2023-04-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag förstår inte varför landslaget måste stå för något. Den gångna säsongen är bevis för att när storstjärnorna får lägga upp det som de vill kommer också resultaten. I Norge så har väl det också konstaterats att de åkare som styrt sin egen träning mest är de som lyckats.

Det enda landslaget behöver rätta till är den orättvisa som uppstått när hälften av stjärnorna fått flexibilitet i laget (med fördelar som de har med sig) medan den andra halvan behövt gå utanför. Nu verkar ju poletten trillat ned hos Byström efter att åkarna behövt vara tydliga så förhoppningsvis är problemet löst nu.

vilka har haft fördelar ? och vilka har blivit orättvist ?
Citera
2023-04-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
De som var kvar i landslaget hade sina tränare där eller tilläts stå över träningsläger för att träna på hemmaplan. De som hoppade av gjorde det för att de skulle tvingats vara med på alla träningsläger men inte få ha med sina tränare…
Citera
2023-04-03, 21:56
Medlem
Citat:
De som var kvar i landslaget hade sina tränare där eller tilläts stå över träningsläger för att träna på hemmaplan. De som hoppade av gjorde det för att de skulle tvingats vara med på alla träningsläger men inte få ha med sina tränare…

okej nu hängde jag med. dålig koll på vilka läger vissa har stått över och orsak. Jonna och Emma var på höjd men dålig koll på hur det krockade med andra

Den som känns som störta förloraren resultat mässig av avhoppet är ändå Maja även om hon vinner sprintcupen så var hon ändå bara riktigt nära att vinna ett lopp. så sämre än året innan men motståndet var nog bättre i år till hennes försvar
Citera
2023-04-03, 22:08
Medlem
Citat:
okej nu hängde jag med. dålig koll på vilka läger vissa har stått över och orsak. Jonna och Emma var på höjd men dålig koll på hur det krockade med andra

Den som känns som störta förloraren resultat mässig av avhoppet är ändå Maja även om hon vinner sprintcupen så var hon ändå bara riktigt nära att vinna ett lopp. så sämre än året innan men motståndet var nog bättre i år till hennes försvar
När Maja vann sina tävlingar behövde hon inte möta Skistad, Ribom eller Sundling i toppform så lite svårt att jämföra. Hon har ju egentligen inte ändrat så mycket från året innan då hon stod över ganska många landslagsläger.

Att Ebba och Frida fick spendera så mycket tid med sina respektive tränare inför mästerskapet tror jag var viktigt. Inför OS fick de inte mycket tid alls, 2021 däremot fick de också mycket tid. Sedan var OS på hög höjd och vallningen spelade roll mm.
Citera
2023-04-03, 22:15
Medlem
Citat:
När Maja vann sina tävlingar behövde hon inte möta Skistad, Ribom eller Sundling i toppform så lite svårt att jämföra. Hon har ju egentligen inte ändrat så mycket från året innan då hon stod över ganska många landslagsläger.

Att Ebba och Frida fick spendera så mycket tid med sina respektive tränare inför mästerskapet tror jag var viktigt. Inför OS fick de inte mycket tid alls, 2021 däremot fick de också mycket tid. Sedan var OS på hög höjd och vallningen spelade roll mm.

Ebba har helt klart fått ett lyft jämfört med förra säsongen som inte var någon topp säsong. så på Ebba fanns inte samma förväntningar på Ebba som på Frida från min sida. sedan blev ju OS väldigt speciellt så du påtalar..

exakt vad gäller Maja med motståndet men känns inte i mina ögon lika vass i år även om hon så klart är bra
Citera
2023-04-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ebba har helt klart fått ett lyft jämfört med förra säsongen som inte var någon topp säsong. så på Ebba fanns inte samma förväntningar på Ebba som på Frida från min sida. sedan blev ju OS väldigt speciellt så du påtalar..

exakt vad gäller Maja med motståndet men känns inte i mina ögon lika vass i år även om hon så klart är bra
Ebbas säsong ifjol var väl lite svagare än 2021 även om hon själv sa att allt var bra med konstiga bortförklaringar till de dåliga resultaten. Man är ju nyfiken kring om hon gjort någon analys av det, isåfall kan det vara så enkelt att hon rättat till det och får resultat. Hoppas att man kan få höra det efter säsongen i någon längre intervju när hon distans till det. Tydligt är iallafall att PO varit mer involverad denna säsong. Helt klart väldigt imponerande av henne!
Citera
2023-04-04, 07:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag förstår inte varför landslaget måste stå för något. Den gångna säsongen är bevis för att när storstjärnorna får lägga upp det som de vill kommer också resultaten. I Norge så har väl det också konstaterats att de åkare som styrt sin egen träning mest är de som lyckats.

Det enda landslaget behöver rätta till är den orättvisa som uppstått när hälften av stjärnorna fått flexibilitet i laget (med fördelar som de har med sig) medan den andra halvan behövt gå utanför. Nu verkar ju poletten trillat ned hos Byström efter att åkarna behövt vara tydliga så förhoppningsvis är problemet löst nu.

Du och jag har olika uppfattningar om vad landslaget skall stå för vilket vi också har diskuterat flera gånger förut. Jag tycker att landslagstränarna skall stå för en viss träningsfilosofi som man skall tillämpa på lägrena. Om alla åkare kommer till lägrena och bedriver exakt den träning de bedriver på hemmaplan med sina hemmatränare, vad är det då för vits med läger över huvud taget?

Säg om Märtha Rosenberg skulle komma med i landslaget. Hon skulle inte ha egna resurser att bekosta egna läger som stjärnorna i laget nu kan göra. Hon har inte heller tillräckligt med egen erfarenhet för att veta vilken typ av träning som passar henne själv och vilken egen träning hon då kulle köra på lägrena. Om man kör med denna minsta-gemensamma-nämnaren och alla-kör-sin-egen-träning på lägrena vilket ansvar skulle då landslaget ta för henne?
Senast redigerad av Alkibiades 2023-04-04 kl. 07:25.
Citera
2023-04-04, 08:03
Medlem
Jag är väl i grund och botten av uppfattningen att åkarna ska göra det upplägg som passar dem själva bäst, sen går det inte att komma ifrån det faktum att vi har sex superstjärnor på damsidan som i princip kan göra vad de själva vill genom att ringa sina sponsorer och resterande åkare får i princip tacka och bocka för det som erbjuds från förbundet.

Sen tappar ju landslaget helt klar i attraktionskraft om de bästa står utanför. Hur nöjda är landslagets sponsorer av att lämnas med andrahandssorteringen (om man ska hårdra det) samtidigt som de största stjärnorna kan göra reklam för konkurrenter och de åkarna som är kvar inte platsar på världscupen? Landslaget behöver nog Ebba, Frida, Jonna, Emma, Frida och Linn mer än vad de behöver landslaget just nu iallafall.

Ingen avundsvärd sits för ledningen iallafall att pussla ihop det så de åkare som behöver mycket stöd får det och samtidigt göra det såpass flexibelt att de åkare som står utanför idag vill tillbaka.
Citera
2023-04-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Du och jag har olika uppfattningar om vad landslaget skall stå för vilket vi också har diskuterat flera gånger förut. Jag tycker att landslagstränarna skall stå för en viss träningsfilosofi som man skall tillämpa på lägrena. Om alla åkare kommer till lägrena och bedriver exakt den träning de bedriver på hemmaplan med sina hemmatränare, vad är det då för vits med läger över huvud taget?
Det är inget självändamål att ha landslagsläger. De behövs ju några stycken för sponsor och mediaktiviteter eller ren regkognisering och höghöjdsanpassning. På dessa läger tror jag absolut man kan hitta träningsaktiviteter som passar alla åkare med bra planering.

Citat:
Säg om Märtha Rosenberg skulle komma med i landslaget. Hon skulle inte ha egna resurser att bekosta egna läger som stjärnorna i laget nu kan göra. Hon har inte heller tillräckligt med egen erfarenhet för att veta vilken typ av träning som passar henne själv och vilken egen träning hon då kulle köra på lägrena. Om man kör med denna minsta-gemensamma-nämnaren och alla-kör-sin-egen-träning på lägrena vilket ansvar
skulle då landslaget ta för henne?
Jag förstår inte det här exemplet heller. Om Märta ska tas ut i landslaget så får man väl ha en dialog med henne och förmodligen har hon även en tränare där man får diskutera hur upplägget ska se ut. Unga åkare är väl de som annars fått störst problem när de kommit med i landslaget och belastat sig allt för hårt under landslagslägren just för att man inte haft en indeviduell anpassning.
Citera
2023-04-04, 21:18
Medlem
Stepanova kastar handsken och utmanar Skistad och Svahn till duell i soluppgången! Eller Dubai iallafall...

LIV-touren för längdskidor kanske inte är så avlägsen ändå.

https://www.dagbladet.no/sport/inviterer-stavas-skistad-til-dubai/78633042
Citera
2023-04-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Stepanova kastar handsken och utmanar Skistad och Svahn till duell i soluppgången! Eller Dubai iallafall...

LIV-touren för längdskidor kanske inte är så avlägsen ändå.

https://www.dagbladet.no/sport/inviterer-stavas-skistad-til-dubai/78633042
Hon har ju hållit på sådär hela tiden. Var väl Fossesholm hon skulle utmana förut. Hon taggade också Frida helt opåkallat i något Insta-inlägg.
Citera
2023-04-04, 23:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ställer man inte upp på längdlandslagets regler - att delta på alla landslagsläger är tydligen stötestenen här* - så får man inte vara med i truppen under träningssäsongen. Jag gissar att det innebär att man inte får "månadslönen" från förbundet maj-november.

*Sedan verkar det handla om en del andra saker som ingen vill vara offentlig med.

Citat:
Kan man inte erbjuda mervärde i aktiviteterna relativt vad idrottaren ordnar själv så ska aktiviteterna absolut ifrågasättas, och absolut inte göras obligatoriska.

Citat:
Säg om Märtha Rosenberg skulle komma med i landslaget. Hon skulle inte ha egna resurser att bekosta egna läger som stjärnorna i laget nu kan göra. Hon har inte heller tillräckligt med egen erfarenhet för att veta vilken typ av träning som passar henne själv och vilken egen träning hon då kulle köra på lägrena. Om man kör med denna minsta-gemensamma-nämnaren och alla-kör-sin-egen-träning på lägrena vilket ansvar skulle då landslaget ta för henne?
Världsstjärnorna kan inte styra om sina upplägg på Märtas villkor för Märtas utvecklings skull. Man ska inte köra över någon idrottares upplägg och behov för att tillfredsställa någon annans.

Om exempel Märta har väldigt stort behov av att mäta sig med den som är mer rutinerad så kan hon börja samarbeta med den/dem. Hänga på dennes läger, kanske flytta in till Östersund et cetera. Råd med läger bör hon ha om hon får landslagsplats - mer bidrag att dela ut till landslagsåkarna ju kortare lägertid landslaget själv arrangerar.

Är det instruktörkonsultation hon behöver alla veckor och hon har tilltro till ngn landslagsledare så ska hon få det. Dock inte på plats så ofta.
Senast redigerad av Schlesien 2023-04-04 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in