Citat:
Ursprungligen postat av
Johanhaa
vilka har haft fördelar ? och vilka har blivit orättvist ?
Ställer man inte upp på längdlandslagets regler - att delta på
alla landslagsläger är tydligen stötestenen här* - så får man inte vara med i truppen under träningssäsongen. Jag gissar att det innebär att man inte får "månadslönen" från förbundet maj-november.
*Sedan verkar det handla om en del andra saker som ingen vill vara offentlig med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Du och jag har olika uppfattningar om vad landslaget skall stå för vilket vi också har diskuterat flera gånger förut. Jag tycker att landslagstränarna skall stå för en viss träningsfilosofi som man skall tillämpa på lägrena. Om alla åkare kommer till lägrena och bedriver exakt den träning de bedriver på hemmaplan med sina hemmatränare, vad är det då för vits med läger över huvud taget?
Kan man inte erbjuda mervärde i aktiviteterna relativt vad idrottaren ordnar själv så ska aktiviteterna absolut ifrågasättas, och absolut inte göras obligatoriska.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Säg om Märtha Rosenberg skulle komma med i landslaget. Hon skulle inte ha egna resurser att bekosta egna läger som stjärnorna i laget nu kan göra. Hon har inte heller tillräckligt med egen erfarenhet för att veta vilken typ av träning som passar henne själv och vilken egen träning hon då kulle köra på lägrena. Om man kör med denna minsta-gemensamma-nämnaren och alla-kör-sin-egen-träning på lägrena vilket ansvar skulle då landslaget ta för henne?
Världsstjärnorna kan inte styra om sina upplägg på Märtas villkor för Märtas utvecklings skull. Man ska inte köra över någon idrottares upplägg och behov för att tillfredsställa någon annans.
Om exempel Märta har väldigt stort behov av att mäta sig med den som är mer rutinerad så kan hon börja samarbeta med den/dem. Hänga på dennes läger, kanske flytta in till Östersund et cetera. Råd med läger bör hon ha om hon får landslagsplats - mer bidrag att dela ut till landslagsåkarna ju kortare lägertid landslaget själv arrangerar.
Är det instruktörkonsultation hon behöver alla veckor
och hon har tilltro till ngn landslagsledare så ska hon få det. Dock inte på plats så ofta.