Citat:
Ursprungligen postat av
Snutteprutten
Min uppfattning är att det inte direkt är koncentrationsläger att sitta i svenskt fängelse.
Tak över huvudet, fasta rutiner, ordentlig mat på fasta tider, dagsysselsättning, umgänge med medintagna, tid för studier, träning o reflektion. Ingen behöver direkt jobba tills man stupar på bröd och vatten, även om många anser att det så borde vara. Det erbjuds allt som man behöver för att hitta balans i livet, och som väldigt många ohederliga och även hederliga människor saknar ute i verkligheten då det är svårt att få ihop när man jobbar, har familj eller ägnar sig åt olagligheter för den delen.
Jag kan ha fel, men det påminner för mig om en trevlig sammankomst med jobbet där man träffas och gör saker tillsammans för att utvecklas.
Jag har givetvis inte själv suttit inne, jag har valt en annan väg. Så rätta mig gärna om jag har fel.
Har själv varit på "spa" i 30 dagar. Första fängelsedomen, och definitivt den sista också! (Grov rattfylla för dom som undrar)
Fängelse i sig, är väl inget hårt/jobbigt. Men allt runt omkring är ju problematiskt. Betala lån/bostad, räkningar och allt annat.
Jag hade ju bara 30 dagar, och jobbade så fick skjuts dit och hem utav min arbetsgivare faktiskt. Och bostadsrätten kunde jag också behålla.
Det man märker/antar när man väl varit inlåst är att: För en normalfuntad människa, som har någon form av liv, är fängelse inget kul. Sunkig standard, äckliga människor som man aldrig skulle umgås med privat. Inget ställe man vill vara på.
För yrkeskriminella/pundare/svartingar/gängkriminella/losers så är säkert fängelse helt okej. Dom har ju ingen annan standard, kommer man som hemlös tjackpundare är säkert fängelse bra. Och likadant om man är ghettoblatte som bott i ett nedgånget hyreshus. Då är det säkert skit samma.
Men för normala människor, som bara hamnat snett, är det ingen rolig upplevelse.
Mina 30 dagar räckte gott och väl. Fyfan att sitta i flera år på ett sådant ställe. Usch, har vänt runt mitt liv nu efter några snedsteg från ett annars vanligt/skötsamt liv, och kommer inte blicka tillbaka. Vill aldrig sätta min fot på ett sådant ställe igen.