2023-04-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror att det var för att JJ egentligen inte ville ha något vittne alls, inte ens MH.

Och beroende på hur sjuk i huvudet JJ är, kanske hon ville "njuta" helt själv av detta. JJ återkom ju till fyndplatsen dagen efter, hade hon inte åkt fast så fort så hade hon säkerligen besökt fyndplatsen fler gånger.

Och nu när jag tänker efter så skulle det nog vara en fördel för JJ om MH sov/inte var där och inte var med alls för då skulle JJ kunna hävda dråp/vållande, hon dödade pga impulshandling/svärta för ögonen......

Finner det väldigt oroväckande hur du lägger upp JJ som sjuk i huvudet osv och försöker göra allt för att det ska vara så synd om MH och att hon är så himla oskyldig.

Hon var troligtvis medveten om allt i lägenheten och hon har definitivt och BEVISLIGEN traskat runt med ett lik i trapphuset, knölat in liket i en väldigt för liten bil för att sedan släpa ut henne i skogen och stå och lysa med mobilen samtidigt som JJ tänder eld på henne, nej hon satt inte i bilen och gömde sig som hon ljuger i förhören om.
Skulle JJ springa runt ensam i den täta skogen med ett lik en kolsvart höstnatt för att MH "vägrar"? Givetvis lyser hon med mobilen(den används ju för att lysa med 15ggr enligt polisen).

Eller ska ni komma med något annat ologiskt för den händelsen?
JJ kanske slängde upp Tove över axeln(hon är ju stark som en oxe och har ju specialtränats av sin far som är israelisk supersoldat) och sen lös med mobilen med den andra handen medans hon bar på allt eldningsmaterial uppstoppat i röven.

Hoppas innerligt att MH får livstid och att hennes mål aldrig prövas så ni MH-älskare får lite mer tid på er att inse vad som är logiskt och ologiskt.

Båda är sjuka i huvudet, båda är skyldiga till något allvarligt brott.
Det är bevisat, punkt slut.
Citera
2023-04-05, 20:03
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Jag tror att det var för att JJ egentligen inte ville ha något vittne alls, inte ens MH.

Och beroende på hur sjuk i huvudet JJ är, kanske hon ville "njuta" helt själv av detta. JJ återkom ju till fyndplatsen dagen efter, hade hon inte åkt fast så fort så hade hon säkerligen besökt fyndplatsen fler gånger.

Och nu när jag tänker efter så skulle det nog vara en fördel för JJ om MH sov/inte var där och inte var med alls för då skulle JJ kunna hävda dråp/vållande, hon dödade pga impulshandling/svärta för ögonen......

Hon är så sjuk i huvudet denna JJ.

Tycker synd om Maja (även om jag inte tror hon är oskyldig och jag tror inte hon berättar allt hon vet/sett/deltagit i) kan tänka mig att hennes känslor för JJ kanske var på lite djupare plan från början och då haffade Johanna henne.

Hon drogs in i en ondskefull värld när hon träffade denna Johanna.
Citera
2023-04-05, 20:03
Medlem
Citat:
Grannarna säger ju att de står och diskuterar om de ska ringa polis/räddningstjänst.....då när JJ kommer ner för trappan.

Men varför flytta cykeln innan polisen eventuellt kommer?
Polisen vet inte att TT är där, har varit där, om JJ och TT ens känner varandra, varken polis eller någon annan vet ens att TT är försvunnen vid den här tiden.

Det måste ju vara bra mycket viktigare att flytta på kroppen ut, bort ifrån LGH om polisen kommer, knappast cykeln i detta läge.
Jo, det är sant.
Flytta cykel, bli av med nycklar o mobil o hämta bilen.

Men det där att de stod o diskuterade...
Kanske var det så att de satt i vardagsrummet och diskuterade väldigt länge...
Kanske vill man inte göra sken av att man inte ringde polisen direkt så här med facit i hand...

Jag tror ju att mordet skedde tidigt och sen satt man länge i chock som J säger.
Citera
2023-04-05, 20:04
Avslutad
Citat:

Så du tror att JJ vill njuta av att hon har en död kropp i sin lägenhet och kan åka in på livstid om hon åker fast?

Det håller inte. Endera ville hon hålla MH utanför och då vore det logiska att få bort henne från lägenheten - inte lämna henne ensam med kroppen och potentiellt polisen på väg. Eller så var MH redan med, och ingick i planen för att göra sig av med kroppen.
Citera
2023-04-05, 20:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har gått igenom tidslinjen för mordet och dom efterföljande minuterna. Jag har utgått från tidsangivelserna i FUP men även vittnesförhöret i rättegången med grannen under. Tider som uppgetts av vittnen har fått +- 5 minuter då dom inte är tillförlitliga, medans bekräftade tider är fetmarkerade

Ca 02:35-02:45 Är tiden för den första höga dunsen som får grannen under att reagera
J: Då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon
mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att
hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer

Ca 02:36-02:46 Hör grannarna ytterliga 2-3 dunsar men betydligt mindre än den första. Grannen liknar ljuden vid tunga fotsteg.
J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte
men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till
där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man
säger.

Ca 02:37-02:47 Står grannen utanför J s dörr i ca 40 sek och ringer på och hör då 5-10 sparklinkande ljud i väggen.
Knackade eller ringde?
J: Ja han ringde på.
F: Ja i vilket skede var det?
J: Eh, jag kommer faktiskt inte ihåg men vi var ju kvar i badrummet då när det hände men nu
i efterhand så kommer jag inte ihåg exakt vad faktiskt.
F: Han fick ju som förklaring när han senare träffade dig i trapphuset att du hade sagt att min
kompis mår illa.
J: Mmm.
F: Och hade kräkts. Var det någon som kräktes överhuvudtaget i badrummet?
J: Nej.
F: Det var det inte?
J: Nej.
F: Hur länge satt ni där tror du?
J: Jag vet inte. Några minuter kanske.

Ca 02:38-02:48 Hör grannen inga fler ljud och går ner till sig och pratar i ca 5-10 minuter och diskuterar med pappan.

J: Jag kan inte säga exakt heller för det byttes ju. Först var vi liksom vid utgången och sen
hamnade vi så på golvet och vi byter plats så att jag vet inte exakt men ganska i mitten på
badrummet.
BF: Ja. Och Tove?
J: Ja, jag vet inte heller det exakt. Hon är ju bredvid någonstans mig och Maja då.
BF: Okej och under tiden som ni sitter där. Du sa att ni var framme hos henne och försökte
känna om hon andades tror jag du sa va?
J: Mmm.
BF: Eh, hörde ni någonting ifrån henne på något sätt under tiden ni satt där?
J: Jag kan inte placera var för nu i efterhand så har jag liksom rört ihop allt men det gick ju
ganska lång tid hon låg liksom och väste typ och det kom ju några ljud liksom.
F: Efter att du hade släppt?
J: Ja. Men jag kan inte placera det för var väldigt rörigt i efterhand.
F: Men låg Tove på rygg då, förstår jag dig rätt då?
J: Ja.

02:43:33 Rör sig M s telefon 28 meter.
J: Eh, sen så som sagt så sitter jag och Maja i vardagsrummet och jag hade gått tillbaka och
kollat. Maja kanske också gjorde det.

02:46:22 Rör sig J s telefon 52 meter.
F: Hur var Maja när du åkte iväg?
J: Alltså jag kan ju bara säga hur jag upplevde henne men hon var väl, hon var, det kändes
också som att hon var väldigt i chock. Hon var ju inte som vanligt. Hon sa ju inte massa saker
utan hon bara var liksom.
F: Mmm.
BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet.
F: Okej och sen kom du tillbaka och Maja fick hamburgaren var det rätt?
J: Ja.
F: Åt hon upp den med eller?
J: Ja det gjorde hon faktiskt.

02:47 Rör sig J och T s telefoner mot McD

Ca 02:45-02:55 Hör grannen att en dörr öppnas och stängs ett par gånger och kort efter det ser dom J gå försiktig ner i trappen.
Jag sa till Maja att jag skulle gå ner och cykla bort cykeln och jag
tror att jag sa att jag skulle hämta bilen då också för jag behövde ju få fram bilen och
transportera bort Tove med bil då. Eh, så och då gick jag ner och tänkte göra det men då
träffade jag på grannen så då och sen gick jag upp och hämtade min mobil och sen åkte vi till,
ja till Mc Donald´s istället.
Tidslinjer är till nytta då de hjälper till att få både en detaljerad och översiktlig bild av ett händelseförlopp.

Jag tänker vara besvärlig nu och ta mig friheten att peta lite i din tidslinje för jag invänder mot vissa av dig ovan angivna tider då de inte är helt förenliga med vad grannen berättar under rättegången.
Eftersom J lämnar lägenheten med sin mobil 02:46 kan heller inga dunsar ha hörts 1 minut innan, dvs 02:45.

Grannens svar nedan är fetmarkerade. Han och pappan har sannolikt pratat ihop sig innan för att kunna lämna så exakta tider som möjligt.

Åklagaren Adam Rullman frågar om ljuden igen. De andra ljuden som kom efter den första dunsen, vad är det för typ av ljud? Grannen säger att det är som tunga fotsteg.

Åklagaren vill veta hur lång tid det tog innan grannen gick ut i trapphuset.
Grannen säger att han först diskuterade ljuden med pappan, vad de kunde bero på.
- När vi reste oss från soffan och började gå hörde vi de andra ljuden.

Sedan går du upp i trappan?
- Det stämmer. Det tar cirka tre minuter, två minuter.

Till du är uppe och ringer på dörren?
- Ja.

Har du någon uppfattning om hur länge du väntade med de här ringningarna på dörren?
- Ungefär 40 sekunder.

Åklagaren undrar vad det är för typ grannen hör i ytterväggen, till vänster om dörren. Där ligger 20-åringens badrum.
- Det var som slag mot väggen.

Hur många sådana ljud hörde du?
- Fem till tio stycken.

Hörde du några andra ljud, röster från människor?
- Inget sådant.

När du sedan går ner, har de här ljuden upphört då?
- Ja.

Grannen säger att han stod utanför dörren i mellan 1,5 och 2 minuter, totalt.

Ljuden har upphört när han går ner för trappan igen, enligt grannen.

Har du någon uppfattning om hur länge du är i lägenheten, tills dess att (20-åringen) kommer ner?
- Jag vet inte. Fem, tio minuter. Jag gissar bara.

Hinner du göra någonting i lägenheten innan någon kommer ner?
- Nej jag står i hallen och pratar, diskuterar (med pappan).

20-åringens advokat Clea Sangborn vill veta hur lång tid det tog mellan den första dunsen och att de åkte till McDonalds.
- Det tog fem, tio minuter innan hon kom ner. Sedan tog det cirka två eller tre minuter när vi pratade, säger grannen.

18-åringens advokat Mikael Svegfors ställer en fråga.
Ni hör dörren öppnas, inte en gång eller två gånger. Kan det vara tre gånger?
- Det kan vara två gånger eller tre gånger.

Den enda säkerställda tiden kan sägas vara 02:46 när J lämnar lägenheten tillsammans med sin mobil för att åka till Donken.

Grannen går upp till J efter 2-3 min
Står utanför dörren i 1,5-2 min
J kommer ner efter 5-10 min
De pratar 2-3 min

För att närma oss dina uppskattade tider så förkortar vi grannens angivna tider, alltså nedåt:

2+1+5+2=10 min

J går upp igen efter samtalet för att hämta sin mobil, lämnar bostaden 02:46. Under tiden tar grannen på sig ytterkläderna. Därför adderar vi ytterligare 1-2 min=11 min.

Med dessa tider hörs dunsarna 02:35

En genomsnittlig tid utifrån grannens vittnesmål hamnar på 15,5 min. Med dessa tider hörs dunsarna 02:30

Dunsarna hörs alltså senast 02:35.

Grannen beskriver ljudet ifrån badrummet som slag, dunsarna som tunga fotsteg.

Det tog alltså 5-10 min innan J kom ner efter påringningen. Innan dess hör de dörren öppnas 2-3 ggr.
Citera
2023-04-05, 20:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Dunsar, ringklockan som ringde 3-4 ggr. Stämningen i att de gick hem för att ge henne spö osv. Då Maja är hennes lilla knähund ser inte jag att hon går och lägger sig.och vilken 18 åring använder plötsligt inte mobilen under en timma, samtidigt som Johanna inte gör det. Sedan efter de dumpat kroppen och innan nöjet har de full aktivitet i sina mobiler, spelar mobilspel. Ser på porr osv.

Johanna har mördat ngn och kollar porr efter eller om det var dagen efter.
Maja mördar ngn eller iaf dumpar lik och går hem och kör typ candy crush eller ngt liknade på mobilen.

Hoppas verkligen på livstid men hoppas ffa att båda döms för mord.

Jag kan obehindrat sova igenom en hel natt när det har varit ett hårt åskväder.

Men när postbäraren av misstag sticker in morgontidningen (04:xx) genom mitt brevinkastet, då vaknar jag .. Hjärnan sorterar.
Citera
2023-04-05, 20:07
Medlem
Citat:
Men spelar du dum, eller är du korkad på riktigt??

Det var ju du som ställde frågan:

"Varför kör inte JJ bara hem MH?

Jag svarade att MH kunde inte bli hemkörd till sig, för det var förutbestämt att MH inte skulle sova hemma hos sig själv den natten utan skulle sova hos JJ.

Citat:
Det är faktiskt du som missförstår!

Hur ska jag missförstå?
Du säger att hon inte kan bli hemkörd "för att" och ändå blir hon hemkörd.

Skillnaden är att hon blir hemkörd när brottet är fullbordat och inte vid något påhittat "jag måste gömma kroppen för MH"

Om det är att missförstå så förstår du inte vad du själv skriver helt enkelt, det är dina ord mot vad som hände i verkligheten.
Citera
2023-04-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Finner det väldigt oroväckande hur du lägger upp JJ som sjuk i huvudet osv och försöker göra allt för att det ska vara så synd om MH och att hon är så himla oskyldig.

Hon var troligtvis medveten om allt i lägenheten och hon har definitivt och BEVISLIGEN traskat runt med ett lik i trapphuset, knölat in liket i en väldigt för liten bil för att sedan släpa ut henne i skogen och stå och lysa med mobilen samtidigt som JJ tänder eld på henne, nej hon satt inte i bilen och gömde sig som hon ljuger i förhören om.
Skulle JJ springa runt ensam i den täta skogen med ett lik en kolsvart höstnatt för att MH "vägrar"? Givetvis lyser hon med mobilen(den används ju för att lysa med 15ggr enligt polisen).

Eller ska ni komma med något annat ologiskt för den händelsen?
JJ kanske slängde upp Tove över axeln(hon är ju stark som en oxe och har ju specialtränats av sin far som är israelisk supersoldat) och sen lös med mobilen med den andra handen medans hon bar på allt eldningsmaterial uppstoppat i röven.

Hoppas innerligt att MH får livstid och att hennes mål aldrig prövas så ni MH-älskare får lite mer tid på er att inse vad som är logiskt och ologiskt.

Båda är sjuka i huvudet, båda är skyldiga till något allvarligt brott.
Det är bevisat, punkt slut.

Jag är helt enig med dig! Börjar bli oändligt trött på hur synd det är om MH. De enda som det är synd om just nu är Ts anhöriga.
Citera
2023-04-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Helt ärligt har jag inte möjlighet att läsa alla inlägg, trots att jag lägger ner (helt orimligt) mycket tid på att följa fallet.

För att bilda mig en uppfattninghar jag istället förökt att lägga tid på att läsa FUP och följa rättegången, det jag anser viktigast ändå.
Ja, alla i tråden har läst FUP och följt rättegången.
Citat:
Tyvärr, så har jag alltså missat de där trehundra förklaringarna som redan avhandlats. Men jag har själv skrivit ett antal inlägg om just deta, och det har du förmodligen också missat. Tråden är snabb och lååång.

Det som är viktigt är sedan att skilja på det man själv tycker och tror om Majas inblandning och vad man tror att rätten kan se som ett indicium.

Från ditt inlägg, direktkopierat, mina kommentarer featade:

"1. M sovit så djupt att hon inte hör en enormt hög duns som fick grannen att ringa på dörren. M ska inte ha hört denna ringning heller."

Maja behöver inte sova när detta sker, hon kan vara vaken. Det finns inga rekontruktioner eller test från varken åklagare eller försvar, om ljuds spridning i lgh. Rätten kan finna det ändå omöjligt att hon sov och inte hörde, att hon ljuger, men det innebär inte att hon istället deltog i ett mord.

Rätten kan välja att tro att en sådan lögn (om det nu går att bevisa?) bevisar/ är ett indicium (vore förskräckligt om det inte går att bevisa att det är en lögn) och därmed att Maja undanhåller sitt eget medverkande i mordet (ännu värre).

Om nu Maja ljuger(bevisad lögn) anser jag att det inte bevisar Majas skuld i ett mord, bara att hon undanhåller något.

Isf tyder ju detta på att hennes berättelse inte ska lyssnas på och då finns det faktiskt en annan berättelse som går ihop mkt bättre...

Citat:

"2. J ha hunnit flytta undan liket någonstans (oklart vart, finns inga DNA-spår eller några spår öht av detta) OCH STÄDA på nolltid för att gömma detta för M"

Jag ser detta inte som omöjligt. t ex köket eller vinden. Det är inte Maja som har bevisbördan, och det är inte orimligt att liket varit undaskuffat, att Maja rör ihop bilden på är hon såg Tove i lakanet. Vi vet inte hur Maja har rört sig vid 02:43, eller ens om det är är Maja som går med mobilen här. JJ kan ha tagit mobilen först för att förhindra att Maja ska ringa, JJ kan ha tagit fel mobil med sig brådrasket, eller så kan JJ ha lämnat över mobilen till Maja för att hon ska till Donken.

Maja kan ha redan då vetat om att Tove var död, för att hennes minnesbank är rörig av stress, ADD, fylla och mord. Det är åklagaren som ska bevisa allt, Maja har förklaringsbörda, och vet vi säkert exakt vad som hände?

Vet rätten att Tove låg i badrummet/hallen när Majas mobil rörde sig 38 steg, vet rätten var Maja rörde sig och vet rätten att det var Maja som höll i mobilen?

Jag har inte sagt att punkterna är omöjliga var för sig, tvärtom är de möjliga men osannolika. Men om M:s försvar kräver att vi köper ALLA dessa punkter blir det orimligt. Och om vi inte köper vissa av dem, kan vi ju fråga oss varför vi ska köpa några alls av M:s punkter. Om hennes berättelse innehåller lögner på avgörande punkter tyder detta på att hon varit inblandad i mordet som J säger och försöker komma undan straffansvar för detta. J:s erkännande är inte komplett, men mycket mer omfattande än M:s.

Citat:
"3. J ha bestämt sig för att hämta Donkenmat i stället för det mycket rimligare alternativet att skjutsa hem M"

Det finns mycket som skulle vara rimligare om Maja är helt oskyldig.

Men är det ens ett indicium som åklagaren har tagit upp? Eller Majas försvar?

Om man kan motbevisa att kroppen inte legat någon annanstans, var Majas mobil rört sig i lgh, att det inte är troligt att det är JJ som lämnar mobilen till Maja då är detta ett starkt indicium på att Maja vet om att Tove är död. Utan dessa bevisningar är det ett svagare indicium på att Maja vet att Tove är död vid den tidpunkten.

Är det ett bevis på att hon deltagit i mordet? Det skulle kunna vara det, om det fanns många flera andra indicium, men som jag ser det nu fattas det sådana.

Det finns en massa indicier för att M är inblandad i mordet.
1. J säger det.
2. Varken J eller M hade skador.
3. M:s berättelse kräver så pass mkt osannolika omständigheter ska stämma att den är otrovärdig. Den rimligaste förklaringen till M:s berättelse är att hon försöker komma undan straffansvar.
4. M tar mycket, mycket lång tid på sig att erkänna något överhuvudtaget, i stället för att skylla på J från första början, vilket hade varit det logiska om hon saknade inblandning.
5. M är bevisligen inblandad i lockandet av Tove till lägenheten, går in på Nöjet och kollar åt J.

Indicierna för att hon inte är inblandad är, som sagt, väldigt svaga i jämförelse, eftersom de bygger på en berättelse som inte ens kan accepteras i stora drag.

Citat:
"4. M ha fattat det helt orimliga beslutet att lyda J när hon väl ser liket, inte bara vid själva dumpningen, utan även dagen efter vid Illharjen, OCH i häktet."

Om, och jag säger om, rätten anser att Maja har mördat Tove, då tror jag ändå att det finns förmildrande omständigher här för henne. Hon har bevisligen svårigheter av alla möjliga slag, allt ifrån neuropsykiatriska till kognitiva problem. Relationen är präglad av medberoende till JJ.

Det finns många skäl till att man hjälper till vid dumpning av ett lik, allt ifrån rädsla, till lojalitet. Hot om att bli indragen i ett mord som man inte deltagit i.

Jag har inte sagt något om förmildrande omständigheter, det kanske det fanns. Jag pratar om huruvida det är rimligt att tänka sig att M inte var inblandad i mordet på något sätt. Det är till och med möjligt, som du säger, att hon bara bevittnade mordet. Men hennes övriga handlingar skapar då ett uppenbart likgiltighetsuppsåt.

Citat:

"5. J plötsligt ha blivit helt okej med att M är inblandad när denna vaknar"

Rätten tar nog först ställning till mordfrågan. Sedan om Maja anses vara skyldig till denna är det en annan femma. Men om man anser att bevisningen inte räcker till är det väl inte alls konstigt om Johanna ser de problem som ändå finns med att dumpa en kropp ensam? GW ansåg inte det troligt.

Jo, det är bara konstigt att hon nyss var så beräknande och risktagande att hon bestämde sig för att gömma T:s lik för M. Och nu är det plötsligt inte alls lika viktigt med försiktigheten längre. Berättelsen kräver helt enkelt att J inte är rationell öht. Vilket förstås gör det möjligt att hitta på vad som helst.

Citat:
"6. J ha ljugit om M:s roll i erkännandet, trots att J gör M:s roll superliten"

Varför Johanna erkänner är svårt att veta, men hon blir manglad i förhöret innan och har fått höra att Maja erkänt delar. JJ har fått veta om Dollarstore, bränt lik, plastpåsarna , lakan osv.

JJ inser att hon är överbevisad, har pratat med sin advokat (Clea). Att Johanna gör Maja roll liten, betyder ju inte att det är sanniningen.

Det kan vara exakt det som Maja själv hävdar, ett straff från den alltid hämndgiriga Johanna. Dessutom finns det inga bevis som visar att Maja har hållit i Toves armar. Det är en väldigt otydlig bild som Joahnna målar upp, där det först är sent i skedet som Maja ska ha kommit in, vilket också enbart är Johannas berättelse. Rent logiskt borde Maja varit med redan från start för att Tove inte ska försvara sig?

Återigen, det är inte _omöjligt_ att det är sant. Osannolikt, men visst, möjligt. Sammantaget blir det dock orimligt många omständigheter som måste klaffa för att M ska vara helt oskyldig på det sätt hon hävdar.

Citat:

"7. M tala sanning om att hon inte deltagit, trots att hon ljugit hur länge som helst om allt det andra. Om hon är oskyldig, varför erkände hon inte efter en vecka?"

För att hon inte är helt oskyldig på något plan.´

Hon har ju både varit med och lockat med Tove hem, fast hon vetat om att JJ är en hemsk person som hyser agg mot Tove. Och hon har ju varit med och dumpat kroppen! Inget litet brott det senare. Det gör ju, det inser hon sökerligen trots ett lågt IQ, att just det att hon varit i lgh under natten när mordet skedde, så riskerar hon precis som hon u gör, att dömas för mord.

M är intelligent nog för att förstå att det är en avgörande skillnad om hon varit med vid mordakten eller inte. Svegfors har annars förklarat det för henne. Hade hon varit helt oskyldig vad gäller mordet skulle hon ha samarbetat till fullo så fort det kom fram att man hade bevis för att hon var med liket. I stället tog det lång tid för henne att erkänna något om granbarren etc.

Citat:
"8. M:s minnesbild alltså utvecklas exakt så att hon konstant erkänner det minsta möjliga efter att ha blivit motbevisad (vilket sammanträffande!)"

Ja, det är inte så konstigt utifrån det ovan sagda.
Nu utgår du från att rätten redan bestämt att hon är skyldig till mord, eller att du vet det iaf.

Nej, det utgår jag inte alls ifrån. Men det är orimligt att anta att M inte varit inblandad på något sätt. Sen om det är medhjälp eller bara likgiltighetsuppsåt eller vad som helst.

Citat:
Ja, det ser inte bra ut att ljuga i förhör, särskilt inte om man sedan blir påkommen med bevisning.

Men som jag ser det är det alltså inte konstigt att Maja undanhåller delar (om än oförlåtligt att hon inte talade om var kroppen låg). Hon har blivit intalad av JJ och har fått på sig även JJs liv i sina händer om hon erkänner.

Sammantaget är det så många omständigheter som måste klaffa att det får anses som orimligt att hävda att M inte skulle ha varit inblandad på något sätt.
Senast redigerad av vafallsvafalls 2023-04-05 kl. 20:16.
Citera
2023-04-05, 20:14
Medlem
Citat:
Grannarna säger ju att de står och diskuterar om de ska ringa polis/räddningstjänst.....då när JJ kommer ner för trappan.

Men varför flytta cykeln innan polisen eventuellt kommer?
Polisen vet inte att TT är där, har varit där, om JJ och TT ens känner varandra, varken polis eller någon annan vet ens att TT är försvunnen vid den här tiden.

Det måste ju vara bra mycket viktigare att flytta på kroppen ut, bort ifrån LGH om polisen kommer, knappast cykeln i detta läge.

Om grannen ringde 112 hade det nog varit riskfyllt att bära ned kroppen direkt till bilen då de riskerat att möta räddningstjänsten/polisen i trappan. Vet inte hur snabbt de rycker ut i Vetlanda. Det är säkert olika. Förrådet var ju dock så nära att det gick väldigt snabbt att dra över kroppen och den kunde mellanlanda där ett tag. Och gissningsvis ingen som gick dit nattetid.
I teorin hade det varit ett möjligt scenario i alla fall. Att grannen överväger att larma känns självklart då han var orolig för att J skadat sig på något sätt.
Citera
2023-04-05, 20:17
Medlem
Citat:

Tror du på allt du skriver själv ens? 😂
Citera
2023-04-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om grannen ringde 112 hade det nog varit riskfyllt att bära ned kroppen direkt till bilen då de riskerat att möta räddningstjänsten/polisen i trappan. Vet inte hur snabbt de rycker ut i Vetlanda. Det är säkert olika. Förrådet var ju dock så nära att det gick väldigt snabbt att dra över kroppen och den kunde mellanlanda där ett tag. Och gissningsvis ingen som gick dit nattetid.
I teorin hade det varit ett möjligt scenario i alla fall. Att grannen överväger att larma känns självklart då han var orolig för att J skadat sig på något sätt.

Vad är det som är oklart? Det står absolut noll om förrådet i fup, varför tror du? För att det varit omöjligt/uteslutet att en kropp varit där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in