Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Märkligt att unga män begriper det. Enligt min erfarenhet är attraktiva unga kvinnor mycket väl medvetna om deras fördelar, detta speglas i deras beteende och hur dom medvetet förhåller sig till andra och spelar på detta till sin fördel. Detta är inget nytt. Kvinnor som flörtar och använder sin sexualitet för att få fördelar och slippa ansvar är ett fenomen både män och kvinnor varit medvetna om i alla tider. Så frågan är ju varför kvinnan drar en nitlott av att få fördelar och privilegier fram tills den åldern personen antingen borde vara i en stadig relation och ha ett fast jobb som hon kvoterats in i på bekostnad av andra män. Jag får bilden av att du skriver i egenintresse och/eller är inkapabel till att föreställa dig livet hur andra människors ögon. Du verkar inte kunna leva dig in i andra människors perspektiv eller livsresa.
Är det verkligen så? När man läser psykologi så får man lära sig om något som kallas halo effekten. Vilket är ett vedertaget fenomen där attraktiva människor(män och kvinnor) får en massa fördelar i livet pga av att människor undermedvetet skapar en bild av att attraktiva människor är bra människor, automatiskt har massa goda egenskaper, har lättare att frias från brott och får lägre straff etc.
Om man väljer att glida runt enbart på sitt utseende utan att utveckla någon personlighet eller kompetens däremot så har man enbart sig själv att skylla när man är gammal och grå och blir bitter eftersom att rika män inte vill försörja dig villkorslöst längre. Fattar inte hur du kan vända detta till att det är mäns eller samhällets fel. Som vuxen människa, även kvinna, så är det inte befriad ifrån ansvar utan får faktiskt ta ansvar för valen du gör i livet. Jag fattar att det kan kännas jobbigt ta ansvar för sina egna handlingar och sitt eget liv istället för att skylla på män och samhället men om du vill betraktas som en vuxen, myndig människa med de rättigheter som följer med det så får du faktiskt även acceptera ditt ansvar och dina skyldigheter.
Unga män begriper inte ett piss, det är deras instinkter som styr. Dummare målgrupp än män i åldern 19-30 får man fan leta efter.
Det du beskriver är din bild av saken, unga kvinnor, precis som alla unga människor fattar väldigt lite, och agerar på instinkt. Kvinnans instinkt är att locka med sitt utseende, och mäns instinkt är att falla för det. Det är bara så det är, och det försvårar livet för den INDIVIDUELLA människan som på något sätt ramlar ur normen.
Att växa upp och bli behandlad som guld för sitt utseende och sen möta väggar när utseende är puts väck, är en kalldusch för vem som helst.
Väldigt få unga människor har kapacitet att tänka långsiktigt eller ens anta att deras ungdom och utseende kommer att förändras. Så har det alltid fungerat, det är ironiskt och helt efterblivet, men det är därför livet gör en bitter
Jag har ingte per se egenintresse i denna fråga, jag är bara en kvinna som varit en väldigt snygg 25-åring och som nu, vid 33, börjar se förändring från omgivningen, endast pga ålder och utseende. Det är ett faktum som stör mig och som jag gärna lyfter fram. Det är helt och hållet objektivt och stöttas av biologin, like it or not