2023-04-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det som är anmärkningsvärt och kommer fram i den artikeln du hänvisar till, är också:
Förvaltningsrätten konstaterade att föräldrarna ska ha sökt akut avlastning för 7-åringen bara månaden innan hon lades in på sjukhus.
Om de själva räckte ut en hand och bad om hjälp så är de inte helt ensamt skyldiga, tycker jag. Myndigheterna har brustit eftersom det fanns orosanmälan, från äldsta dotterns pappa och skolan har saknat barnet i verksamheten. På en så liten ort är det heller inte svårt att "höra sig för lite" - det finns många där som anat att något var fel.
En utredning även för avlastning tar ju ett tag ska ,ju avgöras vad för avlastning det behövs , vilka behov barnet har och också hitta en avlastningsplats
Citera
2023-04-05, 10:20
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
En utredning även för avlastning tar ju ett tag ska ,ju avgöras vad för avlastning det behövs , vilka behov barnet har och också hitta en avlastningsplats
En kontaktperson borde kunna sättas in direkt, och vara behjälplig i det utredningsarbetet. Avlastning finns som åtgärd, barnet bereds plats antingen i fosterhem eller på SiS-boende (som den lille autistiske killen som drunknade) det kan göras alltifrån urakut till efter utredning.
Citera
2023-04-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
När de tre största barnen känner sig trygga kommer de att berätta.
Att Z har skador i underlivet är oroväckande, om det visar sig att hon blivet sexuellt utnyttjad är katastrofen total.
Stackars barn, jag har knappt kunnat sova när jag tänker på hur barnen blivet utsatta för sparkar och slag, vilket enormt psykiskt lidande att utsättas eller bevittna misshandel.
Och så har vi ett samhälle som inte kan skydda dem, bvc, skola, soc, släkt, grannar har blundat.
Mamman har väl missbrukat under sina graviditeter och skadat barnen. När hon besöker bvc så är väl barnen som inte går i skolan med. Sen gör bvc hembesök, har detta genomförs.
Är mammans släkt muslimer, tro.

Synd att detta med tvångssteriliseringar blivit sånt tabu. Sådana här människor ska naturligtvis med alla medel förhindras att skaffa barn igen. Helst skulle man låsa in dem och kasta bort nyckeln, men eftersom detta är Sverige är de så klart snart ute igen. Då borde minsta kravet vara att de för alltid håller sig borta från barn - både egna och andras.
Citera
2023-04-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning

Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång får hemkommunen under vissa förutsättningar förelägga elevens vårdnadshavare att se till att eleven kommer till skolan.

Det är ju trevligt att kommunen får förelägga under vissa förutsättningar…
Inte konstigt att sånt här får pågå för ofta och för länge.

Jaha, är det så slapphänt? Trodde det var betydligt svårare att hålla sitt barn hemma under längre tid från skolan.
Citera
2023-04-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldfebern
Jaha, är det så slapphänt? Trodde det var betydligt svårare att hålla sitt barn hemma under längre tid från skolan.
Förr blev det polishämtning
Citera
2023-04-05, 10:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Bara jag som tror att flickan började klä sig som en pojke för att föräldrarna klippt av hennes hår som bestraffning, och det var deras "lösning" på hur dem skulle förklara att håret försvann
Men herregud vad dumt, finns flickor med kort hår.
Citera
2023-04-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Förr blev det polishämtning

Inte för att jag gillar poliser men det finns ju ändå något i det. Åtminstone kunde skolan göra hembesök med kanske soc? Vet inte. Men om det är barnets bästa man månar om så vettefan om det ska gå till som det gör idag? Skolplikt är skolplikt och om barn hålls hemma behöver väl föräldrar ansökt om hemskolning, vård av barn för lång sjukhusvistelse eller liknande. I alla fall dokumentera giltiga anledningar. Har för mig att hemskolning innebär någon typ av hembesök? Att de kollar så barnet uppnått vissa mål? Kanske förväxlat det med något annat.
Citera
2023-04-05, 10:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Återigen är jag ingen lekman inom sjukvård, men det står i artiklar att barnet aldrig mer kan äta.
Tänker att om bara magsäcken opereras bort kan man väl leda matstrupen mot tarmarna på ngt sätt så man ända kan stoppa smaker i munnen?
Kan det vara så att de fått ta bort både stora delar av matstrupen och magsäcken?
Tänker de som vill banta genom att förminska magsäcken klarar ju det?

Jag tror på frätskador över tid som gjort så stor skada att matstrupen och magsäcken skadats och tillslut i december gick sönder och orsakade det livshotande tillståndet så vissa organ började lägga av, då hjärta och lever ffa.

Jag tror inte heller endast ättika varit inblandat då det krävs sådana enorma mängder och man kräks ju direkt mer eller mindre.
Ja du kräks och det skadar än mer matstrupen!
Självklart kan magsäcken skadas om den är tom, detta barn svalt, hur himla svårt kan det vara att förstå? Det står ju om detta på Giftmedelcentralen, bara att läsa om man nu orkar? Men flickan har trots det nog fått i sig stora mängder ättika på tom mage och troligtvis kräkts ett par ggr?
Senast redigerad av rubin22 2023-04-05 kl. 10:45.
Citera
Medlem
Citat:
Inte för att jag gillar poliser men det finns ju ändå något i det. Åtminstone kunde skolan göra hembesök med kanske soc? Vet inte. Men om det är barnets bästa man månar om så vettefan om det ska gå till som det gör idag? Skolplikt är skolplikt och om barn hålls hemma behöver väl föräldrar ansökt om hemskolning, vård av barn för lång sjukhusvistelse eller liknande. I alla fall dokumentera giltiga anledningar. Har för mig att hemskolning innebär någon typ av hembesök? Att de kollar så barnet uppnått vissa mål? Kanske förväxlat det med något annat.

Hemskolning finns inte i Sverige, annat än organiserad av skolan pga hälsoproblem eller liknande så då finns en viss tillsyn genom att läraren kommer hem. Ren hemskola innebär att familjer flyttar till Åland, där det råder lärplikt, inte skolplikt.

Men det är märkligt att man inte uppsöker familjer som bara uteblir.
Citera
Medlem
Citat:
En kontaktperson borde kunna sättas in direkt, och vara behjälplig i det utredningsarbetet. Avlastning finns som åtgärd, barnet bereds plats antingen i fosterhem eller på SiS-boende (som den lille autistiske killen som drunknade) det kan göras alltifrån urakut till efter utredning.

Bara för att vara tydlig så var den 5-åriga pojken placerad på ett HVB och inte ett SiS-hem. Det senare är till för barn/ungdomar som i regel dömts till vård eller liknande.

Termen fosterhem är idag utbytt till familjehem.

För att få avlastning kan man ansöka om antingen kontaktfamilj genom SoL eller stödfamilj om barnet har rätt till LSS. Det ska i regel hända något akut för att det ska gå fort! Det är så det ser ut idag tyvärr! LSS är också, trots sin rättighetsstatus, nedmonterad då allt fler kommuner inför begränsningar i insatserna.

Deras ena barn verkar ju vara svårt sjuk och om det barnet har mycket kontakt med sjukhuset så borde det ha funnits syskonstödjare.
Citera
2023-04-05, 10:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Absurt. Jag undrar också vad som faktiskt menas med "skolplikt" Hur länge ska ett barn vara frånvarande innan något händer? Jag trodde det var hårda och strikta regler, till exempel hembesök men jag jobbar inte i skolan så jag har noll koll.
Det känns ju smått otroligt att orosanmälningar kan hagla över föräldrar för att ett barn till exempel inte ätit frukost men när de knappt kommer till skolan på en hel termin så görs en handlingsplan? Har skolan ens träffat flickan?

Det är olika för olika kommuner. I Göteborg räcker det med att ett barn som insjuknar i svår covid och därför är borta i två veckor för att socialen skall omhänderta barnet eftersom skolan anser att barnet är borta för länge.
Citera
2023-04-05, 10:56
Medlem
Citat:
Sådant går inte på några dagar om det inte är fråga om sluta händelser och det verkar det inte ha varit eftersom det inte framkommit att socialtjänsten varit inblandad i familjen och haft kontakt med flickan . Barnet hade gamla läkta benbrott som det inte sökte sjukvård för , hon var undernärd mm så ingen från socialtjänsten lär ha träffat henne för att utreda familjens behov av avlastning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in