. Ytterligare något som talar för hennes sak snarare än tvärtom.

M är inte den intelligenta, kalla, beräknande, psykopaten här. Det är J som är den personen.
Citera
2023-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där var inga samtal från Ts tfn. Sista till henne var från A 1.49.
Resten skulle kunna stämma. Duschstången var kanske tillhygget och att T fick stickskadan i ögat i det fallet.

Jo då, står i FUP

Citat:
HÄNDELSE
Towe har inte kommit hem till sin bostad efter en utekväll i Vetlanda kvällen/natten 221015--16.
Senaste kontakten var via telefon vid 02:30-tiden, med pojkvännen och då hade hon sagt att hon var på
väg hem. Hon hade då sagt att hon varit hos en Johanna Jansson som bor på Storgatan 71, Vetlanda
Citera
2023-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eventuellt medvetandesänkt av hjärnskakning, alkoholpåverkad, fasthållen med en tung kropp ovanpå sig borde ha inverkat på förmågan att försvara sig.

Jo men om JJ håller fast TTs armar samtidigt som hon sitter grensle över TT borde TT kunnat riva JJ på benen då JJ bar kjol.

TT må vara medvetandesänkt men kunde uppenbarligen sparka med benen och åla sig. Då borde hon lirkat loss armarna som JJ höll fast med benen, och om hon inte fick loss armarna hade hon kunna riva JJ på hennes bara ben.

Med det sagt, det borde funnits spår, såvida inte en tredje person höll fast armarna.
Citera
2023-04-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Det finns ingenting förutom 20 åringen berättelse som stryker att hon själv deltog i mordet heller.
Hade hon bara hållt käften å sagt att hon inte rört Tove den natten så hade båda gått fria?

Intressant (och relevant) påpekande. Ett erkännande i sig är ju heller inte tillräcklig bevisning enligt svensk lag. Det så kallade ”erkännandet” stämmer ju heller inte särskilt väl överens med bevisen i fallet, och hon erkänner ju bara misshandel som inte kan ha lett till döden. Den som hävdar att bevisen inte håller mot MH borde även tycka att JJ ska bli friad.

Vill påpeka att karaktärsbevisning bör användas med försiktighet och väga lätt i en domstol. Även motivbilden är någonting som en domstol inte bör lägga någon större vikt vid. Motiv kan vara intressant när man letar en gärningsman, men sen blir det ganska ointressant. Det är oftast obegripligt för andra än gärningsmannen. En långtgående konflikt mellan JJ & T är ett motiv, ett annat kan vara att MH vill visa sig lojal mot JJ för att visa att hon är en riktig vän. Vilket motiv som är starkast går helt enkelt inte att säga utan beror helt på vad som rörde sig i huvudet på de misstänkta.

Alltså finns det en redogörelse från JJ där T dött genom en olyckshändelse och en annan från MH där trovärdigheten är mycket låg. Det finns ingen stödbevisning som visar vem av de två som gjorde vad när det kommer till själva strypningen och båda har varit likvärdigt aktiva i händelseförloppet som ledde upp till händelserna i lägenheten. Det är fullt logiskt att åklagaren hävdar samförstånd och vill få båda dömda.
Citera
2023-04-05, 22:57
Medlem
Citat:
En sak som ofta påstås och talas om i tråden är "dunsarna", och att Tove skulle ha sparkat för att orsaka dessa dunsar.

Saken är bara den att vittensmålet från grannen är mycket tydligt. Det var EN duns, och bara EN duns!

Grannen säger till och med att om det varit fler ljud hade de ringt polisen.

Vad som däremot sedan sker, är att i uppföljande förhör så förvränger polisen grannens vittensuppgifter, och polisen talar om och frågar om "dunsar", i plural, vid flera tillfällen. Det är utomordentligt dåligt av polisen att förvränga information från ett vittne på det viset.

Men i alla fall, grannen är tydlig. Det var EN duns. Och den dunsen var väl då förmodligen när Tove gick i golvet. Och då finns anledning att tro att Tove fått en hård smäll i bakhuvudet av ett hårt trubbigt föremål, tappat medvetandet och fallit handlöst i golvet, med en rejäl duns. Sedan var det bara för J att slutföra vad hon föresatt sig. Utan minsta motstånd från Tove. Det behövdes ingen fasthållning, det förekom inga fler dunsar, inga sparkar, inga skrik, inget motstånd med viftande rivande armar. En smäll i huvudet på Tove, som ingen hör eftersom det inte låter något. Toves kropp som går i golvet med en duns, och sedan J som stryper en redan medvetslös Tove.

Frågan jag nu ställer mig är om åklagare Rullman talat om dunsar i plural vid något tillfälle?

Jag trodde bestämt att grannen sa tre dunsar?
Citera
2023-04-05, 22:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, vem vet. Till en början verkade de relativt samstämmiga. Men å andra sidan uppgav MH då att hon satt i vardagsrummet medan de satt i köket. Senare delar av förhören så sov hon ju. Himla virrvarr av lögner allt det här.
Kanske hon suttit i fåtöljen och halvdäckat och inte lagt sig på sängen förrän efter dumpningen, sedan virrat ihop när hon gjort vad.
Citera
2023-04-05, 23:01
Medlem
Jag tror också att Ms föräldrar är kraftigt medberoende till henne.

För dom som inte har koll på begreppet medberoende, så är det inte samma som med-missbrukare”. Utan det är när livet kretsar kring en annan persons problem. Det kan vara missbruk men också diagnoser, psykisk ohälsa eller annan sjukdom.

Dom gör ju allt dom kan för att underlätta för henne. Deras liv verkar i stort sett kretsa kring det. Dom stannar hemma från jobbet i typ ett år när hon mår dåligt, dom måste se till att hon kommer upp på morgonen. Att hon kommer igång, att hon tar sina mediciner, att hon ens kommer iväg till skolan. (Vi pratar liksom om en 18-åring här, inget lågstadiebarn.)
Men det verkar ju inte hjälpa överhuvudtaget. Det enda dom får tillbaka är en jävla massa lögner.

Hon verkar ju inte ens veta hur man startar en tvättmaskin.
I förhören med mamman så nämns det att hon lägger kläderna i tvättkorgen och mamman tvättar. Även i Ms egna förhör där hon påstår att hon spytt ner kläderna och sen bara lagt dom i smutskorgen och att hennes mamma sköter tvätten. Hur jävla fräscht är det? Då slänger man väl in kläderna i maskinen med en gång?
Men det är antagligen ljug det där med att hon spytt.
Men det naturliga vore ju oavsett att man tvättar ”mordkläderna” det första man gör. Men den tanken verkar inte föresvävat henne. Det får mamma fixa.
Man kan ju hoppas på att hon kommer till en anstalt och hamnar i tvätteriet så hon lär sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, vem vet. Till en början verkade de relativt samstämmiga. Men å andra sidan uppgav MH då att hon satt i vardagsrummet medan de satt i köket. Senare delar av förhören så sov hon ju. Himla virrvarr av lögner allt det här.
MH måste ha en väldigt ovanlig form av minnesförlust .. måste bero på att hon har så ofantligt svårt att processa
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Väldigt intressant inlägg! Jag tycker det framträder än helt annan tjej än den snälla omtänksamma som målades upp innan FUP. Har tidigare skrivit att jag tror att även M lider av nån empatistörning.

Till att börja med tror inte J hade hängt med M om hon var svag och full av empati. Dom egenskaperna värdesätter inte J. J har tidigare stört sig på kompisar och ex som visat sig sköra.

Hon agerar inte på något sätt trots att J tänder eld på två ytterdörrar och nära på en tredje. Hon fortsätter istället att umgås och festa med J.

30 Minuter efter mordet klarar hon av att äta en cheeseburgare. Vem f…har aptit till att käka i det läget?

Dagen efter mordet efterfrågar hon filmen från helgen (dom var ju trots allt ute och festade både fre och lör).

Hennes familj upplever inget annorlunda med henne dagen efter mordet.

Under ca 15 förhör visar hon ingen ånger, ingen ledsamhet eller gråt. Hon verkar apatisk och allmänt obrydd över läget. Även förhörsledare reagerar på detta.

Det har gjorts åtskilliga försök till att förklara hennes beteende med hjälp av hennes diagnoser. Jag har inte tillräcklig kunskap för att avgöra om ADD eller autism kan förklara hennes beteende. Jag konstaterar bara att även M verkar lida av nån empatistörning.

En psykiskt störd människa... men så agerar ju människor olika... jag kunde inte äta på flera dagar efter att jag hitta min bästa vän i hans lägenhet när han hade hängt sig... skuldkänslor delux eftersom jag jag skulle ha åkt dit tidigare till honom... men fick förhinder och han hade hängt sig vid 11tiden jag kom dit vid 12... men jag mådde piss efteråt... jag kommer ihåg när ambulanspersonalen kom och fråga mig vilken dörr det var och jag bara babbla på om några siffror för jag var i chock.
Citera
2023-04-05, 23:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jo då, står i FUP
Är du helt hundra på att du läst det i FUP och inte i någon tidning? Polisen har klart dementerat att hon skulle ha ringt då.
Citera
2023-04-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag trodde bestämt att grannen sa tre dunsar?

Som sagt, det verkar vara ha blivit en trådsanning om flera dunsar.

Men grannen är mycket tydlig när han hörs av polisen, enligt FUP.

Det var EN duns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in