Citat:
Ursprungligen postat av
ProTaper
Haha jaaaa och oj så många barn, pensionärer, änglar och helgon som farit illa av mina små snedsteg. Samhällskollaps och undergång efter 3 brott som inte ens gav en notis i lokaltidningen.
Jävla kärring.
Nämen hörrni, lugn o fin. Inte den där otrevliga tonen nu va.
Det här riskerar att bli lite off topic, men jag anser att det är någonting som behöver sägas.. nånstans.
Det finns inga incitament idag för tex gängkriminella att hålla sig borta från anstalt pga de skäl som jag redogjort för tidigare i tråden. Det verkar ofta som de längtar till nästa volta så de får återförenas med sina polare o få lite struktur på livet igen. Jag anser att det är olycksamt ur ett samhällsperspektiv o jag personligen förordar betydligt hårdare tag under själva strafftiden, i ngt som mer påminner om straffarbete i en straffkoloni under översyn av militärutbildade fängelsebefäl. Det viktigaste med vistelsen måste vara att avskräcka interner från att vilja återkomma till anstalt igen o jag förstår inte varför inte fokus läggs på det idag. Jag tror delvis det beror på att samhället ser straffarbete som en gammaldags och omodern doktrin som inte passar in när man vill vara ett progressivt land och världsmästare i humanitet. Jag anser att DET tänket är förlegat. Det funkar helt enkelt inte nu med det skicket politikerna satt landet i.
En annan diskussion rör längden på fängelsevistelser. Det finns en uppfattning om att forskning pekar på att hårda(långa?) fängelsestraff inte leder till minskad brottslighet. Jag har personligen aldrig sett dessa forskningsrapporter o jag tvivlar också på att det finns några trovärdiga rapporter som kommer fram till detta ickesamband. Däremot finns det en kostnadsaspekt som stipulerar att det kostar mkt pengar för samhället att hålla folk inlåsta länge, men det är en annan faktor, också väldigt viktig.
Om man tittar på de fångar som suttit inne riktigt länge, 20 år eller så, tycker jag(helt ovetenskapligt) att det verkar som om de fått struktur på livet o hittat en balans o verkar inte särskilt återfallsbenägna. Ofta har de gjort riktigt dumma saker, men lyckas ändå ofta leva ett liv i anonymitet och, som jag upplever det självbalans. Undantag finns givetvis, som Tommy Zethreus exempelvis som rapporterades klart redo för samhället, men som snabbt återföll. De som åker ut och in ideligen, som Clark o Svartenbrandt o gängkriminella går det mindre bra för, för där hinner inte kriminalvården få verka under lång, oavbruten tid.
Men pga den höga kostnaden för samhället förordar jag ändå korta men militäriskt diciplinerade o hårda arbetsstraff där slutdelen o utslussningen, när man jobbat o gjort rätt för sig, liknar den kriminalvård vi har idag.
Men den första tiden ska va Full Metal Jacket, minus penalismen o rasismen. Hårt men rättvist.