2023-04-02, 22:51
  #241
Medlem
Extremeflys avatar
När beräknas domen komma? Stämmer det att han släpptes i väntan på dom?
Citera
2023-04-02, 23:26
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
Sa väl aldrig att det inte ska straffas ditt efterblivna helvete?

Sen det här jävla dravlet om att riskera andras liv.

Folk verkar per automatik tro att när någon kör rattfull så är det bara barn, oskyldiga pensionärer, änglar och helgon som är ute på vägarna och i närheten av den som kör full. Hur vet du att det inte är en pedofil/våldtäktsman eller seriemördare som kan bli ihjälkörd av någon som kör rattfull?

Jag blev stannad kl 03.15 en Söndagsnatt vid en mack, tror du att det var många barn som var ute och lekte då?

Jävla moralfikus.

Guuud vad synd det är om dig som efter fyllekörningen drog på dig två domar till. Du verkar vara en riktigt förlorare och offerkofta.
Citera
2023-04-03, 00:10
  #243
Medlem
ProTapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvsmall
Guuud vad synd det är om dig som efter fyllekörningen drog på dig två domar till. Du verkar vara en riktigt förlorare och offerkofta.

Haha jaaaa och oj så många barn, pensionärer, änglar och helgon som farit illa av mina små snedsteg. Samhällskollaps och undergång efter 3 brott som inte ens gav en notis i lokaltidningen.

Jävla kärring.
Citera
2023-04-03, 00:36
  #244
Medlem
Snuttepruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProTaper
Haha jaaaa och oj så många barn, pensionärer, änglar och helgon som farit illa av mina små snedsteg. Samhällskollaps och undergång efter 3 brott som inte ens gav en notis i lokaltidningen.

Jävla kärring.

Nämen hörrni, lugn o fin. Inte den där otrevliga tonen nu va.

Det här riskerar att bli lite off topic, men jag anser att det är någonting som behöver sägas.. nånstans.
Det finns inga incitament idag för tex gängkriminella att hålla sig borta från anstalt pga de skäl som jag redogjort för tidigare i tråden. Det verkar ofta som de längtar till nästa volta så de får återförenas med sina polare o få lite struktur på livet igen. Jag anser att det är olycksamt ur ett samhällsperspektiv o jag personligen förordar betydligt hårdare tag under själva strafftiden, i ngt som mer påminner om straffarbete i en straffkoloni under översyn av militärutbildade fängelsebefäl. Det viktigaste med vistelsen måste vara att avskräcka interner från att vilja återkomma till anstalt igen o jag förstår inte varför inte fokus läggs på det idag. Jag tror delvis det beror på att samhället ser straffarbete som en gammaldags och omodern doktrin som inte passar in när man vill vara ett progressivt land och världsmästare i humanitet. Jag anser att DET tänket är förlegat. Det funkar helt enkelt inte nu med det skicket politikerna satt landet i.

En annan diskussion rör längden på fängelsevistelser. Det finns en uppfattning om att forskning pekar på att hårda(långa?) fängelsestraff inte leder till minskad brottslighet. Jag har personligen aldrig sett dessa forskningsrapporter o jag tvivlar också på att det finns några trovärdiga rapporter som kommer fram till detta ickesamband. Däremot finns det en kostnadsaspekt som stipulerar att det kostar mkt pengar för samhället att hålla folk inlåsta länge, men det är en annan faktor, också väldigt viktig.
Om man tittar på de fångar som suttit inne riktigt länge, 20 år eller så, tycker jag(helt ovetenskapligt) att det verkar som om de fått struktur på livet o hittat en balans o verkar inte särskilt återfallsbenägna. Ofta har de gjort riktigt dumma saker, men lyckas ändå ofta leva ett liv i anonymitet och, som jag upplever det självbalans. Undantag finns givetvis, som Tommy Zethreus exempelvis som rapporterades klart redo för samhället, men som snabbt återföll. De som åker ut och in ideligen, som Clark o Svartenbrandt o gängkriminella går det mindre bra för, för där hinner inte kriminalvården få verka under lång, oavbruten tid.
Men pga den höga kostnaden för samhället förordar jag ändå korta men militäriskt diciplinerade o hårda arbetsstraff där slutdelen o utslussningen, när man jobbat o gjort rätt för sig, liknar den kriminalvård vi har idag.

Men den första tiden ska va Full Metal Jacket, minus penalismen o rasismen. Hårt men rättvist.
Citera
2023-04-03, 00:44
  #245
Medlem
Snuttepruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudstadenn
Vaddå valt en annan väg? Du är medveten om att man inte behöver ”vara kriminell” för att hamna i fängelse?

Vad är det du inte förstår? Jag har valt den lagliga vägen och håller mig borta från olagligheter. Gör man det så är risken att dömas till fängelse väldigt liten.
Citera
2023-04-03, 09:37
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
När beräknas domen komma? Stämmer det att han släpptes i väntan på dom?


Ja han uppdaterar instagram dagligen så han är på fri fot
Citera
2023-04-04, 02:12
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terra1234
Ja han uppdaterar instagram dagligen så han är på fri fot

378 mille i skadestånd.. grattis
Citera
2023-04-04, 07:13
  #248
Medlem
Personlig konkurs?
Citera
2023-04-04, 18:50
  #249
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Personlig konkurs?

Oklart hur det blir men fick han bara 380 miljoner i skadestånd och inget fängelsestraff? Han lär tagga utomlands för killen har pengarna undangömda gissar på Dubai eller Turkiet så kan han leva där väldigt bra tills han blir gammal.
Citera
2023-04-04, 21:35
  #250
Medlem
Citat:
Nu har förvaltningsrätten i Stockholm slagit fast att Free2Tech gjort ogiltiga momsavdrag och att Adali som företrädare för bolaget är skyldig svenska staten 378 856 788 kronor.
https://www.expressen.se/nyheter/ex-bankranaren-anders-adali-ska-betala-over-378-miljoner-i-skadestand/

Notera att det är förvaltningsrätten som dömt han till skadestånd. Domen gällande grovt skattebrott mm. i Solna tingsrätt verkar inte kommit än. Eller har jag missförstått det hela?
Citera
2023-04-04, 22:59
  #251
Medlem
ganghatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baori
https://www.expressen.se/nyheter/ex-bankranaren-anders-adali-ska-betala-over-378-miljoner-i-skadestand/

Notera att det är förvaltningsrätten som dömt han till skadestånd. Domen gällande grovt skattebrott mm. i Solna tingsrätt verkar inte kommit än. Eller har jag missförstått det hela?


Man kan inte dömas två gånger i Sverige för samma brott. Han han fått dom i en rätt så kan han inte dömas i en annan för samma brott.
Citera
2023-04-05, 13:56
  #252
Medlem
Kvällslyssning i Prime Crime appen och lyssna på Adali💪Hur kommer det sig att det inte blev fängelse? Någon med juridik-koll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in