2023-04-05, 11:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy

Jag tror inte heller endast ättika varit inblandat då det krävs sådana enorma mängder och man kräks ju direkt mer eller mindre.

Det kan vara frågan om gammal 44% ättiksyra eller 36% ogräsättika. De håller länge om de inte används. Numera är 24% det starkaste som får säljas till konsument sen det blev förbjudet att sälja starkare syror.
Citera
2023-04-05, 11:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfebern
Inte för att jag gillar poliser men det finns ju ändå något i det. Åtminstone kunde skolan göra hembesök med kanske soc? Vet inte. Men om det är barnets bästa man månar om så vettefan om det ska gå till som det gör idag? Skolplikt är skolplikt och om barn hålls hemma behöver väl föräldrar ansökt om hemskolning, vård av barn för lång sjukhusvistelse eller liknande. I alla fall dokumentera giltiga anledningar. Har för mig att hemskolning innebär någon typ av hembesök? Att de kollar så barnet uppnått vissa mål? Kanske förväxlat det med något annat.
Nästan omöjligt att få hemskolning.
Citera
2023-04-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nästan omöjligt att få hemskolning.

Det är det jag säger. Då måste det finnas dokumenterat och en väldigt speciell anledning. Som familjen i Bjärred som hade så pass sjuk barn så mamman och pappan bestämde att alla skulle dö. De hade hemskolning.
Citera
2023-04-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Bara för att vara tydlig så var den 5-åriga pojken placerad på ett HVB och inte ett SiS-hem. Det senare är till för barn/ungdomar som i regel dömts till vård eller liknande.

Termen fosterhem är idag utbytt till familjehem.

För att få avlastning kan man ansöka om antingen kontaktfamilj genom SoL eller stödfamilj om barnet har rätt till LSS. Det ska i regel hända något akut för att det ska gå fort! Det är så det ser ut idag tyvärr! LSS är också, trots sin rättighetsstatus, nedmonterad då allt fler kommuner inför begränsningar i insatserna.

Deras ena barn verkar ju vara svårt sjuk och om det barnet har mycket kontakt med sjukhuset så borde det ha funnits syskonstödjare.

Där sa du något: ”Det ska i regel hända något akut för att det ska gå fort” ( att få stödfamilj/kontaktfamilj).
Kanske var detta den akuta händelse som skulle ge dem hjälp…
Senast redigerad av Sniggypop 2023-04-05 kl. 11:43.
Citera
2023-04-05, 11:42
Medlem
Ren spekulation, men jag har svårt att släppa det här med att Z är flicka, kläs i flickkläder de första åren och sedan helt ändra skepnad. Hon är plötsligt klippt i pojkfrisyr, är kladd som sina bröder och har blivit ohälsosamt smal. Hon har även skador i underlivet och föräldrarna påstår att hon lider av en hjärnskada. De tycker även att det är bättre om hon inte bor med dem mer. 😳😑😳

Som sagt, jag spekulerar bara. Men kan det vara så att barnet föds som flicka, velat vara en pojke och att det är orsaken till att det går så snett för just det här barnet. Trots allt så finns det mycket som tyder på att de iaf hjälpligt tagit hand om de övriga barnen, och endast utsatt det här barnet för en rad plågor.

Kan skadorna i underlivet ha orsakats kring det här med könsidentitet? Kan det vara så att barnet själv orakat dem, eller gjort viss skada på sig själv och föräldrarna inte kunnat hanterar detta och förvärrat detta? Jag funderar på om det skulle kunna vara en kombo. Om föräldrarna inte kan älska ett barn villkorslöst så kan så klart ett barn utveckla just ett självskadebeteende, om barnet pratat om att hon vill vara en han så kan det ha skapat en konflikt där föräldrarna förtrycker barnet isf för att stötta det.

Hon kan ju också velat bli ”någon annan” om hon upplevt att hennes äldre bror fått den uppmärksamhet som hon själv velat ha. En hård miljö där man inte blir sedd och får sina behov tillgodosedda kan ju få barn att fly från sig själva och då ta en annan personlighet.

Det skulle ju kunna vara tvärtom, att Z verkligen vill vara en flicka och att klippa av henne håret och klä henne som sina bröder är en del av en bestraffning för att kränka henne. BÅDA föräldrarna har ju acceptera och även tyckt att förslaget om att hon inte ska bo familjen har varit bra eller iaf accepterat det. Det är faktiskt rätt anmärkningsvärt att ingen av föräldrarna vill ha just henne. 😕 Mamman har ju någon form av psykisk störning, kan hon fått för sig att Z är något hot mot familjen eller liknande?
Kan skadorna i underlivet ha något med det här flicka till pojke förvandlingen att göra?

De övriga barnen längtar efter sina föräldrar och har bett om att få åka hem, medan den här flickan inte nämt sina föräldrar. Jag vet att hon troligtvis har svårt att prata med tanke på hennes skador i svalget, men hon pratar ju uppenbarligen. En av de första sakerna ett barn skulle be om är ju att få träffa sina föräldrar.

Alla som har barn vet att barn älskar man villkorslöst och kärleken till ens barn är av en annan dimension. Man vet att det alltid är förälderns fel och brister om det inte blir så. Men barn vet ju inte det. Så himla sorgligt att växa upp och inte känna sig älskad för den man är.
Citera
2023-04-05, 12:12
Medlem
1754s avatar
Finns det nå bilder på detta jävla pack till föräldrar? Jag tycker så jäkla synd om deras dotter. När hon säger till vårdpersonalen " Nu är jag trygg när jag är här hos er".
Citera
2023-04-05, 12:16
Medlem
Från säkra källor har information framkommit till mig att pappan för något år sen uttalat sin något annorlunda syn på relationer. Familjen är det enda viktiga och vänner och dylikt är onödigt skrafs, typ..
Det synsättet på relationer känns lite extra skrämmande när man vet vad som pågår innanför familjens egna väggar…..

Sen är det ju så att även J’s syster Jossa och hennes pojkvän sitter häktade efter en razzia i en lägenhet i Eslöv efter misstanke om droginnehav. I lägenheten fanns Jossa, hennes två barn som blev omhändertagna av soc samt hennes pojkvän R Fjell, som är bror till S Fjell. S F har barn med den misstänkta barnamördare som agerade i Eslöv december -22.

Har ingen relation till någon av personerna idag men Jossa var under gymnasietiden väldigt ofräsch och vinnare i VM i WT. Verkar som det går i släkten…
Citera
2023-04-05, 12:18
Medlem
densistasovjets avatar
Att föräldrar behandlar sina barn olika är inte så ovanligt som man kan tro i dessa fall. Vi har ett av de mest kända där Joseph Fritzl stängde in en av sina döttrar i sin källare och våldtog henne under decennier, fick även barn med henne. Han hade 7 barn med sin hustru och 3 med sin egen dotter.

En djupt störd människa. Nu har även myndigheterna konstaterat att även Jasmine I är störd på något sätt. Hur vet vi inte än. Psykopat, narcissist är det som jag spontant tänker på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fritzl_case
Citera
2023-04-05, 12:27
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Jag är HELT säker på att Aftonbladets första publicering om det här var att flickan hade skador i underlivet, som kunde tyda på sexuella övergrepp. Men nu går det inte att hitta den nyheten med det uttalandet 😞

Står ju ff i första artikeln som dessutom ligger i sammanfattningen..?

”.. Läkarna konstaterade också att hon hade skador i underlivet och enligt tidningen upptäcktes gamla frakturer som kan ha fått läka utan hjälp från sjukvården..”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VPayj6/eslovsflickan-torterad-med-attika-foraldrarna-haktade
Citera
2023-04-05, 12:36
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Hemskolning finns inte i Sverige, annat än organiserad av skolan pga hälsoproblem eller liknande så då finns en viss tillsyn genom att läraren kommer hem. Ren hemskola innebär att familjer flyttar till Åland, där det råder lärplikt, inte skolplikt.

Men det är märkligt att man inte uppsöker familjer som bara uteblir.

Jag tror att om man uteblir ska skolan anmäla till socialtjänsten. Eller är rätt säker det är så.
Citera
2023-04-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggypop
Där sa du något: ”Det ska i regel hända något akut för att det ska gå fort” ( att få stödfamilj/kontaktfamilj).
Kanske var detta den akuta händelse som skulle ge dem hjälp…

Om vi antar att föräldrarnas utsaga om att barnet har funktionsnedsättningar så borde det ha funnits stöd sen innan.
De hänvisar till en hjärnskada; vem har diagnosticerat den? Barnet borde isåfall ha tillhört personkrets 1 inom LSS och det kräver utredningar från iaf två olika roller. Det borde vara kontakt med barnhab. Osv

Låt oss anta att barnet hade självskadebeteende; vilken förälder väljer då att ha framme tex ättika?

Vad gjorde att de inte sökte vård för frakturerna men sökte vård nu? De är ju inte främmande för sjukvård.

Det är så många frågor som jag hoppas får ett svar - om inte annat för polisen och framtida familjehem.
Citera
2023-04-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Jag tror att om man uteblir ska skolan anmäla till socialtjänsten. Eller är rätt säker det är så.

Det är det jag menar. Rutiner för allt, men inget görs. Anmälan bara läggs på hög någonstans för det mesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in