2023-04-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
1. Det är ett kallt krig som försiggår.

2. Putin vill tillbaka till tiden före murens fall.

3. S:t Petersburg kräver genomfart genom Öresund (4 km brett där det är som smalast). Förbi en Natomakt.

Nej, han har det besvärligt. Vintertid.

Vad kan hans taktik bli?
Dröm om en hamn i Indien? Tror inte han vågar satsa på Kina på denna punkt.

Odessa hoppas han fortfarande på, även om hindren sen finns.
En instängd person kan bli nojig.

Men Ukraina är bara en bricka i hans spel att säkra sig mot Nato.

Det han har är att många västländer sålt sig till honom för att fa energi.
Hur starkt är det kortet?

Att Putin vill tillbaka till tiden före murens fall håller jag faktiskt inte med om. Han har mentalt aldrig ens kommit över murens fall för över 30 år sedan, Putin lever kvar på 70-talet.

Den ryska Svarta Havs-flottan blir ganska menlös om den blir instängd i Svarta Havet. Sevastopol kräver genomfart genom Bosporen som är ännu smalare än Öresund och går dessutom rakt igenom ett Nato-land. Det finns inte en chans att den ryska flottan kommer att tillåtas passera Bosporen utan att bli angripen om det blir krig mellan Ryssland och Nato. Skulle Nato tillåta fiendeflottan att slippa ut i det läget lär minimikravet vad gäller motprestation vara att den ryska flottan inte används mot Nato. Skulle ryssen gå med på det? Nej, Sevastopol som marinbas funkar bäst i fredstid eller under ett kallt krig. I ett "storkrig" med väst blir flottan där ganska menlös pga alla Nato-länder i omgivningarna. St Petersburg var definitivt bättre så länge inte Finland eller Sverige var med i Nato.

Rent militärstrategiskt är faktiskt Murmansk en bra bas då den är svåråtkomlig för Nato.

Och kallt krig? Du menar det som Putin startat? Nato var ju nästan nedlagt och ingen ville betala för organisationen innan Putin i all sin klokhet satte HLR på Nato för att få till stånd en konflikt som ingen annan ville ha.
Senast redigerad av Auric 2023-04-04 kl. 23:34.
Citera
2023-04-04, 23:32
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag påstår att det är helt omöjligt för Ukraina att skaffa kärnvapen utan att USA snabbt märker det.

Vad säger att de inte redan har det och bara saknar någon aktiv komponent likt tritium ? Hur vet man att Ryssland verkligen fick allt klyvbart material och alla kärnvapen efter Budapest traktatet ?

Jag utgår ganska iskallt ifrån tidigare vetskap om att militärer och forskare gärna gömmer undan " räddar saker " De är det närmaste hamstrar och ekorrar man kan komma
Citera
2023-04-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det kommer inte bli något kärnvapenkrig.
Släpper dom en bomb på Kiev, så släpper Kiev en bomb på Moskva.

Gissa vem som förlorar mest? Kiev har inte så mycket att förlora, men Moskva har det.

Hur skulle Kiev kunna släppa en bomb dom inte har.
Citera
2023-04-04, 23:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vad säger att de inte redan har det och bara saknar någon aktiv komponent likt tritium ? Hur vet man att Ryssland verkligen fick allt klyvbart material och alla kärnvapen efter Budapest traktatet ?

Jag utgår ganska iskallt ifrån tidigare vetskap om att militärer och forskare gärna gömmer undan " räddar saker " De är det närmaste hamstrar och ekorrar man kan komma

Nej vad säger det? Men jag tror USA har total koll på Ukrainska vapen.

Och om de inte har det, vem ska Ukraina köpa kärnvapenkomponenter av?
Citera
2023-04-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och kallt krig? Du menar det som Putin startat? Nato var ju nästan nedlagt och ingen ville betala för organisationen innan Putin i all sin klokhet satte HLR på Nato för att få till stånd en konflikt som ingen annan ville ha.
Det där stämmer dållgt med verkligheten... NATO var i princip nedläggningshotat redan vid tidpunkten runt Jugoslavienkonflikten. Den räddade NATO och sen har de blivit allt aggressivare vllket lett till denna konflikt...
Citera
2023-04-04, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ser man enbart till vad som vore mest tryggt ur fredssynpunkt är helt enkelt en ukrainsk seger i ett konventionellt krig att föredra. Det sätter igång andra processer än ett krig utan slut, en pausad konflikt eller ett oförutsägbart scenario där kriget sprider sig. Så.

Vad som händer sedan, det vete fan. Precis som Ukraina tycks kunna fixa det här själva får de väl välja själva, om det faller sig så väl. Det blir till att extrapolera lite på trenden i nuläget.

Jag tror inte Ukraina kan ta sig lyxen enbart med en seger, att ta tillbaka det man har förlorat. För detta kan ske igen. Om 10-20 år med en ny Putin. Såren efter detta krig kommer att sätta sig djupt. Så.., nukes eller Nato.

Detta historiska "släktskap" som var mellan Ryssland/Ukraina är brutet, och det var Putin som (ingen annan) bröt det. Ingen annan.
Citera
2023-04-04, 23:45
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Förvisso kanske de inte kan köpa . Men kunskapen finns där och för att smälla ihop ett " enkelt " kärnvapen likt little boy/fat boy behövs inga mirakel . De lite mer exklusiva komponenterna används väl mest för att öka utdelningen av energi från en lägre mängd klyvbar massa ?

Dock hoppas jag verkligen allt klyvbart materiel är under kontroll .
Citera
2023-04-04, 23:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Det går nog ganska snabbt för snabbt för en "vanlig" nation att skaffa sig kärnvapen, om man vill det.

Inom 3-5 år fixar Ukraina det, om man vill. Då ingen "fin" grej som i väst..., men något som får jobbet gjort.
Citera
2023-04-04, 23:46
Medlem
Citat:

De verkar bundis med Pakistan
Citera
2023-04-04, 23:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag tror inte Ukraina kan ta sig lyxen enbart med en seger, att ta tillbaka det man har förlorat. För detta kan ske igen. Om 10-20 år med en ny Putin. Såren efter detta krig kommer att sätta sig djupt. Så.., nukes eller Nato.

Detta historiska "släktskap" som var mellan Ryssland/Ukraina är brutet, och det var Putin som (ingen annan) bröt det. Ingen annan.
I så fall "bättre" med kärnvapen — inger troligen en annan respekt samt minskar risken för storkrig någorlunda.

Med ukrainska kärnvapen får Moskva sitt mini-Ryssland. Tror att de lättare accepterar det än ett Ukraina i "Natos våld", eller vad man ska säga.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-04-05 kl. 00:02.
Citera
2023-04-04, 23:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Förvisso kanske de inte kan köpa . Men kunskapen finns där och för att smälla ihop ett " enkelt " kärnvapen likt little boy/fat boy behövs inga mirakel . De lite mer exklusiva komponenterna används väl mest för att öka utdelningen av energi från en lägre mängd klyvbar massa ?

Dock hoppas jag verkligen allt klyvbart materiel är under kontroll .

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det går nog ganska snabbt för snabbt för en "vanlig" nation att skaffa sig kärnvapen, om man vill det.

Inom 3-5 år fixar Ukraina det, om man vill. Då ingen "fin" grej som i väst..., men något som får jobbet gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
De verkar bundis med Pakistan

Ok, fast jag tror det både politiskt omöjligt och praktiskt nära nog omöjligt för Ukraina att utveckla kärnvapen nu.

Ni tror ev annorlunda, fine.
Citera
2023-04-05, 00:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ok, fast jag tror det både politiskt omöjligt och praktiskt nära nog omöjligt för Ukraina att utveckla kärnvapen nu.

Ni tror ev annorlunda, fine.

Den egna nationens existens står på spel...

"Just saying"..

Då gräver man djupt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in